Jump to content

Recommended Posts

Posted
Rätta mej om jag har fel.

Den ena spelar in på dv/hdv-band. Klart bästa formatet.

Den andra spelar i på hårddisk i DVD-format. Ej bra.

/nils

Okii men hur är de med dv när man ska föra över till datorn?

De verkar ju så lätt med hårddisk när man för över till datorn

Posted

Hårddiskutrymmet tar ju slut efter en tid (21 timmar med sämst bildkvalitet). Med andra ord måste du ha en dator med dig om du ska tömma kameran. Och hårddiskar. Och backuphårddisk (eftersom hårddiskar går sönder).

Kör på band.

(Ändrade titel från "Vilken kamera".)

Posted

Samtidigt så är det inte alltid hårddisk utrymmet som begränsar det är batteritiden.

Sen finns det ju också en gräns hur mycket du kan filma per dag. Rent praktiskt kanske man filmar 4h som max ifall det inte är nån håll kameran på stativ och filma konstant situation.

Så rent praktiskt klarar du dig bra på hårddisk i de flesta situationer. Sen om just den kameran är bra att ha är en helt annan fråga.

Posted

Joppi

DVD-format är sämre. Du ska ändå fånga in din film till dator enligt nedan.

Hoppas du väljer band nu.

Redigeringsprogram finns förhoppningsvis i din dator. Det enklaste har du säkert, moviemaker. Du behöver firewirekabel och firewireuttag på din dator.

Med moviemaker fångar du sen in din video från kameran i bästa format. Sen kan du redigera filmen,ta bort/lägga till ljud om du vill, i datorn.

Nästa steg är att bränna DVD-skivor av din film. Tar vi inte upp här.

/nils

Posted
Joppi

DVD-format är sämre. Du ska ändå fånga in din film till dator enligt nedan.

Hoppas du väljer band nu.

Redigeringsprogram finns förhoppningsvis i din dator. Det enklaste har du säkert, moviemaker. Du behöver firewirekabel och firewireuttag på din dator.

Med moviemaker fångar du sen in din video från kameran i bästa format. Sen kan du redigera filmen,ta bort/lägga till ljud om du vill, i datorn.

Nästa steg är att bränna DVD-skivor av din film. Tar vi inte upp här.

/nils

Okey men vi säger att jag filmat en film med min dv kamera.

Och nu vill jag ha den till datorn utan att redigera den. Kan man föra över filmen rak till datorn bara utan att kvaliten blir sämre?

Posted

Javisst, bara att föra över hela filmen. Då sparas filmen i PAL AVI-format 720x576. Det bästa för att sedan kunna göra vad du vill med den. Du kan t.e.x klippa, skala ner i storlek, för att sedan publicera klipp på internet m.m.

Samma sak gäller ju om du har filen på hårddisk i kamera(DVD-format). Den filen är i sämre format från början.

/nils

Posted
Javisst, bara att föra över hela filmen. Då sparas filmen i PAL AVI-format 720x576. Det bästa för att sedan kunna göra vad du vill med den. Du kan t.e.x klippa, skala ner i storlek, för att sedan publicera klipp på internet m.m.

Samma sak gäller ju om du har filen på hårddisk i kamera(DVD-format). Den filen är i sämre format från början.

/nils

Okii då vet jag ;) Tackar så mycket!!!

Posted

Jag vet hur man byter band i min miniDV-kamera och det jag har spelat in förvarar jag en låda. Vad jag inte riktigt har på det klara är hur man byter hårddisk i en videokamera. Verkar lite bökigt och rätt dyrbart att ha massa kamera-hårddiskar i en låda. Om någon då föreslår att man sparar sina filmer i datorn, blir det inte rätt bökigt och ännu dyrare att spara massa datorhårddiskar i en låda? Band är ju inte alls lika dyra.

Posted
Den största skillnaden är att den ena är en HD kamera (HDV) och den andra är en SD kamera

HDV kameran (den dyrare) kommer att ge bästa bilden

Förutsatt att du har nått HD system att titta på.

• 2 years later...
Posted

Hur för man över det man har spelat in på ett DV band till datorn?

Behöver man någon speciell extern makkapär som ska banda in de eller är det plug-&-play med en enkel kabel ifrån kameran direkt?