Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Efter en del om och men så har jag nu bestämt mig för att köpa en Panasonic AG-DVX100BE. Frågan är var jag köper den billigast? Inom EU är ett krav. Tacksam för tips och rekommendationer!

/Marcus

Posted

Att jämnföra HC3 med DVX100 är som att jämnföra en Porsche med en Volvo.

Två kameror byggda för två helt olika typer av inspelning.

HC3 är en konsumentkamera för HD inspelning. Troligtvis bland det bästa man kan ha som konsumentkamera i HD idag. (Bildkvalite kontra storlek kontra pris)

DVX100 är byggd för att imitera film för att sedan brännas på DVD. (filmen inte kameran)

Posted

Ja, HD får vänta tills marknaden bestämt sig för vilken standard man vill satsa på fullt ut, utvecklingstakten lugnat ner sig lite, möjligheten att distribuera materialet ökat och man kan få en kamera med samma kvalitet som DVX100 till ett rimligt pris.

Posted

--> Norbert

Vad skiljer egentligen din kamera mot DVX100BE eller för den delen DVX102BE som jag också sett...?

Ditt pris är lite för högt... Här i England har jag hittat DVX100BE för drygt 26.000 kr.

Posted

Finns ju annars en ganska perfekt kamera i sådannafall.

HVX200.

Välj själv vilket format du vill filma i. 1080i 1080P 720P 576P 576i Den filmar i alla tänkbara format. Fotbolls VM i tyskland hade de ett 30tal HVX200 som komplement till de större kamerona.

Fast sen är ju inspelningstandard och uppspelninsgstandard två helt olika saker.

1080P går att konvertera till 720P samt 1080i

1080i går att konvertera till 720P

720P går att konvertera till 1080i

Posted
Finns ju annars en ganska perfekt kamera i sådannafall.

HVX200.

Välj själv vilket format du vill filma i. 1080i 1080P 720P 576P 576i Den filmar i alla tänkbara format. Fotbolls VM i tyskland hade de ett 30tal HVX200 som komplement till de större kamerona.

Fast sen är ju inspelningstandard och uppspelninsgstandard två helt olika saker.

1080P går att konvertera till 720P samt 1080i

1080i går att konvertera till 720P

720P går att konvertera till 1080i

Hej

Du gör ofta "reklam" för HVX200 så jag utgår ifrån att du använt den väldigt mycket.

Du kanske äger en?

Du kan väl berätta om dina erfarenheter med kameran och P2 systemet

Posted

Nej jag äger ingen HVX200, har för tillfället inget behov av HD kamera. Fast hade jag köpt kamera idag, så hade den varit mitt troliga val.

Men angående P2 så är ju det både kamerans fördel och nackdel. Nackdelen begränsad inspelningtid. 1GB per minut 1080i vilket gör att med 2 4gb kort får du max 8min. Du får ju även arkiveringsproblem då den till skillnad från HDV inte ger dig band med materialet. Sen är det inte så många redigeringsprogram som stödjer DVCPROHD samt P2. Som alternativ kan man spela in direkt på hårddisk vilket medgör längre inspelningstid. 100GB=1h40min.

Fördelan är ju som sagt bättre bitrate vilket medgör 50fps i 720P samt 25P/50i i 1080. Samt att codecen är en intraframe codec vilket underlättar för datorn vid redigering. Den är också stabil mot dropouts eftersom den inte använder bandhuvud för inspelnings med risk för smuts på bandet.

Sen på den subjektiva sidan. Bildkvaliten, gillade man DVX100 looken så är HVX200 ett ganska naturligt steg om man vill ha HD kamera.

Så för normal filmproduktion ser jag inga större problem med P2 då du ändå bara spelar in scener som du mellan tagningarna får tanka över till datorn.

Posted

Jag tror du missförstod vad jag menade.

Jag känner till kameran och P2 systemet men eftersom jag inte är så tänd på hela HVX200 konceptet med tanke på priset på kameran och det sinnessjuka priset på P2 korten.

Jag kan tänka mig att det kan vara användbart i studio där man kan tömma korten men som exempelvis dokumentär kamera så är den ju ganska kass med tanke på den korta tid du har innan du måste bryta för att dumpa kortet till dator.

Anledningen till frågan var att jag trodde att du hade arbetat mycket med den och hade kanske synpunkter som jag inte hade tänkt på.

Som ett resultat av vad du svarade så blir jag milt sagt lite undrande och måste ställa följande fråga.

Om du nu alltså har noll personlig erfarenhet av kameran, hur kan du då rekommendera den till flera här på forumet?

Posted

Hej Sidekick!

Jag köpte min AG-DVX100BE hos Skandinavianphoto våren 2006 för 33000:-och jag är helnöjd med kameran, jag vet att jag kunde köpa den billigare men Skandinavianphoto har varit helt okej för min del vad gäller support och det är viktigt tycker jag!

Jag får spara in på något annat!

Posted

Vandraren med tanke på hur mycket info och användartester om HVX200 så behöver man inte testa den personligen för att ha koll på arbetsflödet.

Sen får du ju kolla på bildmaterialet från kameran för att avgöra om kvaliten är tillräckligt bra.

Har det varit nått i min info hittills som inte stämt?

De jag rekommenderat kameran till är de som vill ha vill använda den till just film och musikvideos. Dokumentärt har den vissa nackdelar, men knappast några som inte är överkomliga.

