plf66 Postad 14 augusti 2006 Postad 14 augusti 2006 Textningsfunktionen "subtitle" som fanns i Encore 1 och 1.5 var ju komplett värdelös om man skulle texta ett program längre än 5 min. Nyligen uppdaterade jag till Encore 2, enbart för att se om man nu kunde texta dvd. Målet var att testa, och om det inte gick så skulle programmet ut för gott. Nu har jag i alla fall lyckats texta ett program på dryga 42 min utan nämnvärda problem. Det rör sig om ca 100 textskyltar i programmet. Det mesta fungerade bra. 20 min in i programmet fick jag protester på att minnet inte räckte i datorn (2 GB). Men efter att jag avslutat Photoshop och Illustrator som låg i bakgrunden, och startat om datorn så gick allt bra även för resterande programmet. Textningen är lite seg (Processor 3 GHz Prescott), men fungerade bra, och den utexporterade skivan verkar fungera bra. Nu åter står ju att se vad som ev händer om man lägger flera parallella textningsspår, originalspråk plus ett par språk ytterligare. Från att ha varit ett totalt bottennapp tidigare så verkar det nu fungera som man förväntade sig det skulle göra från början. Det var lite rapport från sommarens senaste test och projekt... 0 Citera
leranimatör Postad 14 augusti 2006 Postad 14 augusti 2006 coolt jag har länge letat efter ett bra text program, haha :e 0 Citera
Pehrbau Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 Det var precis min erfarenhet av textning Encore. Jag gjorde för två år sedan en film som hade både svensk och engelsk kommentar och dessutom text remsor på båda språken. Som du också märkte så var det omöjligt att göra det i Encore 1 och väldigt besvärligt i 1.5. Lösningen för min del blev att skriva det i asci format i Notepad och importera textraderna direkt som script till text spåret. Det var litet kämpigt att hålla reda på alla tidskoderna för att scriptfilen skulle lägga in kommentaren exakt i rätt läge. Nu i Encore 2 så fungerar det betydligt bättre att skriva in texten i monitorn men man måste fortfarande låta programmet hinna med innan man ger ett nytt kommando. 0 Citera
Outerspacer Postad 3 september 2006 Postad 3 september 2006 det låter nästan som att man ska uppdatera sig till encore 2.0 har undrat mycket hur man ska få till subtitles. HUr funkar det då? Altlsp blir det som på en vanlig dvd-film att man kan byta text bara genom fjärrkontrollen eller måste man göra det i menyn som är gjort i encore? 0 Citera
Pehrbau Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 Du kan t ex välja språk i en meny i början och då kommer rätt ljudspår och textspår att visas. Du kan också välja att inte visa något textspår. En annan fördel som kom med Encore 2 är playlists. 0 Citera
Pehrbau Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 Outerspace, Ja, det tycker jag också! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.