Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag ska köpa min första semiproffs kamera som jag ska ha och arbeta mer proffesionelt med (mindre betalda jobb) Jag har kollat på en del kameror som kan tyckas passa mig men eftersom jag inte haft någon semiproffs själv i min ägo vill jag ta hjälp av er! Jag vägrar att köpa en kamera som jag sedan kommer vilja byta ut om 1år så det ska vara ordentliga grejer runt min prisklass.

Jag har ca 30 000kr att spendera.

1.Sony Digital Videokamera HVR-A1E 26 495kr

(http://www.scandinavianphoto.se/?32443)

HDV kamera med bra ljudutrustning men det ser ut som en vanlig HDR-HC1E

(http://www.scandinavianphoto.se/?32438) fast med en mickanordning? Känns konstigt att betala 8000kr för en påsatt mick på den kameran?

2.Panasonic Digital videokamera AG-DVC60E 26 495kr

(http://www.scandinavianphoto.se/?33598)

3CCD kamera som är rubust (min stil) men är tveksam om man verkligen inte ska köpa HDV för att ha en kamera att hålla sig i branchen med.

3.Sony VX2100 28 700kr

Även här en 3CCD kamera som är rubust. Känns stort sätt likvärdig med nr2.

4.

Och här kommer min sissta som jag har många funderingar över. Jag har hittat denna kamera för 34 490kr och det kanske är värt att samla några tusen till för att få denna kamera om den är mycket bättre än dom andra.

Denna har HDV och är rubust precis som jag vill ha det. Men har den alla manuella inställningar som man vill ha för att få proffsig filming. Varför jag undrar det är att det står hela tiden om att detta här den första HDV bla bla bla fär hemmabruk och det enligt mig känns inte en kamera för 34000kr som vanligt hemmabruk.

Sony Digital videokamera HDR-FX1E

http://www.scandinavianphoto.se/?32407

Jag är tacksam för alla seriösa svar och tillägg, ni för gärna berätta mycket onödig information om du har egna efarenheter. Ni kanske vet andra kameror som passa min prisklass idag.

Tack på förhand mvh/micke

Postad

Vi verkar befinna oss i ungefär samma situation. Vi letar också efter en kamera som vi ska kunna använda 2-4 år utan att känna att den är utgången. Vi letar i prisklassen 20-40kkr.

Jag har förstått att HD kanske inte är så viktigt. HD formatet som dagens kameror(i denna prisklass) använder sig av är inte optimerat för professionell efterbearbetning eftersom det är relativt kraftigt komprimerat. Så att idag köpa en HD kamera för 30-40 kkr kanske är dumt när det till våren kommer att komma ett nytt format som är mycket bättre lämpat för oss som är beroende av redigering på "vanliga" datorer. För övrigt så finns det väl inget vettigt sätt att leverera HD till kunden idag eftersom det inte finns en standard för lagringsmedium?

Postad

I princip rätt.

Angående HD är inte så viktigt. Nej eftersom vi inte har nått distr. medium för HD som är standard idag så hjälper det inte att ha HD inspelning. Visst skall du göra 35mm film av det är det bra men då får man tänka att 1080i inte är optimerat för film som är mer av 24P karaktär. (24P är en digital term, men även film är detta)

Sen angående det nya formatet som kommer så är inte det lättare för datorer att klippa tvärtom det borde vara mer krävande. Vad det nya formatet däremot är så är det bättre tack vare det har en effektivare codec.

18mbs Mpeg4 istället för 25mbit Mpeg2

Och då skall man tänka att mpeg4 är 2-2.5 ggr mer effektiv.

18*2,5=45 om man skulle jämnföra det.

Lägg till att det kan spela in 1920*1080 24P mot HDVs 1440*1080 50i/60i (går att lägga in en 24P/25P ström i detta)

Postad

Klart att HD kan vara viktigt om man nu arbetar mot kund. Vill kunden ha HD-upplösning så vill den. Det kan man inte erbjuda med en DV-kamera...

