TomStac Postad 21 juli 2006 Postad 21 juli 2006 Har upptäckt att upptagningsspolen inte drar upp den exponerade filmen tätt så att det till slut samlas en massa filmslingor i kasseten! Jobbigt värre! Upptäckte detta efter att jag hade filmat ca. 10 m film. Jag trodde att jag hade spelat in ungefär halva rullen förra dagen, men på räknaren stog det bara 5 meter, vilket gjorde mig misstänksam. Det verkar som att filmen slutar matas när det blir för mycket film uppsamlat i kasseten. Blev tvungen att öppna kameran, ta ut upptagningsspolen och dra upp filmen för hand. I kuppen gick filmen sönder så att jag var tvungen att klippa av den. Jag satte då in en ny tom upptagningsspola och det var då jag insåg att upptagningsspolen inte gör sitt jobb bra med att dra dra upp filmen. Det innebär att jag blir tvungen att ta filmen i en laddningssäck efter jag har kört en helt uppdragen motor, öppna locket och dra upp filmen för hand. Inte särskilt praktiskt! Så här skall det väl inte vara! Någon som fattar vad som har hänt och hur jag kan lösa problemet? Eller har jag fått tag på en av dessa beryktade måndagsexemplar? Kan det vara så att upptagningsspolen inte snurrar i tillräcklig snabb hastighet för att hinna spola upp filmen? Det sägs att kameran har problem man att hålla filmlooparna i samma storlek. Jag upptäckte idag att looparna på min blir mindre. Kan det istället vara orsaken till problemet? Har också läst att plastspolarna som följer med kameran kan skapa problem i upprullningen, därför att de ofta är böjda inåt. Jag är tvungen att använda dessa i uppspolningen, och mina är böjda. Är det måhända det som är den verkliga orskaken till problemet? 0 Citera
TomStac Postad 22 juli 2006 Författare Postad 22 juli 2006 Ha! Jag löste problemet själv! Det var K-3:ans egna plastspolar som var problemet! Jag rullade över den oexponerade filmen från KODAKS spole över till en av K-3:ans (tack och lov att jag för ett par månader sedan köpte in en KUPAVA-16mm betraktningsapparat!). KODAKS metallspole användes nu som upptagningsspole. Eftersom den saknade tänder längst in så lånade jag en av de hylsor (med tänder) som sitter på K-3:ans spolar och som går att ta av (tack och lov för det!) Slutsats: KRASNOGORSKENS egna plastspolar duger endast till att användas som matarspolar. Använd en metallspole som upptagningsspole, annars kan ni råka ut för problem. Det karaktärisktiska ljudet för när det inte funkar med uppspolningen: TICK, TACK, TICK, TICK, TACK, TACK,.....ETC. När det fungerar: RRRRRRRRRRRRRrrrr........... Nu låter den betydligt tystare! Jag fick offra ca. 10 meter film för att få denna erfarenhet...hoppas ni andra slipper detta! 0 Citera
John Eriksson Postad 22 juli 2006 Postad 22 juli 2006 [citat=TomStac]Ha! Jag löste problemet själv! Det var K-3:ans egna plastspolar som var problemet! Jag rullade över den oexponerade filmen från KODAKS spole över till en av K-3:ans (tack och lov att jag för ett par månader sedan köpte in en KUPAVA-16mm betraktningsapparat!). KODAKS metallspole användes nu som upptagningsspole. Eftersom den saknade tänder längst in så lånade jag en av de hylsor (med tänder) som sitter på K-3:ans spolar och som går att ta av (tack och lov för det!) Slutsats: KRASNOGORSKENS egna plastspolar duger endast till att användas som matarspolar. Använd en metallspole som upptagningsspole, annars kan ni råka ut för problem. Det karaktärisktiska ljudet för när det inte funkar med uppspolningen: TICK, TACK, TICK, TICK, TACK, TACK,.....ETC. När det fungerar: RRRRRRRRRRRRRrrrr........... Nu låter den betydligt tystare! Jag fick offra ca. 10 meter film för att få denna erfarenhet...hoppas ni andra slipper detta![/citat] Va bra att det löste sig! Som tur var så behövde jag aldrig genomgå dessa bekymmer för jag körde på metallspolar direkt, så det var ju skönt. Jag brukar tejpa fast filmrullen längst in mot den blanka metallspolen. det funkar även om man gör det i mörker. Då slipper du benda av tänderna på k-3:ans rullar! Försök att bli av med så många k3: rullar som du kan. fixa så att du kör bara metall. Då blir det stabilt och fint!! //ha det gött! 0 Citera
