Jump to content

Game-Over: Grovt utkast 7-sidor

Sockan

Recommended Posts

Hej igen! som vissa märkte så blev hitman-projektet nedlagt och då började jag genast på mitt andra projekt, nämligen Game-Over. Vi hade tänkt att ställa upp med den i Josef-festivalen ( arrangerad av josef fares i örebro varje år) och därav av får filmen inte vara mer än 15 min lång.

Detta utkast är utav praktiska skäl inte ett professionellt manus utan är precis som hitman, mer skriven som en novell. Den här versionen är också ett grovt manus så jag kommer nog lägga till och ändra i innehållet, dock kommer helheten vara densamma.

Manuset är inspirerad av verkliga händelser ( på sätt och vis ) och handlar om en kille som växt upp med spel utan speciell social relation till sina föräldrar eller andra människor. Till slut rinner bägaren över och han går berserk på alla.

Jag skulle uppskatta lite kritik och synpunkter på själva handlingen, gärna också hur lång ni tror att den blir. Vill gärna höra vad ni får ut för budskap ifrån den.

Hoppas ni gillar den!

Game-Over Utkast 01.doc

Ärligt talat är det här en cool idé du har där. Om den blir rätt utförd kommer du få till något bra. 15 minuter låter som en ganska rimlig tid för vad du har skrivit. Se till att inte stressa up historien för mycket, låt varje scen ta sin tid.

Kan vara bra att du skriver i manus-format i framtiden... Mycket enklare för läsaren och ser bättre ut.

Ärligt talat är jag besviken. Jag brukar inte ta mig tid att läsa manus, men eftersom ditt hitman-manus var bra så gjorde jag det ändå.

Men historian känns inte särskilt originell, det finns något liknande på forumet redan, heter nåt med "Reality Game" eller nåt. Sedan känns tonårstjejerna inte alls trovärdiga och inte deras konversation med polisen/112-operatören. Varför skulle de förresten följa efter killen på killingspree?

%2$s skrev:

- Hallå!? Vart är ni, killen hinner ju ta ut hela stan innan ni hinner fram.

- Vi har fått många samtal hit angående samma kille och gör vårt bästa för att hitta honom.

- Hitta honom!? Han går ju lös mitt i centrum! Han sköt ner 2 personer nyss på stan! Hur är det möjligt att en sån kille än får tag på ett vapen!?

- Ta det lugnt nu, vi har skickat ut 2 styrkor fullt beväpnade. I dagens samhälle är det inte så svårt att få tag på vapen, vi gör dock vårt bästa för att förhindra sånt från att hända. Det hela är snart över.

- Det ser ut som om han är på väg till en mataffär, den där som ligger på stora torget, jag är så rädd, vad ska vi göra?

Tro mig, dialogen mellan flickorna och polisen skulle absolut inte se ut såhär. Operatören skulle uppmana flickorna att gå hem genast och inte diskutera hurvida det är lätt eller svårt att få tag i vapen.

Sedan slutet, okej vi förstår att det är en ensam kille som blir tokig, men dör han på riktigt? Är det hans fantasi eller gör han verkligen allt det här? I så fall, var fick han hagelgeväret ifrån?

%2$s skrev:
Han slängde ifrån sig lappen rutinerat

Haha, hur slänger man ifrån sig något rutinerat?

Manuset behöver en del jobb tycker jag. Är det en effektfilm du vill göra, sure go for it. Men lyckas du inte hitta några jättebra skådespelare kommer storyn inte räcka för att bli en riktigt bra produktion.

Jag måste säga att det lilla_farbrorn säger ang. dialogerna var jag också lite misstänksam om... Kan helt klart bli bättre.

Sen om slutet... Det är alltid bra att ha ett slut där man funderar så jag skulle rekommendera att du lämnar en tankeställare men samtidigt förtydligar när det gäller hagelgäveret osv.

