Gå till innehåll

VHS-video i Premiere


Pipan

Recommended Posts

Jag har fört över en gammal VHS-hemvideo till datorn med hjälp av capture-funktionen på mitt ATI-kort.

 

I adobe Premiere Pro CS2 har jag sedan satt ut alla DVD-marks i timelinen för scenerna, och är nu nästan klar att bränna ut skivan.

 

Några saker jag undrar över:

 

1. Flimrandet längst ner som ofta kommer med VHS-filmer, går det på nåt enkelt sätt cropa bilden så de nedersta millimetrarna försvinner? Eller är det bästa att på något sätt lägga till en svart rad i botten och toppen som döljer flimret?

 

2. Tänkte också göra en egen meny-template i Photoshop CS2.

Då dvdn bara kommer spelas här i sverige så behöver jag väl inte göra några NTSC-menyer? PAL borde väl räcka?

 

3. Orginalrippen är 768x576 så jag antar att det är PAL. Filformatet .MPG och filstorleken ligger på 4.3 Gb.

Videon är interlaced. Vad är nu bästa sättet att gå till väga för att få den på DVD med menyer?

Om jag bara lägger in den i Premiere, sätter ut DVD-marks, lägger till meny, och bränner den, så kommer väl

den inte att bli de-interlaced?

 

Borde jag spara ut den som DV PAL de-interlaced först, och sen lägga in resultatet i ett nytt Premiere-projekt?

Isåfall blir inte kvalitén då försämrad?

 

Tack

/Pipan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

1. Snabbast är nog att lägga en title med ett svart fält längst ner.

 

2. Jupp. Annars måste du konvertera materialet till NTSC också. PPro stöder (så vitt jag kommer ihåg) inte tvåformatsbränning iaf.

 

3. Varför vill du göra DeInterlaced? All rendering försämrar bilden och att deinterlace:a den i PPro slänger i princip bort halva informationen.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...