Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle vilja ta en WAV- eller AIFF-fil och få den att låta som om man hörde någon lyssna på musik genom små hörlurar/öronsnäckor, som att någon lyssnade högt på en mp3-spelare.

Jag är alltså ute efter att göra en "scrambling", eller vad man nu skall kalla det.

Finns det något bra och billigt program som kan göra en sådan manipulering av ljudkvaliteten på en ljudfil?

Postad

Det är ju inte jättesvårt att skruva fram något att ha med en EQ som finns i de flesta ljudredigeringsprogram, även i många klipprogram bland ljudpluginsen. Skär överdrivet mycket bas och dra upp övre mellanregister, presens, är väl en början.

Du kan ju alltid spela in det själv också, är ju roligare och ger ofta mest trovärdig om än lite mer rough kvalité.

Postad

Nästan alla ljud program har en Eq, vilket du kan göra massor med. Med rätt nerskärning på kanske 100- 500 kHz (kan vara mer, beror på hur du vill ha ljudet o låta) och adda discant...o sätt kanske en boost på 6 Hz...lite o leka med, pröva sig fram.

En Eq har de flesta video redigerings program med.

Sen finns det en massa gratis, riktit hyfsade, ljud editering program.

Rullar du på Mac eller Pc?

Postad

Ja, det finns hyffsade ljudredigeringsprogram även till PC.

Med ett vanligt enkelt tvåkanals redigeringprogram, en EQ och lite fantasi och känsla för ljud kan man skapa/modifiera de flesta punkteffekterna till en film. Välj ett som antingen har några användbara filter från början eller har stöd för pluggar.

Jag skapade nästan alla "swosch, plopp, blipp, surr-ljud" till I.D.B.A.V (http://us.imdb.com/title/tt0452026/) med det enkla Mac-programmet SoundEdit. Det finns gratisprogram som är bättre.

I detta fall skall du skära basen väldigt högt upp i frekvens, typ 1KHz eller högre med ganska skarpa filterkurvor. Ju längre bort personen finns i bild desto mindre bas. (500Hz-2KHz kan vara rimligt) Jag skulle nog skära diskanten över 8KHz också. Ett mått distorsion skulle säkert hjälpa. Dra och lyssna.

Postad

Jag har dålig koll på vad som finns till PC men kolla http://www.tucows.com eller liknande. Om man kan tänka sig att köpa ett program så får man ju i regel en bättre programvara med stöd för roligare saker.

Men det som finns i ett enkelt program går att göra i Premiär och andra videoredigeringar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...