Gå till innehåll

Synopsis: Force Majeure


TomStac

Recommended Posts

Här är ett synopsis som jag har knåpat ihop på mitt framtida filmprojekt. Detta är en något längre och fylligare version jämfört med den första som jag presenterade här. Nu känner jag att historiens viktiga element kommer till sin rätta.

 

Beskåda och kom gärna med konstruktiv kritik :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Titel: Force Majeure

 

Syfte: Att visa vad som händer när främlingar genom ett yttre hot isoleras från omvärlden och tvingas samarbeta för sin överlevnad.

 

Budskap: Fruktan leder till moraliskt förfall.

 

Form: Spelfilm.

 

Format: 16mm, Super8.

 

Målgrupp: Yngre män.

 

Längd: Ca 100 minuter.

 

Handling: En panepidemi har förvandlat den manliga populationen till rovdjur. Människan är antingen jägare eller jagad. Samhället är slaget i spillror. Civilisationen har raserats.

 

Karin, Viktor och en namnlös karaktär jagas av smittade men räddas i sista stund av Översten ner i en bunker. Där möts de av Per, Johan och Karl som tillsammans med Översten har gömt sig i bunkern sedan katastrofen var ett faktum.

 

Namnlöse, som lider av en post-traumatisk psykos, tas inledningsvis om hand av Karin. Trots det försöker han i panik ta sig ut men övermannas, drogas och blir fastbunden i sin säng. Karin är delaktig i detta och har i ett slag förvandlats till förövare.

 

Viktor, som i den gamla världen var en ansedd företagare, försöker ta makten från Översten genom att muta sig till den med pengar som han har haft med sig gömda i en ryggsäck. Fast i det förflutna och föreställningar om sitt anseende misslyckas han i sin kupp. Han blir brutalt misshandlad och förnedrad av Översten. I ett slag har en relik från den gamla världens aristokrati på ett tragikomiskt sätt degraderats till kastlös i den nya ordningen.

 

Eftersom provianten är knapp inser Karin att något drastiskt måste göras. Hon får med sig Översten och Per i en djävulsk plan att göra sig av med de andra för sin egen överlevnads skull. Namnlöse tillåts därför som ett första offer fly ut ur bunkern men i samband med detta bryter sig en smittad in och biter Viktor, som smittas och angriper de andra. Han dödas till slut av Översten innan han hinner bita någon annan och föra smittan vidare.

 

Strömmen bryts plötsligt och man blir tvungen att ta hjälp av den bensindrivna generatorn, trots att bränslet är knappt. Översten avslöjar i förtroende sina mörka planer för Karin att göra sig av med alla de andra och befolka planeten tillsammans med henne. Han ser sig som utvald att med henne avla fram en ny mänsklig art. Karin hånar Översten som försöker tvinga henne med våld, men han kommer av sig när de andra överrumplar honom. Karin och Per inser att de måste göra sig av med Översten då han utgör en fara för de andra.

 

Karl har samtidigt i hemlighet försökt dämpa sin smärta och ångest över den hopplösa situationen genom att injicera det lilla förråd av morfin som har funnits kvar sedan Namnlöse blev tvångsdrogad. Han ertappas och tvingas genomgå en mycket svår avtändning. I all sin ångest tar han sitt liv inför de andra. Situationen är nu desperat och gruppen börjar på allvar falla sönder moraliskt.

 

I filmens klimax försöker Översten våldta Karin men övermannas till slut av Per och Johan. Som straff för sitt illdåd förvisas han från bunkern. Bensinen tar i samband med detta slut och ljuset slocknar för gott. De överlevande tvingas själva lämna bunkern. De finner utsidan övergiven bortsett från ett halvt uppätet lik som är skändat till oigenkännlighet. Efter ett tags vandring blir den lilla gruppen överfallen av Översten. I en tvekamp dödar han Per. Översten själv dödas genom Karins hand.

