Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denna har jag haft fundering på att lägga upp länge. Och nu gör jag det. Ett pilotavsnitt för en TV-serie. Den är inte utfläskad ännu, utan stora händelser är väldigt kort beskrivna. Bara nyckelhändelser.

Jag är inte ensam upphovsman till detta utan det är skrivet av

Jon Klarström (jag)

Andreas Norling

Julius Olofsson

Ni får enbart läsa. Dvs ladda ner för eget bruk. Ingen vidaredistribution är tillåten, vänligen respektera detta. :)

Skriv gärna vad ni tycker, oavsett vad ni tycker. :)

Sidorna stämmer inte med pdf numreringen, försättsbladet räknas av pdf men ska inte göra det egentligen. Så det stämmer ifall man skriver ut med vad man ser i verkligheten.

Mycket nöje om ni är lagda åt det hållet,

/jon

21 sidor.

OFL-Gympa2000.pdf

Posted

Nu läste jag bara de första 4 sidorna men det kändes äkta. dialogen var bra, något som jag brukar ha svårt för. Men jag läser det någon annan dag. lovar;)

Posted

Dialogen var bra, och scenbeskrviningarna var ofta roligt formulerade. Jag fastnade dock inte det minsta för historien, som kändes meningslös. Situationerna inte särskilt laddade, utan folk bara glider omkring utan att verka bry sig särskilt mycket om något. Humorn baseras helt på småroliga repliker och lyteskomik. Jag tror att en dos dramaturgi skulle hjälpa, d.v.s. sätt upp mål för karaktärerna och saker som försvårar för dem att nå sina mål. Då har du större chanser att hitta roliga situationer. Du kanske inte är ute efter situationskomik, men en någorlunda intressant intrig är bra att ha som bakgrund till karaktärer och dialog.

Övrigt:

Det verkar som om Gisela är fet. Är hon det? Beskriv utseendet när hon dyker upp. Efter ett tag undrar jag om alla är feta, så beskriv utseendet varje gång en ny karaktär dyker upp.

Det stavas capricciosa.

Posted

Tack för feedback,

Gisela är pyttelite mullig.

I övrigt så finns det en tråd som sträcker sig över alla avsnitten. Men som inte framgår i detta avsnitt, den startas men det är ett par avsnitt kvar innan man ser det.

Den är sparsam i beskrivningar, detta är dels för att det är en tidig version och inte utfläskad som tidigare nämnt. Sen är det en sak som saknas, det är bibeln. Ett fläskigt dokument som regissören har tillgång till för att kunna utröna minsta detalj. Precis som CSI eller vilken annan serie som helst. Karaktärerna måste vara kvar i sig själv oavsett regissör.

Men för att säga emot mig själv. Så ska första avsnittet berätta allt för publiken, för de har inte bibeln. Och om de hade det skulle de inte orka läsa. Men de skulle se bilderna som någon som läst bibeln skapat.

Men som du säger, så är storyn inte utpräglad på det sättet. Tyvärr så tänker jag inte publicera fler avsnitt,

Men tack för relevant feedback,

Stavfel är oacceptabelt men tyvärr så får det vara kvar :(

Posted

[citat=vilcans;71922]Dialogen var bra, och scenbeskrviningarna var ofta roligt formulerade. Jag fastnade dock inte det minsta för historien, som kändes meningslös. Situationerna inte särskilt laddade, utan folk bara glider omkring utan att verka bry sig särskilt mycket om något. Humorn baseras helt på småroliga repliker och lyteskomik. Jag tror att en dos dramaturgi skulle hjälpa, d.v.s. sätt upp mål för karaktärerna och saker som försvårar för dem att nå sina mål. Då har du större chanser att hitta roliga situationer. Du kanske inte är ute efter situationskomik, men en någorlunda intressant intrig är bra att ha som bakgrund till karaktärer och dialog.

Övrigt:

Det verkar som om Gisela är fet. Är hon det? Beskriv utseendet när hon dyker upp. Efter ett tag undrar jag om alla är feta, så beskriv utseendet varje gång en ny karaktär dyker upp.