TomStac Postad 22 juli 2006 Författare Postad 22 juli 2006 [citat=John Eriksson] Jag brukar tejpa fast filmrullen längst in mot den blanka metallspolen. det funkar även om man gör det i mörker. Då slipper du benda av tänderna på k-3:ans rullar! [/citat] Tack för tipset! %2$s skrev: Försök att bli av med så många k3: rullar som du kan. fixa så att du kör bara metall. Då blir det stabilt och fint! Det hade jag tänkt. De där plastrullarna är ju helt kassa, förutom hylsan med tänderna då... 0 Citera
TomStac Postad 26 juli 2006 Författare Postad 26 juli 2006 Tog några fler scener idag och då dök problemet upp igen fast jag körde med metallspole! Jag blev tvungen att öppna locket i dagsljus och rätta till prasslet. Jag upptäckte då att den lilla grej som sitter precis bakom tryckplattan, kallad "limiter" i Krasnogorsk-manualen, gick att flytta framåt och bakåt. Flyttade man den mot tryckplattan öppnade man mellanrummet till utmatningsspolen så att filmen lättare kunde tryckas in. Jag satte den i ett mellanläge och då satt filmen bättre på plats bland "sprocket" hjulet. Innan satt filmen någon millimeter högre upp i utmatningen jämfört med i inmatningen. När jag hade justerat detta och rullat upp spolen igen gick kameran som den skulle och jag kunde ta tre fläckfria tagningar på raken. Det är ganska uppenbart att utmatningen är K-3:ans akilleshäl och att man måste vare försiktig när man laddar filmen och se till att filmen ligger precis rätt och att "limitern" inte trycker till för hårt så att filmen inte kan lägga sig rätt. Skall ta några scener till imorgon, om vädret är bra. Återkommer med mina intryck då. 0 Citera
John Eriksson Postad 27 juli 2006 Postad 27 juli 2006 [citat=TomStac]Tog några fler scener idag och då dök problemet upp igen fast jag körde med metallspole! Jag blev tvungen att öppna locket i dagsljus och rätta till prasslet. Jag upptäckte då att den lilla grej som sitter precis bakom tryckplattan, kallad "limiter" i Krasnogorsk-manualen, gick att flytta framåt och bakåt. Flyttade man den mot tryckplattan öppnade man mellanrummet till utmatningsspolen så att filmen lättare kunde tryckas in. Jag satte den i ett mellanläge och då satt filmen bättre på plats bland "sprocket" hjulet. Innan satt filmen någon millimeter högre upp i utmatningen jämfört med i inmatningen. När jag hade justerat detta och rullat upp spolen igen gick kameran som den skulle och jag kunde ta tre fläckfria tagningar på raken. Det är ganska uppenbart att utmatningen är K-3:ans akilleshäl och att man måste vare försiktig när man laddar filmen och se till att filmen ligger precis rätt och att "limitern" inte trycker till för hårt så att filmen inte kan lägga sig rätt. Skall ta några scener till imorgon, om vädret är bra. Återkommer med mina intryck då.[/citat] Jag har inte upptäckt några problem med det som du skriver om. Jag tror jag fattar vad "limitern" är för något, är det den där svarta plastbiten på en fjäder som trycker tryckplattan mot filmen, eller är det du talar om en del i rullningsmekaniken? 0 Citera
