pld Postad 14 augusti 2006 Dela Postad 14 augusti 2006 Hej! På videoredigering skrivs det mycket om om man ska ha Adobe eller Avid så jag tänkte att vi gör samma här. Vilket kameramärke ska man ha, Canon eller Sony? Vilket använder ni? Vilket tycker ni bäst om? När man ser TV4 ute på stan eller SVT spela in någon serie så ser man dem ofta gå runt med exempel Sony DSR-400P och tittar man på bakomkulisserna till en film ser man exempel Canon XL2. Varför detta? /Jesper 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Postad 14 augusti 2006 Dela Postad 14 augusti 2006 Det finns inget ultimat kameramärke. Alla kameror är tillverkade för olika syften. Man kan ha favoriter, men vad som är bra för mig kanske inte är lika bra för dig. Bra bildkvalite är en väldigt subjektiv upplevelse. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Film smurfen Postad 15 augusti 2006 Dela Postad 15 augusti 2006 XL1:a är min idolkamera. Den skulle jag satsa på om jag hade råd (för tillfället). Annars en Canon Xm-2. fast den är väl dyrare en XL-1:an och xl-2:an. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Postad 16 augusti 2006 Dela Postad 16 augusti 2006 XM2 är "budgetkameran". XL2 är något dyrare. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
BasMartin Postad 21 augusti 2006 Dela Postad 21 augusti 2006 på vissa ställen har sony blivt en standard eftersom dom gör bra kamror för flera olika behov och i många olika moddeler och format, men igentligen finns det ingen rådande mening som jag har märkt av, personligen gillar jag panasonics DVCPro50 format. jag vet att i england var det betydligt lättare att få ett jobb om man hade en PD-150/170 även fast XL-1 i mångt och mycket är en fullt likvärdig kamera, och har större möjligheter till att anpassa optiken! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Postad 21 augusti 2006 Dela Postad 21 augusti 2006 Jo det finns många som kör Sony för de är Sony, problemet är att det har sony levt med nu och anstränger sig inte på samma sätt med sina kameror. Speicellt inte i prosumer klassen. Hur svårt skall det vara för dem att göra en 25P kamera? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
BasMartin Postad 22 augusti 2006 Dela Postad 22 augusti 2006 Hur svårt skall det vara för dem att göra en 25P kamera? hehe sant, dom borde faktiskt ha gjort det vid det här laget, jag har aldrig tänkt på det faktiskt! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Postad 22 augusti 2006 Dela Postad 22 augusti 2006 Tror det handlar om 4 saker. 1. De tjänar pengar utan att tillverka 25P Prosumer kameror. 2. De tjänar pengar på sälja dyra 24P kameror. 3. De vill ha 1080i som HD standard vilket gör att de undviker det progressiva. 4. De gör kameror som de vill att du skall ha, inte de kameror du vill ha. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
carbe Postad 27 augusti 2006 Dela Postad 27 augusti 2006 Jag har bara en sak att säga: SONY!!! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
pld Postad 27 augusti 2006 Författare Dela Postad 27 augusti 2006 Jag har bara en sak att säga: SONY!!! Varför???? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Norbert Postad 28 augusti 2006 Dela Postad 28 augusti 2006 Min Panasonic är en fantastisk semipro-kamera. Min Sony är en ypperlig handycam. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Norbert Postad 28 augusti 2006 Dela Postad 28 augusti 2006 Hur svårt skall det vara för dem att göra en 25P kamera?Jag vet inte hur det är med 25p, men jag tror bestämt att en viss Robert Faber har haft patent på 24p sedan 90-talet. Läs följande text som någon på dvxuser hade hittat någonstans: While there is technically no direct licensing requirement in terms of patents/copyrights, etc.. for someone to produce a 24p/24FPS camera, it seems that most manufacturers are paying royalties to 24P, LLC. A "company" that holds the patent on acquiring 24 progressive frames per second from a digital imaging device, in order to replicate the appearance of film. Robert Faber, who holds the patent, is nothing more than a bully and it is outright extortion that he collects royalties for such a patent as it is very vague and extremely all-encompassing. Faber actually chased down Sony several years ago when they started shipping some of their intial 24p capable HD cameras and Sony lost (actually settled out of court). All licensing of 24P from Faber is handled confidentially on an individual basis and several cases have supposedly bordered on blackmail and illegal activity and they all involve a patent that should never have been granted in the first place. When Faber applied for his patent in '92, it was hardly an original idea then and various camera makers were already talking about such cameras and were playing with prototypes.För att ta ut det viktigaste: "Faber actually chased down Sony several years ago when they started shipping some of their intial 24p capable HD cameras and Sony lost (actually settled out of court)". 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Postad 28 augusti 2006 Dela Postad 28 augusti 2006 Men de kan väl släppa en 25P kamera ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Norbert Postad 28 augusti 2006 Dela Postad 28 augusti 2006 Då är det bäst att jag ansöker om patent på 25p innan det händer... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.