Vad tråkigt att lilla_farbrorn blev besviken, tråkigt då jag själv tycker den är ganska bra. Dock håller jag helt och hållet med om att dialogerna mellan tjejerna och polisen är av dålig kvalite, jag har svårigheter med att skriva bra dialog och ska faktist ändra i manuset.

Blir fortfarande glad av att höra att du gillade hitman. Angående slutet kommer det bli tydligare i själva filmen då kameran kommer åka ner framför TVn och man kommer se en en situation där karaktären ligger död med en hagelbössa bredvid och poliser runtomkring, mer än det tycker inte man ska ha eftersom, som ni sagt, att man ska få tänka lite själv oxå. Det viktiga med hela manuset tycker jag är budskapet.

Robin, vars föräldrar aldrig är hemma och inte bryr sig spec om honom eller vännerna som ständigt sviker orsakar denna sitution. Därav blir hela grejen kring hagelgeväret lite mystiskt. Man ska inte tänka på att hur han har fått den, utan ATT han har ett vapen och går berserk.

Jag behöver isåfall hjälp med hagelgeväret för jag vet inte hur jag ska förklara att han får tag på en riktig hagelbössa(!). jag hade en idé tidigare om att man visar att det är hans fantasi och att det engentligen är hockeyklubban han har gått runt och slagits med men skippade den.

Thebrotheroflight, snälla var god och kritisera den här då jag inte är säker på om jag kommer skriva ett riktigt manus eftersom vi är ett gäng kompisar som ska göra den och då detta samt en storyboard som jag ska göra kommer räcka, så snälla, jag är nyfiken på att höra vad du tycker.

lilla_farbrorn: angående slänga papper rutinerat så kanske jag skrev lite tokigt där. grejen är att han slänger den på ett sätt som känns nonchalant och den lägger sig precis där massa andra lappar ligger, alltså liknande lappar sen tidigare med text som hans föräldrar skrivit.

Aja jag hoppas ändå att den blir bra i slutändan och är jättetacksam för all kritik!

Tackar=)

Jag förstår inte riktigt varför du skulle behöva en bättre förklaring till hagelbössan. Jag påstår mig inte veta vart den kommer ifrån, men man har ju sina aningar. Hur kan man ifrågasätta en hagelbössa men inte livmätare och polisbrickor?

Jag tycker speciellt om Tekken-scenen. Jag vet inte hur du hade tänkt, men det skulle vara häftigt om du tog med ljudeffekter, musik och livmätare från spelet. Och rösten som säger "Round one, fight".

Dialogen behöver inte vara så övertydlig. Det är bra att någon tar upp det faktum att det är underligt hur Robin fått tag på ett hagelgevär, men det räcker nästan med en mening eller så.

Slutet tycker jag är klockrent. Och sen har jag inget mer att säga än att du har några riktigt bra idéer som jag hoppas du förverkligar.

Okey farbrorn nu förstår jag dig. Dock kan jag påstå att min film inte kommer vara lik den där. Visst HUDén kommer vara lite liknande och tekken scenen jag tänkte mig kommer innehålla mer fart och effeter och kommer inte vara lika lång som den där var. Jag hoppas att farbror ändrar sin uppfattning när han får se filmen.

Jag ska skriva om polis tjattret lite för jag har fått kritik om de från annat håll också, jag skulle vara tacksam för tips på hur dne skulle kunna vara, samtalet mellan tjejerna och polisen. jag måste oxå på nåt sätt få med att de undrar vart han fått hagelbössan ifrån för de är också vad publiken kommer tänka, dock ej få svar på.

Brotheroflight: jo det var tanken, att ha ljudeffekter och liknande blodeffekter på tekken scenen. Dock får vi ej använda tekken musiken utan vi har tillåtelse att använda musik av machinae supremacy : http://www.machinaesupremacy.com : kolla upp Jets`n`guns albumet med låten endgame och death from above, ni borde kunna lista ut vart låtarna hamnar

Jag tackar och bockar för all kritik! häv på