Det stavas capricciosa.[/citat]

Tänkte säga att jag håller med Vilcans till stor del,(Varför är det alltidd så att när man ska skrivaså har någon redan skrivit vad man tänkte säga?) men jag vill också ge lite positiv kritik, jag tycker att era repliker är ovanligt bra, jag saknar dock som sagt en del av scen och karaktärsbeskrivningar, karaktärer dyker upp utan att förklaras och så vidare, lite enerverande ibland... Sen så är väl 22 minuter lite väl kort för em TV pilot? De brukar vara en timme...

Posted

Den siktar på 28,5 minuter för halvtimmes episod. Och som sagt utförligare beskrivning finns i separat styrdokument.

Den blir några sidor längre med utfyllnad av scener som gymping på torget etc. Dock är det lite öppet för regissörer att planera bilder efter eget tycke.

Jag frågar så här, där det var för lite för sparsmakat i beskrivningen. Kände ni hur ni ville göra där, såg ni vad som saknades på ett sätt så att ni lätt kunnat fylla i. Eller blev ni förvirrade?

Blev ni förvirrade så är det ett stort minus från författandets håll,

Tack för feedback.

Posted

Okej, nu är klockan mycket och jag har funderat alldeles för länge på det här manuset (med tanke på klockan då...), så om jag babblar på för mycket så ber jag om ursäkt i förskott =)

Det som hade underlättat litegrann hade varit att ha åldrar på huvudkaraktärerna, nåja, får för mig att Pär är slimmad medan Owe och Gisela är sådär lagom överviktiga. Och så fick jag för mig att Gisela är fittast (fniss) av dansgruppen. Kicki får jag för mig är smal. Jag är av åsikten att karaktärer max ska beskrivas med en mening, så det var lagom beskrivningar av åtminstone en del karaktärer tyckte jag.

När det är ett pilotavsnitt av en serie så är den viktigaste frågan "Varför i helvete ska jag se det här?", och jag har försökt läsa det från den synvinkeln. Jag håller i stort sett med vilcans, det saknas en del på det dramaturgiska planet. Sen får jag inte sympati för någon av karaktärerna. Serien kommer antagligen att handla om ett gäng idioter i en by och hur vardagen ter sig för dem. Problemet är att ni går lite för hårt på idiot-delen ;) Ge dem lite mänsklighet! Pär vill få sitt Gympa 2000 att fungera, men ingen annan är speciellt intresserad. T.ex blir det effektivare om han springer runt med måttbandet och blir mer och mer ångestfylld över att ingen har gått ner i vikt (och då kan nog inte bullarna vara hans idé iofs, han kan ha laddat upp med mineralvattensflaskor eller nått, sen har nån annan planerat bullarna). Pär låter även som den karaktär som kommer att vara en drivande karaktär för avsnittshandlingarna (om serien är upplagd i det formatet).

Kommer Owe's cynisism delvis från osäkerhet? Hmm.. kanske utreds längre fram. Tror hans karaktär fungerar bra som den är. Gisela får man dock vara lite försiktig med, annars blir hon enbart irriterande, dvs hon behöver ett inslag där hon visas mänsklig. Hon pratar om att de andra är för tunga, men hon behöver en annan sorts djup själv för att man ska kunna relatera till henne tror jag.

Under gympan är den en himla drös med olika karaktärer, antar att det kanske är återkommande karaktärer? Sen "Så ni är ute och powerwalkar?" behöver planteras =) En scen där Owe suckar över powerwalkarna skulle kunna hamra in hans karaktär ytterligare.

Just när det gäller pilotavsnitt måste ju huvudkaraktärerna hamras in så hårt som möjligt så att tittaren får en uppfattning om vad som är att vänta; jag tycker att ni kanske är lite försiktiga ibland på den fronten.

Hmm.. jag kanske har misstagit mig om Pärs karaktär. Han kanske mer påminner om Lennart Jähkels karaktär i Såsom i himmelen?

De roliga scenerna fungerade bra tyckte jag. Dialogerna fungerade bra (bara nått enstaka ställe jag fastnade på). Beskrivningen av pizzabagarna är antingen fullkomligt genial eller enormt meningslös, kan inte riktigt bestämma mig =) Pärs slogan för Gympa 2000, så jävla klockren (fnissar fortfarande åt den).

