Gå till innehåll

Interlace ellr non-Interlace(progressive) ??


Choso

Recommended Posts

Hej. Jag vet skillnaden mellan Interlace och non-interlace men när använder man vilken??

Om man exporterar t.ex. till en MGEP2 (För att sedan bränna på en DVD) fil vad ska man välja?

 

En fråga till!

Ska man välja Konstant eller Variabel BITRATE?

Vad är neckdelen och fördelen med respektive??

Kan en vanlig DVD spelare spela upp båda typen eller är jag helt ute och cyklar??

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska inte behöva de-interlaca om du ska se DVD:n på en TV. TV:n visar ju alltid interlaced ändå.

 

%2$s skrev:
In 2-pass VBR mode, the compressor will make two passes. In the first pass, it will compress the footage while trying to keep a constant quality, regardless of bitrate. It will then use the resulting bitrate (scaled to fit within the user-selected values) to do the final encoding. This results in the best relationship between compression and quality. It is, however, rather slow. If you use CBR at 8 Mb/s, you will end up with more or less the same quality, but the compression will not be as efficient. This means that the resulting file will be bigger, and you will not be able to fit as much video into one disc. If your movie has less than 1 hour, and you don't have any use for the extra space on the disc, you should use CBR to save on the encoding time.

(Från http://dvd-hq.info/Compression.html)

 

DVD-spelare kan naturligtvis hantera båda typerna. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det något som ska visas på dator så rekommenderar jag att du de-interlacar då det kan se för jävligt ut annars.

 

Testa att göra två versioner , en interlace och en de-interlaced och jämför dem både på dator och TV. Vissa tycker de-interlaced på TV ser mer "filmiskt" ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oki Doki Då tror jag att jag fårstår det hela lite bättre!

Så det är mer eller mindre smaksak det här med Interlace! (Beroende på vad filmen ska visas på)

Jag får nog prova mig fram!

 

Tack Ior för svaret om Bitrate, stor hjälp!

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...