TomStac Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Om jag skall låta min kamera bli modifierad till kristallsynk och har lite olika hastigheter att välja på (men måste begränsa mig pga budget), vilka hastigheter är bäst att ha? Jag har tänkt att göra telecine och främst använda materialet för DVD-produktion, men det hade varit bra att ha möjligheten att göra en 35mm print. Jag har två serier av hastigheter att välja på: - 24 fps och hastigheter delbara med 24: 8, 12, 16, 24, 32, 48 - 25 fps och hastigheter delbara med 25: 6.25, 12.5, 16.6, 25, 33,3, 50 Jag har också möjligheten att välja följande hastigheter: 8, 12, 16, 24, 25, 32, 48 Vilken är bäst? Är det bättre att dra upp hastigheten från 24 till 25 vid telecine, eller är det bättre att sänka hastigheten från 25 till 24 om man skall blåsa upp en 35mm kopia? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Jag har också möjligheten att välja följande hastigheter: 8, 12, 16, 24, 25, 32, 48 Är inte de här hastigheterna allt du behöver? 0 Quote
TomStac Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 Är inte de här hastigheterna allt du behöver? Jo, antagligen. Men jag tänkte på de hastigheter som var delbara antingen med 24 eller 25 fps. Den sista gruppen är ju en kombination eller kompromiss som endast har 25 fps optimerat för telecine. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Om du har filmat i tex 12 fps eller med 48 fps så spelar det väl ingen roll att de hastigheterna inte är exakt delbara med 25? 0 Quote
TomStac Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 Så det finns ingen vits alls med Europa (PAL) anpassade hastigheter utöver 25 fps då? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Men alltså... Varför skulle det spela någon roll om du filmar med 48 eller med 50 fps? Vad är det för skillnad? (förutom att du får lite mer slow i din slowmotion) Samma sak om du vill ha snabbets-specialeffekt och vill filma med 12fps tex. Vad är det för skillnad mot 12,5 fps? Du lär ju inte ha ljud som ska gå i "rätt hastighet" och synkroniseras. Har du ljud som du vill spela synkroniserat (typ slooooowwwwww ljud) så går ju ljudet "för sakta" eller "för snabbt" i bägge fallen. Jag vet då inte vad det skulle vara för fördelar med 12,5 och 50 fps istället för 12 och 48 fps. 0 Quote
TomStac Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 O.k. Tack för din input. Den var värdefull. 0 Quote
jan-erik lundberg Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 Om jag skall låta min kamera bli modifierad till kristallsynk och har lite olika hastigheter att välja på (men måste begränsa mig pga budget), vilka hastigheter är bäst att ha? Jag har tänkt att göra telecine och främst använda materialet för DVD-produktion, men det hade varit bra att ha möjligheten att göra en 35mm print. Jag har två serier av hastigheter att välja på: - 24 fps och hastigheter delbara med 24: 8, 12, 16, 24, 32, 48 - 25 fps och hastigheter delbara med 25: 6.25, 12.5, 16.6, 25, 33,3, 50 Jag har också möjligheten att välja följande hastigheter: 8, 12, 16, 24, 25, 32, 48 Vilken är bäst? Är det bättre att dra upp hastigheten från 24 till 25 vid telecine, eller är det bättre att sänka hastigheten från 25 till 24 om man skall blåsa upp en 35mm kopia? Det blir bäst kvalite om du kör på 25 bilder. 0 Quote
Jonyverse Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Om du typ filmar slomo i elbelysning väldigt ofta kan det vara meningsfullt med andra hastigheter än 24/25 kristallstyrt. Eller skall göra musikvideos där hastigheten skall vara "fel" men ändå gå i synk till ljudet. Då är det bra om det är kända multiplar när man gör medhörningstejpen. Filmar du endast till videoöverföring är det 25 b/s som är det enda vettiga. 0 Quote
sound_front Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Kör delbart med 25! (tycker jaG) enklast så! 24 är ingen mening alls igentligen! 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.