Gå till innehåll

Vilket format ska jag använda?  

15 medlemmar har röstat

1. 1. Vilket format ska jag använda?

Recommended Posts

Postad

Nu sitter jag verkligen i klistret, och den ende jag kan skylla detta på är, tja.. mig själv. Men mest min oförmåga att bestämma mig för något och hålla fast vid det! This is the story:

Jag ska, inom kort eller inom en närstående framtid, skjuta en film. Jag ansvarar för fotot. Filmen är kommer att bli ca 5 minuter lång och innehålla enbart EN replik (som egentligen inte behöver höras) och utöver det cello- och saxofonmusik som läggs på i efterhand. Nu till själv formatproblemet:

Jag vill skjuta antingen mini-DV, DVCAM, HDV, BETACAM SP eller Super-8 (helst alla på en och samma gång förstås, tyvärr finns bara pengar till ett av formaten). Aspect ration som jag tänkt mig är 2.35:1 (det vackraste av vackra ultrakommersiella format). Det är mestadels inomhusscener som kommer belysas med 3200K Tungsten-belysning men även ett par utomhusscener som belyses med samma lampor fast med blåfilter.

Nu får NI, kära forumiter, hjälpa mig att ta det slutgiltiga beslutet. Vad kommer att se bäst ut? Förlorar man mycket på att croppa bort 50% av ett Super-8 negativ? Är det värt att vänta på HDV-kameran som inte är ledig förrän i oktober? Och så vidare...

TACK på förhand!

Postad
Tja, det beror väl på vad den ska visas. Säg det först så kan vi säga formatet.

(Flyttas från Foto och ljus.)

Nätet samt biograf (ganska liten duk), ev. TV.

Vi kan även lägga till en parallell fight för spänningens skull; vad levererar bäst kvalité idag, BETACAM (old style) eller mini-DV?

Postad

Om nätet är slutmålet så är ju naturligtvis ett digitalt format det bästa alternativet. Jag skulle köra på DVCAM eller HDV. DV är lägre kvalitet, Beta SP är utdött (;)) och Super-8 känns som ett onödigt steg, och dessutom oskarp, då det ändå ska ut på nätet.

Mer om jämförelsen Beta SP/DV:

DV vs. Betacam SP: 4:1:1 vs. 4:2:2, Artifacts and Other Controversies

http://www.dvcentral.org/DV-Beta.html

DV Tape formats compared to other Tape Formats

http://www.flyingpictureslive.com/cameras/DV-BetaSP.html

(Vanlig Beta lär ju vara sämre än DV, det är min högst personliga och ej faktabelagda åsikt.)

Postad

Nu är ju inte alltid formatet lika avgörande som kameran du spelar in på. Tänk att alla dina DVD filmer specmässigt inte överträffar miniDV formatet.

Sen andra frågan hur mycket pengar har du?

Vilka kameror är du van att sköta?

Vad har du för redigeringutrustning?

Min egna "budgetfavorit" i dagsläget är HVX200.

Postad
Nu är ju inte alltid formatet lika avgörande som kameran du spelar in på. Tänk att alla dina DVD filmer specmässigt inte överträffar miniDV formatet.

Sen andra frågan hur mycket pengar har du?

Vilka kameror är du van att sköta?

Vad har du för redigeringutrustning?

Min egna "budgetfavorit" i dagsläget är HVX200.

Har erfarenhet av alla ovanstående format förutom Super-8 och HDV. Har under mitt filmarliv skött Canon XL1s, Canon XM2, Sony PD-150, Panasonic NV-GS400, Betakamera av okänt märke samt ett flertal andra som jag bara haft en kort bekantskap med.

Betakameran har jag som alternativ eftersom optiken kickar de andra kamerornas arschlen (iaf som jag fått för mig det). Dessutom är den skön att bära med sina 20+ kilon :)

Men som Pace säger, det blir nog att köra på ett digitalt format. Eftersom kameran ska sitta på en jib, tja, större delen av inspelningstiden skulle vi behöva en videotapp till Super-8an och det är ju bara för mycket krångel.

Postad
Skall du köpa ny kamera eller hyra?

Hyra. (Om jag ändå bestämmer mig för Super-8 blir det givetvis köpa)

INGEN MER SOM HAR NÅGRA INTRESSANTA SYNPUNKTER? Hur skulle ni helst vilja se en noir-inspirerad modern historia i färg? Skarpt som en knivsegg, blurrigt som en bomullstuss, klart som en sommardag eller grynigt som cous-cous?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...