kalle112 Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Tänkte fixa lite datorn så att jag får fart på renderingen... Just nu har jag 3 hårddiskar i datorn. Hårddiskarnas kapacitet ligger på 250GB, 20GB, 20GB. Alla program, operativsystemet m.m. ligger på 250 gigs hårddisken. Hur ska jag göra för att få ut maximal nytta av min dator? Ska jag ha kvar operativsystemet på 250 gigs hårddisken och använda de andra diskarna som scratch diskar eller tycker ni att jag ska installera om allt på en 20 gigs hårddisk och använda 250 gigs hårddisken och den andra 20 gigs hårddisken som scratch diskar? (Om jag gör det sistnämnda blir det en himla massa jobb i och med att jag måste installera om allt, vill därför helst inte göra det). 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 20 Gb för operativsystemet har jag lärt mig av egen erfarenhet att det inte räcker. Vissa saker installeras alltid på samma disk som operativsystemet vare sig man vill eller inte. 20GB-hårddiskarna känns ganska onödiga egentligen, tar bara upp plats, köp en till 250GB-hårddisk istället. Flytta över alla program till den nya disken. Partitionera om din första hårdisk och ge 70-100 GB till operativsystemdisken. Resten använder du som scratch. Den sista 20 GB-hårddisken skulle du kunna använda som temp-renderingsmål då renderingen går snabbare om man gör det till en annan disk än vad ens redigeringsprogram ligger på. Ändrade till en tydligare rubrik. 0 Quote
kalle112 Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 Men om vi bortser från att jag måste köpa en ny hårddisk (har lite taskig ekonomi just nu) och koncentrerar oss istället på vad jag kan göra med det jag har nu istället... Hur ska jag lägga upp allt? 0 Quote
barnholdt Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Har du ekonomi till det så köp en 250GB och en 100GB+. 100+ disken skulle vara lagom för OS+program och den extra 250GB disken för backup av viktiga projekt för dig. Att dela en kombinerad system och scratchdisk låter i mina öron mindre bra, synnerligen om du kör med NTFS och gör många tasks på din dator. EDIT="Ditt svar kom under tiden jag skrev mitt svar i tråden. Efter den nya infon så, vänta med att göra något om det är ett alternativ? Spara till engen system och program disk som är större än 60GB. Vad du än gör dela inte systemdisken om du kör många tasks på samma gång" 0 Quote
kalle112 Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 men kan jag inte använda 20 gigs hårddiskarna som scratch diskar? Snälla kan nån svara på min fråga? Vill veta om jag ska rensa 20 gigs diskarna och använda dom som scratch? Blir det nån skillnad i så fall? 0 Quote
Ior Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=kalle112]Snälla kan nån svara på min fråga? Vill veta om jag ska rensa 20 gigs diskarna och använda dom som scratch? Blir det nån skillnad i så fall?[/citat] Bara du har scratch/tempfiler på en annan disk än systemet (Windows) och videofilerna, kommer du att tjäna på det. Det blir en annan sak om scratchdiskarna är gamla och därmed relativt slöa, då är det bäst att byta ut dem. 0 Quote
Pehrbau Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Hej! Det bästa är naturligtvis att köpa ytterligare en stor disk, men det vill du helst vänta med förstår jag. Gör då så här: Installer om din dator så att systemet ligger på en av de små diskarna. Låt redigeringsprogrammets och andra programs scratchfiler ligga på den andra lilla disken. Windows växlingsfil kan du också lägga på den andra lilla disken. Den stora disken skall du absolut inte lägga några program på utan bara använda till videodata. Programmen kan/bör också ligga på systemdisken som jag gissar är C, men kan också ligga på den andra lilla disken. Mitt system och alla program ligger på min C-disk och tar upp ca 30GB av de 50GB som disken är på. Jag tror att du klarar dig med 20GB om du inte har alltför mycket installerat. T ex kan du för att göra utrymme på C flytta mappen "Mina dokument", som kan växa sig väldigt stor, till den andra lilla disken liksom allt som har med epost och internet favoritet att göra. Då har du också fördelen att inte förlora dina privata data vid en systemkrasch som kräver omformatering av systemdisken C. Genom att hålla din stora disk fri från annat än videodata kommer du att göra vad du kan för att hålla prestanda uppe. Du kan ju också dela upp den stora disken i partitioner men du kommer bara att få lättare att hitta bland dina videodata och får inte ökade prestanda. Om du hade haft ytterligare en någorlunda snabb stor disk hade du kunnat vinna en del i prestanda genom att lägga data på två fysiskt skillda diskar. Detta gäller inte två partitioner på samma disk. 0 Quote
kalle112 Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 dags o köpa hårddiskar! orkar inte med den här sega datorn! Tänkte köpa 2 st 100-200GB hårddiskar (förslag?). Kommer renderingstiden minska väldigt mycket då eller bara oerhört lite? Nån med lite erfarenhet? nuvarande dator: amd 3200+ 512mb geforce palit ddr2 260GB 1gb ram 0 Quote
Pehrbau Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Renderingstiden är beroende av bl a hur snabbt nya data kommer fram och kan skickas ut. Om du har helt separata diskar för videodata och scratchfiler och de inte bara är en partition av den hårddisk som system och program ligger på kommer du att märka en förbättring. Självfallet är det fortfarande av betydelse om filerna är mycket fragmenterade. Moderna diskar är tillräckligt snabba för vanlig video vare sig de är av serie eller parallell typ. Om du tänker jobba med HD så bör du nog fundera på att köra diskarna parallellt. 0 Quote
Recommended Posts