TomStac Postad 27 juli 2006 Författare Postad 27 juli 2006 [citat=John Eriksson]Jag tror jag fattar vad "limitern" är för något, är det den där svarta plastbiten på en fjäder som trycker tryckplattan mot filmen, eller är det du talar om en del i rullningsmekaniken?[/citat] Nej det är inte den svarta plastbiten som håller själva tryckplattan på plats utan det är liksom som en arm fastskruvad som man kan flytta mot den svarta plastbiten. Den öppnar upp till rullningsmekaninken så att filmen skan trädas lättare in när man laddar manuellt. När man laddar manellt lyfter man ju på rullarna där uppe och nere i mekanken (där filmen går in efter matarspolen och där filmen kommer ut mot upptagningsspolen). Men det finns en tredje arm som man flyttar på så att filmen kommer lättare in i rullmekaniken efter den har passerat tryckplattan. Hoppas du fattar... Det var denna som antagligen satt för mycket an mot rullmekaniken så att det på något sätt hämmade utmatningen. Vilket fall som hellst tog jag två scener till idag och allt fungerade perfekt!!! 0 Citera
John Eriksson Postad 27 juli 2006 Postad 27 juli 2006 [citat=TomStac][citat=John Eriksson]Jag tror jag fattar vad "limitern" är för något, är det den där svarta plastbiten på en fjäder som trycker tryckplattan mot filmen, eller är det du talar om en del i rullningsmekaniken?[/citat] Nej det är inte den svarta plastbiten som håller själva tryckplattan på plats utan det är liksom som en arm fastskruvad som man kan flytta mot den svarta plastbiten. Den öppnar upp till rullningsmekaninken så att filmen skan trädas lättare in när man laddar manuellt. När man laddar manellt lyfter man ju på rullarna där uppe och nere i mekanken (där filmen går in efter matarspolen och där filmen kommer ut mot upptagningsspolen). Men det finns en tredje arm som man flyttar på så att filmen kommer lättare in i rullmekaniken efter den har passerat tryckplattan. Hoppas du fattar... Det var denna som antagligen satt för mycket an mot rullmekaniken så att det på något sätt hämmade utmatningen. Vilket fall som hellst tog jag två scener till idag och allt fungerade perfekt!!![/citat] Ja, nu förstår jag vad du menar. Vad kul att höra att det gick bra idag! mvh john e 0 Citera
Munthe Postad 27 juli 2006 Postad 27 juli 2006 Skulle aldrig falla mig in att säga: "Vad var det jag sa". ;) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 juli 2006 Postad 27 juli 2006 Skulle aldrig falla mig in att säga "Tänk då hur lätt det måste vara att bygga en egen filmkamera, när till och med proffesionellt tillverkade filmkameror strular". ;) I och för sig skillnad på proffesionellt och proffesionellt... Men ändå. :) (det var någon som var inne på att bygga en egen filmkamera i en annan tråd...) 0 Citera
TomStac Postad 28 juli 2006 Författare Postad 28 juli 2006 Munthe...jag undrade precis när du skulle dyka upp ;) I allt detta skall man beakta att jag är en nybörjare...fullständigt grön alltså. Det är första gången som jag har laddat en kamera med en dagsljusspole. Alla kameramodeller (antar jag) är lite speciella och behöver en invänjnings-period (lustigt ord!). I alla fall har K-3:an uppenbarligen en egen "personlighet" som man måste lära sig. Denna kombination har (antagligen) skapat problemen. Men utan problem får man ingen erfarenhet...egentligen. Så nu har jag en ANING av erfarenhet. Jag har också precis börjat lära känna min kamera. Jag hoppas att detta kan förbygga att samma problem dyker upp igen. Förhoppningsvis (håller tummarna) kommer jag och min Krasnogorsk ha många år tillsammans framför oss. 0 Citera
John Eriksson Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 Munte, vad är grejen liksom? -Man måste ju kunna ställa frågor och bolla idéer på ett filmforum, eller hur? K3:an är en bra kamera med ett otroligt bra pris, ge den en till chans vetja! 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 Nja, jag skulle säga att en bolex är betydligt mer säker än en k3, och ligger i samma pris klass och accepterar c-mount objektiv. Stora fördelar tycket jag. 0 Citera
