Gå till innehåll

Canon eller Sony?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

På videoredigering skrivs det mycket om om man ska ha Adobe eller Avid så jag tänkte att vi gör samma här.

 

Vilket kameramärke ska man ha, Canon eller Sony?

 

Vilket använder ni? Vilket tycker ni bäst om?

 

När man ser TV4 ute på stan eller SVT spela in någon serie så ser man dem ofta gå runt med exempel Sony DSR-400P och tittar man på bakomkulisserna till en film ser man exempel Canon XL2. Varför detta?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

på vissa ställen har sony blivt en standard eftersom dom gör bra kamror för flera olika behov och i många olika moddeler och format, men igentligen finns det ingen rådande mening som jag har märkt av, personligen gillar jag panasonics DVCPro50 format.

 

jag vet att i england var det betydligt lättare att få ett jobb om man hade en PD-150/170 även fast XL-1 i mångt och mycket är en fullt likvärdig kamera, och har större möjligheter till att anpassa optiken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det handlar om 4 saker.

 

1. De tjänar pengar utan att tillverka 25P Prosumer kameror.

2. De tjänar pengar på sälja dyra 24P kameror.

3. De vill ha 1080i som HD standard vilket gör att de undviker det progressiva.

4. De gör kameror som de vill att du skall ha, inte de kameror du vill ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur svårt skall det vara för dem att göra en 25P kamera?
Jag vet inte hur det är med 25p, men jag tror bestämt att en viss Robert Faber har haft patent på 24p sedan 90-talet. Läs följande text som någon på dvxuser hade hittat någonstans:

 

While there is technically no direct licensing requirement in terms of patents/copyrights, etc.. for someone to produce a 24p/24FPS camera, it seems that most manufacturers are paying royalties to 24P, LLC. A "company" that holds the patent on acquiring 24 progressive frames per second from a digital imaging device, in order to replicate the appearance of film. Robert Faber, who holds the patent, is nothing more than a bully and it is outright extortion that he collects royalties for such a patent as it is very vague and extremely all-encompassing. Faber actually chased down Sony several years ago when they started shipping some of their intial 24p capable HD cameras and Sony lost (actually settled out of court). All licensing of 24P from Faber is handled confidentially on an individual basis and several cases have supposedly bordered on blackmail and illegal activity and they all involve a patent that should never have been granted in the first place. When Faber applied for his patent in '92, it was hardly an original idea then and various camera makers were already talking about such cameras and were playing with prototypes.
För att ta ut det viktigaste: "Faber actually chased down Sony several years ago when they started shipping some of their intial 24p capable HD cameras and Sony lost (actually settled out of court)".
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...