Nu blev det här väldigt osammanhängande, men det hade jag redan varnat för ;) Det var iaf delar av mina åsikter. Have fun!

Posted

Ok då ska jag avslöja lite mer Och återigen tack för feedback.

Tanken är lite mer som Simpsons. Dvs att man har karaktärer som inte utvecklas ett jota utan är offer för omständigheterna.

Så för att exemplifiera. Henry har ett smeknamn i utvecklingssammanhang. Detta smeknamn är Staket-Henry som har till uppgift att i varje avsnitt stå bakom ett staket och säga det uppenbara.

Och många saker är just running gags som byggs upp under hela säsongen. Helt riktigt borde kanske en ålder skrivas ut också i detta sammanhang, när man bara slänger ut manuset utan bifogad information.

Men du säger

Serien kommer antagligen att handla om ett gäng idioter i en by och hur vardagen ter sig för dem.

Du vet inte hur rätt du har :)

Per är den eviga intiativtagern, byns frisör som i varje avsnitt har något projekt på gång.

VSMS är för övrigt en förening ( Vi Som Mäter Saker ) och det hörs på namnet vad de gör.

Så låt mig fundera lite på det hela, så kanske jag slänger upp 2 sidors A4 minibibel för detta avsnitt och ser om det hjälper er att se det på ett annat sätt.

Bullarna är något alla avsnitt har förutom det när Ann-Katrin har bränt ut sig. :)

/jon

Posted

[citat=jonkanon]Tanken är lite mer som Simpsons. Dvs att man har karaktärer som inte utvecklas ett jota utan är offer för omständigheterna.[/citat]

Ah, okej, fast karaktärerna behöver fortfarande lite mer mänsklighet på grund av att det antagligen inte är tecknat, men det kanske ligger i biblen, problemet är att det inte riktigt kommer fram nog tydligt i manuset.

[citat=jonkanon]Så för att exemplifiera. Henry har ett smeknamn i utvecklingssammanhang. Detta smeknamn är Staket-Henry som har till uppgift att i varje avsnitt stå bakom ett staket och säga det uppenbara.[/citat]

Vilket innebär att han behöver göra "sin grej" två gånger i pilotavsnittet (kanske i avsnitt 2 oxå, för de som missar första avsnittet), annars begriper inte tittaren hans syfte.

[citat=jonkanon]Och många saker är just running gags som byggs upp under hela säsongen. Helt riktigt borde kanske en ålder skrivas ut också i detta sammanhang, när man bara slänger ut manuset utan bifogad information.[/citat]

Är Kicki ett running gag? =) Iofs går det nog att laborera en del med om ni kommer att ha henne som hon är i det här avsnittet.

[citat=jonkanon]VSMS är för övrigt en förening ( Vi Som Mäter Saker ) och det hörs på namnet vad de gör.[/citat]

Ah, okej, men isf kan Pär springa med när hon mäter ;)

[citat=jonkanon]Bullarna är något alla avsnitt har förutom det när Ann-Katrin har bränt ut sig. :)[/citat]

Ah, så när allt som hänt i avsnittet har återställts till status quo, så firar man det med lite bullar. Bra idé =)

Posted

Kicki är den enda karaktären som hör hemma i ett riktigt drama. Hon är den enda som utvecklas. Hon är inte running gag.. utan (hemligt).

Det är inget snuskigt.

Bra poäng med Henry, att det ska repeteras två gånger i piloten. Men jag tror att då lägger man in en scen som är lätt att vara utan i redigeringen, just ifall det ändå fungerar med en gång.

Men som sagt (eller kanske inte) så är detta inte shootingready, utan ett tidigt draft.

Posted

OK, om jag förstår det här rätt så är det mer tänkt som en komediserie baserad enbart på karaktärer och inte på handling. Något liknande Hipp Hipp, Little Britain, Nile City etc. Sådana serier verkar man ärligt talat inte skriva manus för över huvud taget, utan förlitar sig helt på att de återkommande karaktärerna efter ett tag skapar igenkänningskomik.