 

I en prolog finner vi Karin och Johan som enda överlevande i en idyll invid en sjö mitt inne i den djupa skogen, avlägset från civilisationen. Paret har flyttat in i ett gammalt och övergivet torp. Johan blir plötsligt överfallen och biten av en fågel. Några ögonblick senare överrumplar han Karin med vansinne i blicken; han är smittad.

 

© 2006

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej...

 

Titel: Force Majeure

 

Syfte: Att visa vad som händer när främlingar genom ett yttre hot isoleras från omvärlden och tvingas samarbeta för sin överlevnad.

 

Erkänn att du bara vill göra en klaustrofobisk zombiefilm. Det här syftet låter som en pretentiös efterkonstruktion. Dessutom är det abstrakt och låter jättetråkigt. Det var nära att jag slutade läsa här.

 

Budskap: Fruktan leder till moraliskt förfall.

 

Det är väl okej, men jag skulle föredra "Akta dig för mördarzombies". Men det är klart, det kan ju vara nån trist jävel som läser det på skolan.

 

Form: Spelfilm.

 

Målgrupp: Yngre män.

 

Bra med en någorlunda konkret målgrupp. (Istället för "män och kvinnor mellan 11 och 70".)

 

Så till själva historien då. Den är ju inte så märkvärdig i sig, så resultatet hänger mest på genomförandet. Säg till när du har ett komplett manus så läser jag gärna.

 

Andra filmer jag associerar till: Självklart tänker man på 28 dagar senare. Men jag kom framför allt att tänka på Cube, som också handlar om en samling olika människor som förs samman av yttre omständigheter och tvingas samarbeta, men gör inte det. Sen kommer jag att tänka på Sjunde inseglet, som också handlar om människor av olika slag på resa genom ett land drabbat av pesten. Härlig undergångsstämning i den också.

 

Quiz: Hitta och rätta till det förvirrande syftningsfelet i denna mening: "De finner utsidan övergiven tills Översten överfaller och dödar Per, som själv dödas genom Karins hand."

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du tog dig tid att läsa och tack för din feedback!

 

[citat=vilcans;72057]Erkänn att du bara vill göra en klaustrofobisk zombiefilm. Det här syftet låter som en pretentiös efterkonstruktion. Dessutom är det abstrakt och låter jättetråkigt. Det var nära att jag slutade läsa här.[/citat]

Det var hemskt vad folk blir lätt uttråkade här på detta forum ;) Pretantiöst? Kanske. Men faktum är att det inte är en traditionell zombiefilm. Det kunde ha varit vilken katastrof som helst egentligen. Jag vill ge dessa främlingar en anledning att tvingas tillbringa dessa veckor i bunkern tillsamman. Samtidigt vill jag ha en omedelbar fara som håller dem kvar inne, men också för att skapa en känsla och atmosfär över filmen. Atmosfär och känsla är minst lika viktig som handlingen i en film, om inte viktigare...

 

Så någon efterkonstruktion är det inte. De smittade utgör endast en ram, en fysisk begränsning för filmen och dess karaktärer.

 

Filmen handlar egentligen om vad som händer dessa människor som tvingas hålla sig instängda under extrema förhållanden. Att människorna i bunkern dessutom har sina egna demoner att kämpa med gör det inte lättare heller, och det är här som kommer vara filmens puls eller nerv, inte "zombierna" utanför.

 

En av filmens underbudskap är att det som smittan tar fram hos de drabbade egentligen är en mänsklig egenskap i ren form. På ett sätt frigör smittan människan, ungefär som "smittan" gör i Cronenbergs SHIVERS. Under filmens gång blir situationen alarmerande inne i bunkern och folk börjar bete sig hysteriskt och släpper på sina hämningar utan någon hjälp av smittan. Smittan är mera av en metafor istället för en fysisk realitet, även om den utgör ett fysiskt hot för karaktärerna. Låter det pretantiöst? Kanske det. Men det är i alla fall tanken med filmen. "Zombierna" är egentligen ointressanta. De tillför förvisso en viss pikant krydda i grytan...

 

%2$s skrev:
Budskap: Fruktan leder till moraliskt förfall.

 

Det är väl okej, men jag skulle föredra "Akta dig för mördarzombies". Men det är klart, det kan ju vara nån trist jävel som läser det på skolan.

Fast det är just folk rädslor som gör dem aggressiva, även (eller desto mera) karaktärerna i denna film.

 

%2$s skrev:
Så till själva historien då. Den är ju inte så märkvärdig i sig, så resultatet hänger mest på genomförandet.

Det ligger något i det du säger. Känslan och atmosfären kommer vara A och O i denna film, och det är svårt att förmedla detta i ett manuskript, i alla fall hela vägen som det kommer se ut på duken. Men samtidigt så är det oerhört reducerande att begränsa en synopsis till 200 ord. Nyanseringen försvinner helt. Det händer dessutom mycket mer i manuset än som sägs i synopsen. Sidohistorier kring vissa karaktärer och vissa...extrema...situationer. Man skulle kunna kalla dem för stämningshöjare...:)

 

%2$s skrev:
Säg till när du har ett komplett manus så läser jag gärna.

Tredje versionen av manuset blev faktiskt i dagarna färdigt och jag skickar det gärna till dig. Men jag måste först rensa ut alla kamerainstruktioner....annars lär du få spunk :D

 

%2$s skrev:
Självklart tänker man på 28 dagar senare.

Jo, det var ju väntat. Filmen lär jämföras med Danny Boyles film tills jag kräks misstänker jag. I mitt försvar får sägas att jag har blivit inspirerad av två saker som har legat som grund för smittan:

 

1. SARS och fågelsmittan; rädslan för panepidemi.

 

2. Den plötsliga våldspiral som har dykt upp här och var i världen; kravallerna i Gbg, i Frankrike och reaktionerna på Muhammed-bilderna.

 

Min tanke var: "Tänk om man förde ihop dessa två idéer till en och samma sak?"

 

Nu kanske det är så att Danny Boyle och jag har inspirerats av samma saker ;) Men visst, lite homage får man väl ge till 28 Dagar Senare (som jag tycker är en utmärkt film). Men en STOR skillnad är att min film inte har något lyckligt slut :)

 

%2$s skrev:
Men jag kom framför allt att tänka på Cube

Kul! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Ännu en grym film!

 

%2$s skrev:
Sen kommer jag att tänka på Sjunde inseglet

Wow! Det blir bara bättre och bättre :)

 

Tack för korrekturhänvisningen. Meningen är korrigerad; jag var inte riktigt nöjd med den från första början men jag fattade inte riktigt varför...

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, du ser det som att zombiehistorien bara är "bakgrund" och det viktiga är interaktionen mellan människorna. Det är jättebra, men jag håller inte med om att det är så annorlunda mot andra zombiefilmer. Både 28 dagar senare och t.ex. Night of the Living Dead handlar ju mest om interaktionen mellan människorna.

 

Men som sagt, jag läser gärna manuset, särskilt om du rensar bort kameraanvisningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans;72197]Både 28 dagar senare och t.ex. Night of the Living Dead handlar ju mest om interaktionen mellan människorna.[/citat]

 

Ja, Night of the Living Dead är en stor inspirationskälla, mer så än 28 Dagar Senare.

 

Du har rätt. En bra zombiefilm handlar inte om zombies utan om människorna.

 

Se också mitt andra synopsis i en annan tråd och säg mig vilken av dessa filmidéer som verkar vara mera seriös, om jag skulle vilja pitcha mina idéer för svenska produktionsbolag eller som arbetsprov för filmskolor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte iden är jättebra. Själv påminner den om de ni har sagt, men också lite utav filmen "The hole" från 2001. Då ett par ungdomar hittar en bunker och på något sätt blir "fast" där. Och lever knapert. Där är det väldigt mycket intriger mellan personerna i bunkern. aja nice i allafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...