Tor nilsson Posted September 16, 2006 Posted September 16, 2006 jag köpte en "fotolampa" med stativ på tradera för 200:- häromdan. Kruxet är att det sitter en 500w lampa i och det står att den är gjord för 250w. Killen som sålde den sa dock att de inte hade varit några problem med det, men ja undrar ändå, vad är det i armaturen som bara klarar 250w? Och om man ska köpa en 250w lampa till den, var köper man det och vad kostar det? Sen undrar jag också varför man bara kan ha igång den i 5 min i sträck, exploderar den annars eller? mvh Tor 0 Quote
gorse Posted September 16, 2006 Posted September 16, 2006 Jag vet inte vad som gäller i just ditt fall, men för de saker glödlampan sitter fast i garanteras inte hållbarheten för så mycket effekt. Antagligen blir lampan tusan så varm så armaturen antingen smälter, blir så varm att den börjar brinna, matrialet ändrar karatäristik (sakta förkolnas eller blir spröd). För 250 watt beräknar tillverkaren att det tar minst fem minuter innan armaturen är så varm att det kan bli farligt. Med 500 w är säkert den tiden mycket kortare. Vågar man gissa på 1-2 minuter? Själva sladdarna skall dock vara dimensionerade för högre effekter pga säkerhetsmarginaler, men kontakytorna kan bli tveksamma vid högre tempraturer (ljusbågar etc). Sladdarnas isolering kan också skadas vid överlast, men får då inte avge giftiga gaser. Det troligaste är att det är just temperaturen kan överstiga matrialens hållfasthet, dvs smälta eller brinna. Även om man bevakar temperaturen är det inte omöjligt att strömbrytare och kontakter kan smälta ihop, särkillt vid ljusbåge. 0 Quote
Tor nilsson Posted September 16, 2006 Author Posted September 16, 2006 Tack än en gång Gorse, du är en klippa. Tror det får bli att köpa en 250w lampa om de inte kostar för mycket. Har googlat en del men hittar inte var man kan köpa en sådan, hittar bara 250w halogenlampor. Nån som vet var man kan köpa det eller vad det kan kosta? 0 Quote
Recommended Posts