darko Posted January 10, 2004 Share Posted January 10, 2004 jag spelar in en scen med två personer. där dom pratar med varandra (men bara en av dom är i bild samtidigt)... om jag har en kass sony mini-dv handycam...och spelar in ljudet med den interna micken. alltså allt på ett band.. fråga 1: har jag någon som helst möjlighet till att liksom kunna ha "överlappande dialog" (vet inte vad jag ska kalla det). men jag menar ungefär som så--> att kille 1 pratar, kameran är på honom. sen helt plötsligt gör jag ett klipp till kille 2...men kille 1 fortsätter prata...vi hör kille 1 fortsätta på meningen innan han blev ur bild.. förstår ni ungefär hur jag menar? går det att göra så? och om inte? vad ska jag tänka på/göra för att få det att funka? fråga 2: om jag spelar in med ovan nämda kamera och tänker väldigt lite på ljussättning. kommer t ex adobe after effects magic bullet, eller cinelook hjälpa något alls? blir det ens lite mer "filmlook"? fråga 3: stedicam-grejen till premiere af. är den bra? och blir det sämre kvalite på bilden? tacksam för svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted January 10, 2004 Share Posted January 10, 2004 Överlappande dialog fixar du genom att endast den som är i bild pratar och skådespelaren utanför bild är tyst. Sedan är det bara att klippa ihop det hur du vill i redigeringen. Skådespelaren i bild måste alltså själv låtsas att hans motspelare säger något, och reagera på det. Det är viktigt att de följer manus ordentligt för att det här ska funka, annars så kan dialogen bli väldigt konstig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darko Posted January 11, 2004 Author Share Posted January 11, 2004 jag förstår inte riktigt hur man gör... men är det väldigt enkelt att göra i premere t ex? har inte börjat spela in sen. hör av mig senare när jag väl ska redigera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Tips: Hur man filmar dialogscener http://www.voodoofilm.org/?url=/filmskola/dialogscener.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts