kalle112 Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Jag har ett ljudklipp med en röst och en massa "skit" i bakgrunden. Finns det något sätt jag kan ta bort "skiten" från bakgrunden och låta rösten vara kvar? 0 Quote
Luzer Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Enkelt svar nej, men beror lite på vad det är för "skit". Om det är brus som låter ungefär likadant överallt så kan man försöka brusreducera med olika verktyg (du påverkar alltid alla ljud ändå men ibland blir det i allafall bättre). Om det är mycket lågfrekventa ljud kan du prova att skära bort vissa frekvenser mer eller mindre. Om det är andra röster, sorl eller ljud som ligger ungefär i samma frekvensspectra som röst så är det ganska omöjligt. 0 Quote
kalle112 Posted August 29, 2006 Author Posted August 29, 2006 ljudet i bakgrunden är ett sus (från vinden)... 0 Quote
Luzer Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Då kanske det går att få bort lite med nån brusreduseringsplugg, jag rekomenderar waves x-noise, finns demoversion att ladda ner på http://www.waves.com. Finns i de flesta format också har jag för mig. Var bara observant på att du kommer även att modulera rösterna, det svåra är att få bort så mycket brus som möjligt utan att påverka dialogen för mycket. Är inga problem att i princip få bort allt brus, men då låter oftast dialogen skräp också efter det :/ 0 Quote
Jonyverse Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Håller med föregående inlägg. Själv kan jag däremot rekommendera Soundsoap från Bias (http://www.bias-inc.com/products/soundsoap). Den är däremot inte gratis men ganska billig. Den går att köra som plugg eller fristående. Jag blev extremt positivt överraskad av prestandan på denna väldigt lättanvända brusborttagare. Jag har kört betydligt dyrare som varit sämre. Hör o häpna - den finns även för PC! :-) Dialog kan man med fördel snygga till (= skär bort) lite lätt i bas o diskant (under ca 50-100 HZ, över ca 12-15 KHz, precis så det inte påverkar dialogljudet) för att dels få bort lite onödigt skräp som ändå inte ligger nära dialogens ljudspektra och dels hjälper ev avbrusares arbete en aning. Tycker jag alltså... 0 Quote
flash_ricky Posted September 7, 2006 Posted September 7, 2006 Om det är ett sus från vinden (låg hz) så mixtra lite med ett högpass filter. 0 Quote
Recommended Posts