Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har rasande svårt att sätta bra rubriker så denna å duga:)

Jag såg "From Hell" igår, har sett den tidigare men det var ett klipp där som jag aldrig tänkt på.

Jag vill använda ett sådant klipp i min film men vet ej hur man gör.

Alltså: Man ser en kvinna gå i en mörk gänd, plötsligt sliter någon i henne in en helt svart gänd, det enda man ser är kniven. Dock i korta sekvenser och alltid innan hugget. först är den blank, efter första hugget lite blodig sedan mer blodig osv. Förstår ni hur jag menar, typ Man ser kniven när han ska hugga han säkner armen, bilden svart, sedan höjer han armen och man ser blodig kniv sedan hugg alltså sänker armen, svart, höjer armen ser kniven och sista hugget sedan svart klippet är slut. Alltså belysningen är på kniven i korts sekvenser, mellan huggen är det svart.

Har inget bra exempel att visa därför denna krångliga beskrivning

Någon som vet hur man gjort eller gör?

Peter F

Posted

Min gissning skulle vara att de satt upp en reflektionsskärm, tillräckligt svag för att inte lysa upp personen utan enbart för att speglingen av ljuset ska synas i kniven när den är vinklad rätt.

Alternativt bara att de belyst med en väldigt riktad spot som de sedan korrigerar massa i efterarbete.

Bra film förövrigt, gillar hur william gull/ripper får svarta ögon när han blir påkommen. Jag märkte inte övergången och satt och funderade på om det varit så hela tiden. Han ser ju förövrigt ut som världen gulligaste lilla farbror.

Posted

Fundering: Jag har i bland gått på teater där man gör nått riktigt kul. Alla är klädda i svarta kläder och bakgrunden är helt svart likaså. Den bär skådespelarna runt på de grejor som skall röra sig. Illusionen är att prylarna flyttar sig svävande, eftersom de svartklädda personerna är praktiskt taget osynliga mot bakgrunden. Jag tror det snurrat ett internetklipp om matrix bordtennisspelare med samma teknik. (Det var en person i svart som håller i bollen och för den i bollbanan hela tiden).

Om den som håller i kniven är helt svart klädd mot svart bakgrund, så lär det vara svårare att se honom?

Posted

för dom som missat det som gorse beskriver: http://video.google.com/videoplay?docid=-3862127338788105444

haha, upptäckte förresten just att skådisarnas ben sköts av en andra person... ah det var skoj att hitta det klippet igen...

Gorse: just det, det är ju en av de två grunderna i kamouflage ;) färgmatchning och silluettförändring

så man kan ju alltid blända ner utahelsike klä bakgrunden och knivmördaren i mattsvart och endast belysa kniven inget annat... eller kanske endast belysa en skärm och få det som reflektioner som lilla farbrorn nämnde...