Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad är det egentligen för skillnad på ett Tv-manus och ett film-manus. Jag hittar massor med exempel på film-manus på internet men inte tv-manus.

Kanske skiljer det sig inte så mycket?

Mitt problem är att jag ska skriva ett manus till en dokumentär som jag ska göra. Men hur skriver man ett manus till ett program som inte har några bestämda dialoger? Man vet ju aldrig vad huvudpersonen kommer säga.

Hur kan jag på bästa sätt skriva ner ett enkelt manus i word? Några tips?

Tack så mycket!

Frida

Postad

Filmmanus är som du märker lättare att få tag i. TV-manus är lite besvärligare minsann.

Tyvärr har jag ingen större kännedom inom dokumentärmanus, men jag kan tänka mig att man lägger upp det lite mer med kolumner som i stort beskriver vad du ska ha. Bild i en och ljud i en annan. Annars tycker jag du ska göra på ett sätt som är lättöverskådligt, begripligt och bekvämt för dig, och helst andra också.

Annars brukar TV-manus i drama ofta ha en likhet i formateringen för filmmanus. Men t.ex är det ofta man skriver alla karaktärer som är med i scenen under scenhuvudet. Det varierare från produktion till produktion, samt bolag till bolag.

Annars föreslår jag att du kikar efter någon bok på biblioteket som handlar om dokumentärfilmning. Det borde finnas i detta land :)

Välkommen till forumet också,

jon

Postad

Jag får använda min fantasi och skapa mitt egna domumentärmanus :)

tack för hjälpen och välkomnandet!

/Frida

Filmmanus är som du märker lättare att få tag i. TV-manus är lite besvärligare minsann.

Tyvärr har jag ingen större kännedom inom dokumentärmanus, men jag kan tänka mig att man lägger upp det lite mer med kolumner som i stort beskriver vad du ska ha. Bild i en och ljud i en annan. Annars tycker jag du ska göra på ett sätt som är lättöverskådligt, begripligt och bekvämt för dig, och helst andra också.

Annars brukar TV-manus i drama ofta ha en likhet i formateringen för filmmanus. Men t.ex är det ofta man skriver alla karaktärer som är med i scenen under scenhuvudet. Det varierare från produktion till produktion, samt bolag till bolag.

Annars föreslår jag att du kikar efter någon bok på biblioteket som handlar om dokumentärfilmning. Det borde finnas i detta land :)

Välkommen till forumet också,

jon

Postad

"Men hur skriver man ett manus till ett program som inte har några bestämda dialoger?"

Det kanske inte är så konstigt att du inte hittar vad du eftersöker om du tänker till en stund. Ett manus för en intervju kan bli lite knepig.

Titta på ett avsnitt av "Vetenskapens Värld". De lyckas ofta bygga upp spänning och förväntan i sina program. Oftast är det man ser i trailern för ett sådant program de sista tio minuterna i själva programmet. Sen gäller det bara att hålla kvar tittarna så länge.

/H

Postad
"Men hur skriver man ett manus till ett program som inte har några bestämda dialoger?"

/H

Som du säger så finns det inga riktiga repliker i en dokumentär så därför kan du inte skriva ett manus till en dokumentär. om du hade vetat allt innan hade dek knappt blivit en dokumentär utan en spelfilm. det du ska göra är naturligt vis research på ämnet du ska filma om.

om du ska intervjua någon se till att du läst på ordentligt och bestämm frågor och följdfrågor, men tänk på att det är en intervju, ingen debatt. om det inte är så att du ska ställa den du intervjuar mot väggen med riktigt kluriga frågor så se till att göra intervjuen en gång innan utan kameror så att den du intevjuar kan komma med bra svar för det är väll det du vill ha.

om du ska ha berättare eller en "programledare" så kan du naturligt vis skriva ett sorts manus åt denne men det ska mer vara en lättläst och flytande text. se till att berättaren får lära sig texten/manuset så bra att den inte behöver läsa innantill.

hoppas det hjälper dig!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...