Norbert Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Är det någon här som har köpt Cody Deegans "Camera Stablizer Plans Low Budget" och byggt efter den? Isåfall har jag lite frågor till dig som har gjort det: 1. Är det överkomligt för en vanlig dödlig? 2. Ingår delar som man inte hittar i Sverige? 3. Hur mycket har ditt bygge kostat totalt (delar inkl. eventuellt arbete som måste utföras av någon metallverkstad)? 4. Hur lång tid tog bygget? 5. Fungerar ditt bygge bra? 6. Är det värt att bygga en för att få arm och väst istället för att helt enkelt köpa en handhållen Glidecam 2000 Pro om man bara filmar som glad amatör som vill ha snygga glidningar? Gör västen och armen det väldigt mycket enklare att få snygga glidningar eller verkar den i princip bara för att avlasta ens egen arm vid långa och många tagningar? Jag vill inte att någon predikar om att man inte "får" snygga glidningar så fort man fäster kameran på varken Codys system eller Glidecamen. Jag vet att man måste träna mycket för att få till det med alla system. 0 Citera
Lulletott Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Hej! Jag började med att bygga ett sådant system innan jag och Charles på HBS började bygga vårat eget system. Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor. 1. Ja, det tycker jag, du märker en klar förbättring mot om du skulle filma utan systemet. 2. Nej, kullagret och röret till gimbalen kan vara svårt att hitta i Sverige, Cody skickade hit ett rör mot betalning, kullagret hittade jag på momentum i Borlänge, svindyrt! 3. Det kostade runt 5000 kr, den största kostnaden var skärm, batteri och kullager. 4. Det tog ungefär en månad för mig, men då gjorde jag allting själv. 5. Det fungerar bra men med tiden hittar man ju brister. 6. Om jag var du så skulle jag börja med att bygga Codys släde, jag tror t.o.m. att den ritningen finns gratis på HBS. Så länge man inte har en så tung kamera, funkar det väldigt bra med enbart en släde för kortare scener. Dessutom är det bra grundträning. Lycka till! Rickard 0 Citera
Norbert Postad 6 augusti 2006 Författare Postad 6 augusti 2006 Gott, jag trodde nästan inte att någon skulle svara. :) Tror du att man kan strunta i skärmen och batteriet för att hålla nere kostnaden? Eller har det någon bieffekt på balansen i systemet? Du säger att du gjorde allt själv. Har du en egen metallverkstad då eller behövdes det inte några så pass avancerade verktyg (och erfarenhet)? Hm, jag kikade på HBS men jag kunde inte hitta ritningarna på släden. Jag kikade under Cody's Sled men allt jag hittade var lite spridda frågor. Min DVX100 väger väl omkring 2,2 kg. Det är nog smart att göra som du säger, att börja utan väst för att själv se om man behöver en arm och väst. Det vore bra trevligt om jag bara kunde hitta ritningarna på släden så att man slipper köpa hela boken... 0 Citera
Lulletott Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Hej! Nej du behöver egentligen ingen metallverkstad till ditt förfogande, även om det underlättar en hel del. Jag hade tillgång till en verkstad och det var väl därför jag lyckades bygga ihop den relativt snabbt, jag använde verkstaden mestadels för att de har en bra kap och fräs. Jag behövde också låna deras TIG-svets. Jag hjälpte Simon här på forumet förut, han byggde ett liknande system baserat på Codys ritningar, han använde motvikter istället för batteri och monitor. Med din kamera kan du ju fälla ut LCD-skärmen, så det är inga konstigheter så länge du är nöjd med den som referensbild. Lite knepigt i LOW-MODE kanske. Ha det bra! Rickard 0 Citera
Norbert Postad 6 augusti 2006 Författare Postad 6 augusti 2006 Aha. Det står på Codys hemsida att man behöver kunna böja aluminium också. För en som är så pass opraktisk människa som jag själv så låter det som en avancerad procedur. Måste man hetta upp och böja eller nåt? Mjo, jag har tänkt använda kamerans display. Det blir billigast så. Om jag ska köra low-mode så får jag gissa mig fram och eventuellt ta omtagningar helt enkelt. Vilken diameter har "stommen" i Codys low budget-modell? Jag tycker mig ha läst att stommen utgörs av ett specifikt monopod som finns på B&H Photo. Eller har jag missförstått det hela? Jag har själv letat lite delar utan att titta på någon speciell guide och jag hittade en del kullager med olika innerdiametrar på http://www.kullager.se nämligen. Jag gissar på att stommen är någonstans mellan 20-35mm i ytterdiameter? 0 Citera
Lulletott Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Tjena! Stommen är 1 tum, alltså 25,4mm. Monopodstativet hittar du i närmaste fotoaffär, det heter Manfrotto 680B om jag minns rätt. Kan rekommendera kullager.se, jag har handlat mycket av dem. Dock säljer de oftast kullager med metriska mått. Ett monopod + rätt kullager går på cirka 1 400 kr. Kanske blir det billigare om du istället köper tre rör med grövsta dimension 25mm + "klammor" och ett kullager med metriska mått. 0 Citera
Norbert Postad 6 augusti 2006 Författare Postad 6 augusti 2006 Mm, där sa du nåt. Har du någon aning om var man skulle kunna tänkas få tag i klammorna? Det är kanske inte något man kommer över i närmaste järnhandel. Stativet får man ge 539 kr för på cyberphoto. Det måste betyda att kullagret går på närmare tusenlappen? Jösses. EDIT: Hur får man föresten fast kullagret på stommen? Är det någon avancerad procedur? EDIT #2: Din gamla Cody-rig är möjligtvis inte till salu? 0 Citera
Lulletott Postad 7 augusti 2006 Postad 7 augusti 2006 Jag vet inte exakt var man får tag i sådana snabbfästen till stativ, men jag gissar att en fotohandlare skulle kunna kan ta hem som reservdel. Annars kan man ju exempelvis använda ett snabbfäste till en cykelsadel eller liknande. När jag satte fast stommen till kullagret gjorde jag följande: Jag värmde kullagret på spisplattan en stund, bankade in stommen och lät det svalna. Medans jag väntade njöt jag en kall pilsner. Kul att du är intresserad av att köpa den, men den är för tillfället ej till salu. Den är jättebra att använda som backup eller när vi använder två kameror. Ha det bra! Rickard 0 Citera
Norbert Postad 7 augusti 2006 Författare Postad 7 augusti 2006 Javisst, ett sadelfäste. Smart! En tanke. Om man ändå ska värma kullagret för att det ska vidga sig så kanske det går lika bra med ett 25mm kullager istället för ett 25,4mm kullager? Skillnaden är ju inte extrem precis. Här har man problem att svänga ihop EN rigg och du sitter och trycker på TVÅ riggar. Vansinnigt. :) 0 Citera
Lulletott Postad 7 augusti 2006 Postad 7 augusti 2006 Hej! Du behöver ett kullager med en axeldiameter på mindre än 25 mm för att stommen ska sitta ordentligt, det kullager jag använde hade en axeldiameter på 5/8", alltså cirka 16mm, jag minns att jag sågade spår på sidorna innan jag värmde och bankade ned det. Ha det bra! /Rcikard 0 Citera
Norbert Postad 7 augusti 2006 Författare Postad 7 augusti 2006 Oj, så pass mycket alltså? Men då spelar det väl egentligen inte sån stor roll om man har meterdiameter eller tumdiameter på kullagret? Bara man ser till att välja något som är mindre än ytterdiametern på stommen så borde man ju klara sig? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.