Om vi bara får rekommendera folk titta på kameror man själv använt utförligt skulle diskussionena här bli väldigt tråkiga och trångsynta. För att inta tala om hur svårt det kommer vara prata om RED och SI som inte släppts ännu.

Sen tror jag du missuppfattat P2, det är inte till för att lagra information det är till för att spela in. Sen kan du skicka via USB porten informationen från P2 till extern hårddisk för mellanlagring.

I övrigt så beter sig kameran sig som en 16*9 DVX100, vilket gör att de flesta DVX100 användare har lätt att sätta sig in i kameran.

Men jag skulle gärna vilja höra vilken kamera du själv rekommenderar för indifilmproduktion?

Posted
--> Cikura

Jag bor i London, så jag slipper svensk moms + tull vid ett lokalt inköp.

Ett "problem" med 100BE är att man kan inte spela in i 16:9 format utan att köpa till en converter för ca 10000:-, finns hos Scandinavianphoto.se

Posted

Filmar själv med 16:9 adapter på min DVX100. Men jag skulle säga med den erfarenhet jag har nu att den kan vara lite överdriven för 16:9 samt att den ger dig en del problem med filmandet.

Skall du bara titta på filmen i en vanlig 16:9 bildrörstv kommer du ganska långt med squeeze modet. Då full inspelning i 16:9 skapar störningar i bilden då 576 linjers progressiv bild är för mycket för en bildrörs tv.

Så min erfarenhet är att de flesta klarar sig utan adapter så länge ni filmar med tunna linjer.

Posted
Vandraren med tanke på hur mycket info och användartester om HVX200 så behöver man inte testa den personligen för att ha koll på arbetsflödet.

Sen får du ju kolla på bildmaterialet från kameran för att avgöra om kvaliten är tillräckligt bra.

Har det varit nått i min info hittills som inte stämt?

De jag rekommenderat kameran till är de som vill ha vill använda den till just film och musikvideos. Dokumentärt har den vissa nackdelar, men knappast några som inte är överkomliga.

Om vi bara får rekommendera folk titta på kameror man själv använt utförligt skulle diskussionena här bli väldigt tråkiga och trångsynta. För att inta tala om hur svårt det kommer vara prata om RED och SI som inte släppts ännu.

Sen tror jag du missuppfattat P2, det är inte till för att lagra information det är till för att spela in. Sen kan du skicka via USB porten informationen från P2 till extern hårddisk för mellanlagring.

I övrigt så beter sig kameran sig som en 16*9 DVX100, vilket gör att de flesta DVX100 användare har lätt att sätta sig in i kameran.

Men jag skulle gärna vilja höra vilken kamera du själv rekommenderar för indifilmproduktion?

Det här forumet är väl i första hand till för att utbyta information även om den kan anses trist av vissa och det är också viktigt att veta var informationen kommer ifrån.

Kommer den från diverse tester eller från egna erfarenheter, skillnaden är milsvid.

Det är en viss skillnad mellan att prata om kameror jämfört med att rekommendera en

Nej, jag har inte missuppfattat P2 den har sin begränsning sen är det ju faktiskt så att när du spelar in så lagrar du information på kortet

Glöm det där om "indiekamera".

Det är en amerikansk term som bara är trams.

Sanningen är den att om en oberoende filmare använder en kamera så blir en per definiton en "indikamera", alltså vilken som helst.

Jag vill inte gärna rekommendera någon speciell kamera eftersom min kritierier kanske inte stämmer med någon annans.

Exempelvis tycker jag väldigt mycket om "axelkameror" men det beror nog mest på att jag tidigare jobbade en hel del med Beta SP.

Skulle jag rekommendera någon kamera så skulle det vara en som jag själv använt inte bara läst om i tester.

Det är alldeles för mycket snack om vilka kameror som är bäst etc.

Det enda som är intressant är vad som fastnar på tejpen, alltså innehållet.

Den danska filmen Festen som har gjort succe över hela världen spelades in på en 1 chip kamera.

Glöm aldrig det

Posted

Jo men festen är väl knappast en sån film de flesta här vill göra. Och ärligt talat är det en överhypad film i mina ögon. Jag hade blivit ganska förbannad om någon hade rekommenderat mig köpa en 1 chip SD kamera för filmskapande och sedan upptäckt att det fanns bättre grejer som ingen rekommenderade.

Folk kommer hit och vill ha tips om vad som är den bäst lämpade kameran för deras syfte. Och då är det fritt fram för folk att rekommendera.

Skulle vara konstigt om jag enbart rekommenderade DVX100 när HVX200 slår den på allt, utom lowlight. Eller att jag rekommenderade en JVCGY500 bara för jag använt den så mycket. HVX200 har ingen speciell överraskande egenskap som bara det som flitigt använt den vet om.

Hade du varit lika irriterad på mig om jag rekommenderat en Z1?

Sen håller jag med dig om att axelburna kameror är trevliga men de som har rimligt pris för en privatperson är inte många. Och jag filmar gärna med en rosa kanin bara den ger bildkvalite som en Sony F900.

Posted
Och ärligt talat är det en överhypad film i mina ögon.

.

Det förvånar mig inte alls.

Du förstod tydligen ingenting av vad jag pratade om

Jag är inte irriterad på dig.

Vad får dig att tro det?