Wallin Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 Hallå. Inom kort ska en film filmas. Tidigare har jag bett om råd angående kameror, nu ska jag ta upp lite mer av er tid med en till fråga :) Kul va? Frågan denna gång gäller prioritering. Alternativen är som följer: 1. Kamera: Panasonic HVX200, Ljus: Endast redheads 2. Kamera: Canon XM2, Ljus: Massa olika Frågan gäller alltså vad man ska lägga pengarna på. Är det värt att hyra Panasonicen och bli fast med bara redheads som ljuskälla eller ska jag nöja mig med Canon XM2an (som är gratis) och koncentrera mig på att hyra in intressant ljus? Visningsform är som tidigare sagt internet samt biograf, om det spelar någon roll även nu. Cheers! 0 Citera
jmalmsten Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 om priset var det rätta så skulle jag kasta mig över HVX200, förutsatt att man får med band/P2-kort och i fallet P2kort, P2-läsare... HD-bild, 60 progressiva fps, och allt det där får det att vattnas i munnen... men samtidigt... Canon är enligt dig gratis (lånar du via skola eller har du en redan?)... så då kan ju mer pengar gå åt till annat... du säger "massa olika" om du väljer canon, är det priset som hindrar dig att köra med dessa lampor om du tar panasonicen? Men som sagt så skulle jag ändå skutta efter panasonicen bara för att få erfarenheten att skjuta hög definition... även om jag skulle då behöva köra guerillastajl med befintligt ljus/redheads och frigolitskivor. Det var min tanke, och jag tänkte inte särskilt långt;) så låt höra andras tankar... och High Definition gjorde ju inte Star Wars episod 2 och 3 till bra filmer heller ;) 0 Citera
Wallin Postad 21 september 2006 Författare Postad 21 september 2006 1500 per dag för HVX200 inkl. 100gb firestore-hårddisk (rymmer ca 1,5 timme) Vi filmar bara under en dag. Canonen är gratis eftersom den lånas från resurscentrum. För 1500 kan man ju få rätt många spännande lampor att experimentera med, och det kommer nästan krävas för den här filmen. Så jo, det är priset som är hindret. [citat=jmalmsten]och High Definition gjorde ju inte Star Wars episod 2 och 3 till bra filmer heller[/citat] Nej, det var ju Jar Jar som gjorde det :) 0 Citera
MovieSwede Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 High defintion handlar mer om visningsformatet än kvaliten. Ju större bild desto viktigare med high definition. Så skall den visas på bio så skulle det inte skada med en HVX. Ljuset kan du komma väldigt långt med enkla medel om du bara har kunskapen med hur du skall använda det. Vad för typ av ljussättning är du ute efter? Jerry Bruckheimer eller Von trien? 0 Citera
jmalmsten Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 hmmm, 100 gb firestore? låter ju helschysst, filma, tanka över, filma, tanka över lämna tillbaka allt. e man lite uppfinningsrik och tänker på vad man gör så går det att köra utan extra belysning. Dessutom är jag en sån som anser att man borde få bättre bild vare sig det är DVD som slutmål eller bio om man kör HD... då menar jag att man slipper ju DV-komprimeringsartefakter när man nedkonverterar till DVD-storlek... Det blir lite som när dom skjuter effekter med 70 millimeter eller 35 millimeter vistavision, dom vet att resultatet blir standard 35 mm men man slipper oroa sig lika mycket över att antalet generationer skapar oacceptabel grynighet när filmen nedkopieras till 35, när det görs så blir ju effekternas grynighet mindre per kvadratmillimeter än 35 mm grynigheten, och resultatet blir en bild som ser ut att ha fotats endast en gång. Den lilla grynigheten som kan ha uppstått medan man sköt och efterbehandlade filmen med filter och effekter borde ju bli minimal om man börjar med 720P / 1080P (finns såna kameror tillgängliga?) och slutar på DVD med endast 540 i höjdled... Nej, det var ju Jar Jar som gjorde det :) hm jag förstår egentligen inte vad alla hatar med Jar Jar? Skulle hellre ha honom läspande än sluddrande Hayden i huvudrollen... men det jag menade var att trots Lucas' gigantiska budget, hans världskända uppfinningsrikedom och allt annat han hade tillgång till så kunde han inte göra en dålig film till en bra bara för att han hade en fin kamera... 0 Citera
Wallin Postad 21 september 2006 Författare Postad 21 september 2006 High defintion handlar mer om visningsformatet än kvaliten. Ju större bild desto viktigare med high definition. Så skall den visas på bio så skulle det inte skada med en HVX. Ljuset kan du komma väldigt långt med enkla medel om du bara har kunskapen med hur du skall använda det. Vad för typ av ljussättning är du ute efter? Jerry Bruckheimer eller Von trien? Bruckheimer :) I bästa fall har vi tillgång till 6 st 800W redheads utan att det kostar något. Problemet är att vi ska ljussätta en hel bro från ett avstånd på ca. 10 meter, och till detta hade jag tänkt hyra två stycken tiotusenwattare. Men det återstår att se om jag oroar mig i onödan, imorgon ska vi göra ljustester på alla locations. Redsen räcker kanske längre än man tror... 0 Citera
MovieSwede Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Kolla med företaget du hyr kameran vilka modes some firestore hårddisken stödjer. Hört att vissa modes funkar inte så bra för PAL HVX200. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?p=697286#post697286 två andra bra sidor att läsa inför inspelning http://dv.com/columns/columns_item.jhtml?articleId=193001363 http://www.chrisoben.com/hvx200article.htm 0 Citera
barnholdt Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Kolla med företaget du hyr kameran vilka modes some firestore hårddisken stödjer. Hört att vissa modes funkar inte så bra för PAL HVX200. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?p=697286#post697286 två andra bra sidor att läsa inför inspelning http://dv.com/columns/columns_item.jhtml?articleId=193001363 http://www.chrisoben.com/hvx200article.htm Handlar det inte mer om att de ska se till att redigeringen klarar det format de tänker filma i? Som det är nu får man t.ex jobba lite avigt i FCP om man filmar 720p25 eller p50. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.