Jump to content

Skillnad

Swe__

Recommended Posts

Förutom att det inte finns någon likhet alls som är jämförbar, så tror jag du sytftar på bild kvaliteten.

Eftersom detta är en stillbild så är det mycket svårt att ge en filmatisk skillnad, om detta är det du vill ha förståss?

Men såvitt jag kan se, så är den första filmat på film och den andra digitalt..

Sen är den andra lite klarare och skarpare, men just skillnaden mellan film och t.ex DV brukar se ut just sådär..

Jag är inte alls säker på mitt svar, så rätta mig någon om ni tror annat:)

varför tror jag att den andra är en digital filmad bild??

-Jo, helt enkelt de matta färgerna, speciellt på den grinande doktorn till höger

Tack för det snabba svaret. Jo det är en markant skillnad mellan bilderna. det är två bilder från serien scrubs. den som du sa ser ut att vara filmad på film är från första säsongen och den andra från femte säsongen.

Alltså saken är den att hela första säsongen och även en bit av andra är filmad som den bilden som någon kallade en promotion. Pilot avsnittet var sämre filmat, det kan man se men bilden är inte därifrån. Jag är helt besatt av serien och kan säga att många saknar den bild som var i första säsongen. Kan det ha med ljuset att göra? liksom, det ska väl inte skilja så mycket på kameror?

Håller med om att den första ser ut som en screenshot den ändra verkar överförd på ett annat sätt.

Suddigheten kommer från att en screenshot från en interlace källa har så låg upplösning att när du ser den som stillbild är den suddig. På en TV blir det bättre.

Bara säga det att de använde två olika kameror.

Aaton A-Minima (some scenes)

Aaton XTR Prod

Detta är ett 16mm format, där kan även telecine porcessen spela en stor roll. Men Tror fortfarande bildena ovan kommer från två helt olika upptagningskällor.