Jag tror många uppdragsgivare skiter fullständigt om du får en okomprimerad signal från kameran, bara upplösningen går att sända i dagens HD-sändningar.. Om två-tre år kanske det ser annorlunda ut, men vill man jobba med film kan man inte tänka så...

Jag skulle spara och titta på Canons nya HDV kamera..

http://www.scandinavianphoto.se/?31768

Postad

Jo självklart kan du använda din film oavsett vad den är inspelad på.

Men det gäller bara man vet möjligheterna och begränsningarna med sin kamera. Sett riktigt bra HDV material. Men den som använde det visste vad kameran kunde göra.

Så det jag egentligen vill säga är.

1. Vet kamerans möjligheter och begränsningar.

2. Bli inte sur ifall en bättre kamera kommer vi årskiftet.

Postad

BBC använder i princip alla format och alla system (även fast SP börjar bli sällsynt nu), och ja HDV är helt säkert på väg in, fast DV är fortfarande med i leken. så jag tycker att det är viktigare att du tittar på vilken kundbas du har och på dina krav/behov för att avgöra vilken kamera som passar dig bäst.

jag vill däremot starkt avråda från AG-DVC60E, det är en nerbantad version av DVX100 (i mina ögon) med rätt tråkig optik, dessutom är den inte direkt robust utan snarare väldigt lätt och plastig vilket jag upplevde som att det gjorde den obekväm och obalanserad att använda på axeln.

HDR-FX1E var om jag inte minns fel den första riktiga HDV kameran och är den som jag tycker mest liknar industristandard idag, har aldrig fingrat på en sådan dock!

Postad
Jo självklart kan du använda din film oavsett vad den är inspelad på.

Men det gäller bara man vet möjligheterna och begränsningarna med sin kamera. Sett riktigt bra HDV material. Men den som använde det visste vad kameran kunde göra.

Så det jag egentligen vill säga är.

1. Vet kamerans möjligheter och begränsningar.

2. Bli inte sur ifall en bättre kamera kommer vi årskiftet.

Det är sant men det gäller alla kameror/format och det kommer alltid att finnas något nyare/bättre? i framtiden.

Jag kan berätta en sak för dig som verkar så tänd på det nya formatet.

Panasonic har en modell i "Pre-production modell" den finns nu ute hos ett antal människor för test innan den släpps.

Den är enligt en testare "inte-fullt-så-konsument-inriktad".

Ska bli kul att se vad det blir

Postad

Suck. Inget lätt beslut det här.

Efter väldigt mycket funderande och undersökande har jag kommit fram till att vi nog kommer att vänta till våren med vårt inköp. 40kkr är mycket för oss och vi vill vara säkra på att få ut så mycket som möjligt av vår investering. Just nu är det för många frågetecken kring standarden HD för att vi ska hoppa på tåget. Ingen av våra kunder kräver detta idag och därför tror jag att vi kan ha lite is i magen och vänta ut detta.

Tror ni att detta är fel av oss? Det kommer antagligen aldrig ett perfekt köptillfälle och vi borde kanske bara agera istället för att fundera så mycket? Bring it on...

Postad

Med dyra kameror skall du tänka så här.

1. Du behöver en kamera att öva med, man blir inte bra på filma genom enbart sitta på det här forumet. Däremot behöver man inte öva med det bästa möjliga. Men som sagt en halvbra kamera är alltid bättre än ingen kamera.

2. Behöver du en proffskamera idag så köp en idag. Det kommer alltid komma en bättre kamera runt hörnet. Behöver du ingen kamera förren i vår så vänta kamerona blir inte sämre eller dyrare(i förhållande till inflationen).

3. Begränsningen ligger ofta hos användaren inte kameran. Du kan ifall du har kunskapen göra biofilm med dagens kameror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...