Gå till innehåll

Utkast: Kv. Äppelkvisten, den känslosamma snutfilmen


Recommended Posts

Så. Här är en bit till mitt manus, som jag numera (tack vare taZ's goda råd) stuvat om en aning och döpt om till "Kv. Äppelkvisten". Här finns inte så mycket än, men jag vore hemskt tacksam om ni ville ta en titt på det lilla jag skrivit och kanske till och med lämna en kommentar. Tack.

 

För er som inte läst tråden om detta manus tidigare (där jag endast presenterade en synopsis) kan denna filmen sammanfattas som en annorlunda, mer känslosam snutfilm, långt från Beck och Wallander och alla dess kopior. För även om manuset i nuläget liknar vilken snutfilm somhelst kommer karaktärerna utvecklas annorlunda och historien kommer att drivas till det oväntade.

 

Oturligt nog verkar Acrobat Reader strula till det med radbrytningarna mellan dialogerna och brödtexten. Det får duga i alla fall.

 

Tack på förhand.

KV. ÄPPELKVISTEN.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säga attjag är väldigt imponerad av vad du har skrivit hittills!

 

Du har gett Johan personlighet, du har spelat med det vardagliga, och lyckats få in ett första mål (uppgift) åt huvudpersonen.

 

Inte så mycket "negativt" jag uppmärksammade. Kanske första scenrubriken, "NÅGONSTANS"; alla scener måste ha plats, även om du inte vill avslöja det än. Tänk dock på att du skriver en film, och det är vad publiken kommer se som är det viktiga, inte läsaren till manuset.

 

Sen kanske det är lite väl irriterande för regissören att du skrivit "HELBILD:" vid ett tillfälle.

 

Säger inte Alexander något när han hälsar på Johan för första gången? Om du vill ha honom kaxig måste du ge den bilden i första mötet med karaktären.

 

Och nu har vi sett Johan vara sur och arg, kanske kan du från och med nu tona ner dessa egenskaper lite så att han inte blir för monoton?

 

Annars, om du fortsätter i samma stil kommer du få fram något bra. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

:) Tack så mycket. Anledningen till att jag skrev "någonstans" var helt enkelt för att jag ännu inte visste hur jag skulle lösa scenbeskrivningen, och för att allting inte riktigt står klart i mitt huvud. Du förstår kanske att den abstrakta scenen i början är den skottlossning vari Johans kollega dog. Jag har ännu inte riktigt tänkt ut hur just den scenen ska spelas och var.

 

Och angående nedtoningen av Johan ska jag säga att den är i princip skriven sedan jag publicerade pdf-filen.

 

Hur funkar den annars? Verkar den vara för mainstream eller tror du den kommer sticka ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mainstream eller inte är svårt att se än.

 

Jag tycker dock att förutsättningarna är väldigt goda!

 

En annan sak som jag rekommenderar är att du istället för att fortsätta skriva på manuset planerar hela filmen först och sedan skriver den i manusform. Det är många som gör felet och hetsar med manuset först, men som i slutändan ångrar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...