Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

HEj!

Jag klipper en timmeslång dokumentär i Avid Xpress pro. Nästan hela filmen är på spanska och vi har gjort undertexter med Avids "title tool". Problemet är att efter att vi tryckte ihop bilden (den är filmad 16:9 Anamorphic) så hamnade texten för långt ner åt höger. Om jag skulle gå igenom varje textruta med title tool skulle jag få sitta i månader eftersom det är omkring 500-600 textrutor (om inte fler).

Texten ligger på ett eget track och en lösning vore ju om man kunde flytta alla objekt på den tracken eller koppla samman alla textrutor och flytta dem. Jag har provat göra en videomixdown men det gick inte alls.

Jag vore evigt tacksam om någon har en lösning på problemet.

Postad

Den är filmad i 16:9 Anamorphic men nu är filmen ihoptryckt och med letterboxar. Med det är det inga bekymmer. Däremot så är alla undertexter förskjutna aningen åt vänster och neråt.

Så jag behöver flytta allt och det vore smidigt om man kunde flytta dem i ett svep.. men jag ska prova shift prylen.. Även om jag tror att jag gjort det.. Jag vet att i Final cut så kan man ju liksom nesta ihop all text så att det blir en lång "kloss" på timelinen. Efter det kan man flytta alla objekt i ett svep eller dubbelklicka på "klossen" och ändra varje enskild text för sig.. Sjukt smidigt.. Så jag undrar om det finns något liknande i Avid.. i så fall skulle jag vilja hitta det..

Postad

Så länge du inte ska ändra typsnitt borde det gå att lösa problemet genom att göra en resize på samtliga texter. Men du kan bli tvungen att exportera ut videospåret med alpha först eftersom det inte går att lägga på effekter på titles, sedan får du importera in det igen och därefter lägga på resize effekten.

Lycka till!

Rickard

Postad

Warning!

Inte en DV-fil, det idealiska är att ha med alpha kanalen, men jag tror inte att det går i AVID.

I och för sig skulle du ju kunna importera en sammansatt fil och sedan maska eller keya bort beroende på hur dina texter ser ut, därefter lägga på en resize,

skulle du kunna exportera ut en stillbild med texten på och posta här eller till min mail?

/Rickard

Postad

Jag provade exportera på olika sätt.. men det blir ju svart runt om när jag importerar igen.. jag antar att det är det du menar med att exportera med alpha kanalen.. (Sen är de svarta boxarna under texten lite genomskinliga också för att det inte ska försvinna så mycket från bilden..) jag vet inte om det funkar med Avid.. jag kan inte maska eftersom textremsorna är så olika i storlek.. Hm.. klurigt.. jag lägger upp en liten bild på hur det ser ut..

Klurigt klurigt..

Blybarnen och Boliden.jpg

Postad

Kan du inte ta bort alla videoklipp och låta texten ligga kvar och sedan exportera i typ Quick Time Animering Mijoner färger+ (RGB+Alpha)? Då bör ju bakgrunden bli transparent.

Sedan importerar du textklippet och bara ändrar positionen?

Alternativt kanske du kunde lägga en "Position" (eller vad den kallas) på ett textlager, sedan drar du över den "effekten" från effektpaletten ner till en bin. Sedan drar du din sparade effekt till samtliga titles. Det är mycket jobb det med, men kanske lite lättare ändå. Är dock inte säker på att det fungerar.

Postad

[citat=lilla_farbrorn;71577]Kan du inte ta bort alla videoklipp och låta texten ligga kvar och sedan exportera i typ Quick Time Animering Mijoner färger+ (RGB+Alpha)? Då bör ju bakgrunden bli transparent.

[/citat]

Jag förstår inte.. men även om jag exporterar i miljoner färger+ så blir bakgrunden svart när jag tar in filen. Jag har även ställt in att den ska använda sig av alpha chanel vid import. Det vore ju så fantastiskt om det kunde fungera.. men jag vet inte vad jag gör för fel???

[citat=lilla_farbrorn;71577]Alternativt kanske du kunde lägga en "Position" (eller vad den kallas) på ett textlager, sedan drar du över den "effekten" från effektpaletten ner till en bin. Sedan drar du din sparade effekt till samtliga titles. Det är mycket jobb det med, men kanske lite lättare ändå. Är dock inte säker på att det fungerar.[/citat]

Det tänkte jag också.. men man kan inte lägga "position" på titles.. man flyttar liksom texten inom den ram som title tool lagt upp och det innebär bara att bitar av texten försvinner när man flyttar den..

Men går det att exportera och sedan importera alpha med avid xpress pro så skulle jag bli en lycklig redigerare?

• 2 år senare...
Postad

Aj synd att jag inte såg ditt problem förän nu.

Men om du råkar ut för liknade problem igen så löser du det så här:

Som jag förstår det så har du gjort flera olika titles som du skulle vilja flytta lite uppåt och till vänster.

Det enklaste sättet att göra det är att lägga på en resize effekt på din första title och flytta den dit du vill. Du drar sen den färdiga effekten till din bin.

Sen markerar du alla dina klipp. Det kan du göra genom att lägga ett lazzo runt dem. Ligger det ett track över kan du bara omplacera tracken för tillfället.

Sen dubbelklickar du bara på effekten som du har i din bin o vips så sätter sig effekten på alla dina klipp.

Hoppas att nån annan kanske får användning av detta.

Postad
[citat=lilla_farbrorn;71577]Kan du inte ta bort alla videoklipp och låta texten ligga kvar och sedan exportera i typ Quick Time Animering Mijoner färger+ (RGB+Alpha)? Då bör ju bakgrunden bli transparent.

[/citat]

Jag förstår inte.. men även om jag exporterar i miljoner färger+ så blir bakgrunden svart när jag tar in filen. Jag har även ställt in att den ska använda sig av alpha chanel vid import. Det vore ju så fantastiskt om det kunde fungera.. men jag vet inte vad jag gör för fel???

[citat=lilla_farbrorn;71577]Alternativt kanske du kunde lägga en "Position" (eller vad den kallas) på ett textlager, sedan drar du över den "effekten" från effektpaletten ner till en bin. Sedan drar du din sparade effekt till samtliga titles. Det är mycket jobb det med, men kanske lite lättare ändå. Är dock inte säker på att det fungerar.[/citat]

Det tänkte jag också.. men man kan inte lägga "position" på titles.. man flyttar liksom texten inom den ram som title tool lagt upp och det innebär bara att bitar av texten försvinner när man flyttar den..

Men går det att exportera och sedan importera alpha med avid xpress pro så skulle jag bli en lycklig redigerare?

lägg super black under, så får du alpha.

avid e jävla sämst och fyrkantigt då det gäller effekter. fantastiskt att klippa i dock.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...