Jump to content

Känslosam snutfilm

den siste spielberg

Recommended Posts

Egentligen hatar jag att skriva snutfilmer eftersom de är så stereotypa och på något sätt uttjatade, men efter att ha sett Miami Vice igårkväll kunde jag inte slita mig från tangentbordet.

Jag ville skriva en annorlunda snutfilm, en snutfilm som fokuserade mer på karaktärernas inre strävan och mindre på fallet de för tillfället jobbar på.

Arbetstiteln för manuset är för tillfället Syndikatet, en något klichéartad titel som jag med all sannolikhet kommer byta ut längre fram. Syndikatet handlar om Johan Sjöberg, en avdankad polis i fyrtioårsåldern. Sedan hans partner dog i en skottlossning har han varit uppriven, sårbar och ständigt på sin vakt. Plötsligt tvingas han samarbeta med en ny partner, den unge och kaxige Alexander Birgersson. Det omaka paret ska tillsammans infiltrera en massiv knarkkartell i Malmös undre värld. Johan, som slits mellan att vara hårdkokt snut och far till sitt blinda barn, stänger ute Alexander ur arbetet, något som leder till att deras identiteter blir avslöjade. Johan blir påkörd av en kartellmedlems bil och tvingas istället att jobba administrativt. Alexander blir tillfångatagen och torterad av kartellen, något som får Johan att tänka om. Han grubblar, velar och söker inom sig själv, och kommer fram till att han inte vill uppleva samma smärta en gång till. Han tänker inte mista en partner för andra gången. Det hela leder till en spännande upplösning, i vilken Johan anordnar en räddningsoperation för att få ut Alexander.

Yes.

Detta är kortfattat vad manuset handlar om. Vore tacksam för all feedback.

Jag är medveten om att det låter ganska mainstream, men hela attityden och tonen i filmen ska vara något alldeles eget. Om storyn är särskilt speciell kan ju diskuteras. Om man jämför med snutfilmer som Beck och Wallander är protagonisten i detta fallet både deprimerad och alkoholiserad, något som gör hans inre kamp både trovärdigare och mer sällsynt, åtminstone inom svensk snutfilm.

But still, du har en poäng.

Som sagt, titeln kanske inte är den bästa, men som du sa kommer du ändra på den så det spelar ingen roll än så länga. Bra titlar är oftast titlar som skapas av någon detalj i filmen.

Ang. idén du har, rekommenderar jag att du fortsätter tänka på den och skapar en "treatment", dvs att du går in på hur Johans första partner dör (hur skottlossningen förekom), vad Johan gör direkt efter hans partner dör (hur visar du med bilder att han är sårbar och deprimerad), osv...

Har funderat på det ganska mycket på just det, men aldrig riktigt gjort en ordentlig treatment. Bäst hade ju varit om partnerns död hade någonting att göra med fallet Johan jobbar på nu. Att situationen är densamma eller liknande. Då hade det ju varit lättare att dra paralleller och på så vis låta tittaren få veta i alla fall lite mer.

Eller helt enkelt att situationen är helt annorlunda, men att brottslingen är den samma.

Sen förstår jag inte vad du menar med denna mening: "Johan, som slits mellan att vara hårdkokt snut och far till sitt blinda barn, stänger ute Alexander ur arbetet, något som leder till att deras identiteter blir avslöjade."

Jo, såhär.

Det faktum att Johan ska ha ett blindfött barn är helt enkelt till för att senare i filmen kunna avslöja hans ödmjukare sidor, och i det här fallet faderskap och kärlek till sitt barn. Jag har hela tiden velat att Johan i början ska framställas som cynisk och emotionellt rubbad, för att på slutet avslöja mer om hans känslor och varför han var som han var i början. Det blinda barnet är helt enkelt ett verktyg för att publiken ska få en inblick i Johans vardag och inre.

I den sista biten av meningen menar jag på att Johans kommunikationsproblem och sätt att stänga ute Alexander Birgersson ur sitt arbete så småningom leder till att deras undercover-identiteter avslöjas av gruppen de infiltrerat. Johan inser senare att det är hans fel att Birgersson blivit tillfångatagen, och rent dramaturgiskt ger det honom en anledning att rädda Alexander. Det ger honom en mening med sitt arbete.

Sen att det hela var ganska klumpigt formulerat får du ursäkta :).

OK, I see... Känns dock som att det blir för mycket med ett blint barn. Jag menar att syftet med det blir lite väl tydligt.

Kanske har Johan ett barn som helt enkelt inte fått uppmärksamheten som krävs av Johan förut, något som Johan förstår och ändrar på i filmens gång.

Men du har helt rätt att en karaktärs personlighet måste ändras från filmens början till filmens slut.

Bra idé, taZ. Jag tycker också det känns som lite för mångra trådar att hålla i, men eftersom jag är relativt oerfaren vid längre manusförfattande visste jag inte riktigt vad som var för mycket och vad som var för lite. Lika bra att gröta på, för att sen skära ner tänkte jag. Tack så mycket för idén.

Ingen som har någon bättre titel än "Syndikatet", utifrån det ni läst om handlingen?

Du behöver inte oroa dig för titeln än. Själv kommer jag på en titel som funkar efter att ha skrivit nästan hälften av manuset.

En titel ska vara klurig. Det kan vara något någon säger i filmen, det kan vara namnet på operationen mot knarkligan, eller t.o.m. namnet på själva ligan.

Titeln kommer nästan automatiskt och när den gör det känner man direkt att det är rätt.

Inget av dessa två. Skriver man i stor omfattning behöver man något mer avancerat, och därför använder jag Final Draft 7.

Jag har använt Celtx, och tycker att den är väldigt bra och funktionsrik, så den kan jag varmt rekommendera annars. Så till alla er som skriver i Word... byt till Celtx (nu!). :D

EDIT: Sorry, det var visst Celtx och inte Celtix.