TomStac Postad 28 juli 2006 Författare Postad 28 juli 2006 [citat=Dr_Strange_Love]Nja, jag skulle säga att en bolex är betydligt mer säker än en k3, och ligger i samma pris klass och accepterar c-mount objektiv. Stora fördelar tycket jag.[/citat] Om du är ute efter samma tekniska prestanda som K-3:an får du nog ge minst det dubbla för en Bolex. De lär dessutom vara av betydligt äldre tillverkningsdatum än K-3:an. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 ''Om du är ute efter samma tekniska prestanda som K-3:an får du nog ge minst det dubbla för en Bolex'' I'll give you that one ;) ''De lär dessutom vara av betydligt äldre tillverkningsdatum än K-3:an.'' Bolex h16 börjades tillverka före andra världskriget framtills 70 talet (om jag minns rätt) och många kameror används ännu idag vilket betyder att kvaliten är hög på Bolex. Och en krasonogorsk började och slutade tillverkas under sovjetunionen...behöver jag säga mera? mvh /Jan 0 Citera
TomStac Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 [citat=Dr_Strange_Love]Och en krasonogorsk började och slutade tillverkas under sovjetunionen...behöver jag säga mera?[/citat] K-3:an tillverkades åren 1971-1993. Man kan ännu idag köpa helt nya K-3, fast då får man ge det dubbla i pris. 0 Citera
John Eriksson Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 K-3:an är bra helt enkelt, det måste du förstå. Det är en "kick-ass" kamera till ett mycket bra pris! Bolex är inte direkt en "rolex" -om du förstår vad jag menar. Jag gillar dessutom designen på K3:an bättre, jag vill inte köra med bolex, rex 5:an kanske är ok för den kan man ju köra stora magasin i och klar för videotapping och så men den är ju i gengäld svindyr. http://www.clairstyler.se http://www.bajshoroskop.se 0 Citera
Munthe Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 Instämmer fullständigt i att Bolex är ett bättre alternativ. Arri ST är ett ännu bättre alternativ. Eller en BL, Bell & Howell, Beaulieu osv. Bara för att K3 säljs till skrotpris betyder det inte att det är en bra investering. Man får ju faktiskt ta och tänka igenom det faktum att man kör många sköna tusenlappar genom kameran. I längden är nog en K3:a världens dyraste filmkamera (man lär ju ha övergivit den innan det går så långt men...). 0 Citera
TomStac Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 Tog 4 nya tagningar (varje tagning på en fullt uppdragen motor=drygt 1½ minut), plus lite korta insticksbilder idag med min K-3, köpt för "skrotpris". Allt gick perfekt! Kollade av mot slutet i en laddningssäck att allt satt på plats, vilket det gjorde. Körde slut på min första dagsljusrulle. Skall skicka tillbaka till Andec inom kort och det skall bli spännande att se hur det artar sig på duken. De första tagningarna (där uppspolningen inte fungerade så bra) kommer nog se ganska knasiga ut, men resten blir intressant att se. Återkommer med mina intryck! 0 Citera
Munthe Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 Hur kan du veta att allt gick perfekt innan du sett resultatet? Du har ingen aning om du fått repor, kameler i gaten eller tasigt bildstillestånd ännu. De vanligaste problemen man råkar ut för när man jobbar med film. 0 Citera
TomStac Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 [citat=Munthe]Hur kan du veta att allt gick perfekt innan du sett resultatet? Du har ingen aning om du fått repor, kameler i gaten eller tasigt bildstillestånd ännu. De vanligaste problemen man råkar ut för när man jobbar med film.[/citat] Jo, det är ju därför jag ser fram emot att se resultatet...ju. Att "allt gick perfekt" avsåg själva uppspolningen, som jag hade problem med från början. Inget annat. Sorry att jag inte klargjorde detta med en gång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.