MB_Micke Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Tjena! Jag undrar om nån vet en sida på nätet där man kan ladda ner filmmusik gratis som man kan använda i filmer. Det finns ju musik på Multimediabyrån men dom låtarna har jag redan kört i ett flertal filmer. Behöver lite nytt. Min Rörlig bild-lärare nämnde en sån sida en gång men jag minns tyvärr inte adressen. Sen tänkte jag höra om nån vet ett bra musikprogram till Mac som man bland annat kan göra filmmusik i. Och som man kan koppla en extern USB-midisynt till. Tack på förhand. //Micke 0 Quote
Euphrosyne Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Om du vill göra musik i program så kan ja rekommendera Cubase SX... Det går dock på ca 6000 sek... 0 Quote
Luzer Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Reason är väl att rekomendera då man får med mycket mjukvarusynthar och man kan komma igång ganska fort. Cubase finns i lightversioner för mindre pengar om man skulle föredra detta, dock är det mer anpassat till inspelning skulle jag tro, även om det är bra att köra midi i också. Reason finns en demoversion att tanka ner som man kan köra i 20 min, vet inte hur mycket ljud det följer med dock. http://www.propellerheads.se/ 0 Quote
steflund Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Om du vill göra musik i program så kan ja rekommendera Cubase SX... Det går dock på ca 6000 sek... Och eftersom han är student så borde han ju kunna få Logic för studentpris, då får han ett program som är bättre (?!!) och dessutom billigare. =) 0 Quote
Norbert Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Om det ska vara orkestral eller elektronisk filmmusik (du specifierar inte genre) så rekomenderar jag också Reason. Där har du allt i ett så det går snabbt att komma igång. 0 Quote
steflund Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Om det ska vara orkestral eller elektronisk filmmusik (du specifierar inte genre) så rekomenderar jag också Reason. Där har du allt i ett så det går snabbt att komma igång. Är verkligen reason bra som enda program? Har alltid råkat ut för det i kombination med Logic/Cubase/Pro-Tools m.m. Dessutom har jag aldrig testat att synka video i det, är det möjligt? 0 Quote
Luzer Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Ofta brukar man väl köra reason i rewire med något annat sequenser program som du säger, just för att det inte är så bra som inspelningsprogram (vet inte ens om det går att spela in i?), däremot låter det ofta bättre med softsynthar i reason. 0 Quote
FlumbProd Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Om det låter illa med mjukvarusynthar i andra program beror det nog snarare på att man är ovan än något annat. Reason är lättjobbat, men jag rekommenderar att du skaffar ett program som klarar av både video och ljud/midi. Det gör inte reason, vidare är det begränsat, eftersom du inte kan påverka ljuden med egna effekter och verktyg. 0 Quote
Norbert Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Om man jobbar på Mac så finns det en videospelare till Reason som heter ReVision. Annars går det ju utmärkt att länka via ReWire som sagt. Varför jag rekomenderar just Reason i kombination med något annat är nog mest för att det är en bra workstation. Du får med ljud från så många olika genrer och endast fantasin sätter gränser när du skapar egna. Jag har ingen vidare erfarenhet av andra workstations men annars finns ju dessa alternativ: *Hypersonic 2 (mjukvarusynth med mycket smör och bröd-ljud) *Halion 3 (mjukvarusampler med medföljande samplingar från olika genrer) *Kontakt 2 (mjukvarusampler med medföljande samplingar från olika genrer) *Quantum Leap Colossus (stort 32gb samplingsbibliotek som täcker många genrer) Det enda av dessa alternativ som egentligen är dyrare än Reason är Colossus. 0 Quote
tuco Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Man kan ju att kolla runt på Myspace och se vad det finns för band/kompositörer där och sedan fråga dom om de vill bidra med lite musik. 0 Quote
tjobb Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Man kan ju att kolla runt på Myspace och se vad det finns för band/kompositörer där och sedan fråga dom om de vill bidra med lite musik. Prexis... 0 Quote
Recommended Posts