Jump to content

Alternativ till mattskiva i mini35-adapter?

Norbert

Recommended Posts

Jag har börjat intressera mig för digiscoping, alltså tekniken då man tar bilder med digitalkameror genom tubkikare, handkikare etc. Man kan ju även sätta videokameran mot kikarens ockular om man vill. Då slog det mig, det sitter väl ingen mattskiva i en tubkikare? Hur kan då kameran se bilden? Hur kan ögat se bilden för den delen? Ockularet är ju inget annat än en förstoringslins.

Jag skruvade bort ockularet från en handkikare och satte det mellan mitt öga och ett 50mm objektiv från en systemkamera, och visst kunde jag se en uppochnervänd bild i ockularet, men när jag försökte fokusera med objektivet så hände inget alls med bilden. Hur kommer det sig? Det går ju att fokusera med en tubkikare. Vad är skillnaden mellan en tubkikare, utan ockular och prismor, och ett objektiv? Så vitt jag vet så ska det väl vara samma sak?

Om det hade fungerat likadant med ett systemkameraobjektiv + ockular som det gör med en tubkikare + ockular så hade ju mattskiveproblemet i mini35-adaptrarna varit löst.

Jag har funderat i samma termer, och gjorde en omvänd iaktagelse. Det går inte att titta genom ett kameraobjektiv och se något. Jag tror att det beror på att i en kikare ingår ögats lins i optiken och projektionsplanet är ögonbotten. I ett kameraobjektiv ingår inte ögats eller några andra linser i systemet och projektionsplanet ligger i filmplanet. Då är det kanske lättare att hålla ett försoringsglas eller ett glasöga framför kameralinsen. Det är i alla fall vad jag tänkte experimentera med om jag kan hitta tilräckligt svaga linser. Om man hittade en begagnad optikerutrustning skulle man få massa linser att prova sig fram med.

Det är sant. Bilden projiceras på stavarna och tapparna i ögat på samma sätt som den projiceras på bildplanet i en kamera. Ögats lins motsvaras av kamerans lins.

Prova att titta genom ett objektiv bara. På ett visst avstånd från ögat ser du en uppochnervänd, skarp bild. Det är den bilden som förstoras upp när man håller ett ockular (eller annan kraftig förstoringslins) mellan ögat (eller kameran) och objektivet. I kikare vänds den bilden rätt med prismor.

På samma sätt som ögats lins blir en del av optiken måste ju även kamerans lins bli en del av optiken. Man kan fokusera på objekt på vissa avstånd i en kikare bara med hjälp av ögat, och på samma sätt borde man även kunna fokusera med kameran samtidigt som man fokuserar med kikaren (eller systemkameraobjektivet).

Objektivet kommer ju långt ifrån kameran så man måste ju på något vis förstora upp den lilla bilden, och det är där ockularet kommer in i bilden.

Frågan är bara varför jag kan fokusera med ett 70mm objektiv när jag inte kan fokusera med ett 50mm objektiv.

EDIT: Jag upptäckte precis något som är ännu mer mystiskt. När jag skippar ockularet och tittar genom 70mm objektiv och försöker fokusera så händer inget med bilden. Stoppar jag däremot ockularet mellan ögat och objektivet så händer det saker när jag fokuserar.

Jag skulle kunna tänka mig att dina ideer skulle funka om DVkameran inte hade ett linssystem utan ett hål ungeför lika stort om pupillen och ccdn ungefär lika stor som ögonbotten. Jag satte min teaterkikare framför min mobilkamera och mycket riktigt blev det bild. Jag tror en kikare samlar ihop ljuset lagom för en pupil, medan ett kameraobjektiv har lite större projektionsyta utan att passera en smalt hål.

Det stämmer nog, det där är nog uträknat. Det du menar är att man får en rund bild i mitten? Man kan ju zooma in med kameran tills det blir suddigt, och när det blir suddigt sätter man en macrolins på kameran och försöker zooma lite till.

De som digiscopar med tubkikare pratar om att vinjetteringen försvinner när man kommer till ca 2,5x zoom med kameran. Man måste ju även zooma med den traditionella mini35-adaptern.

Min poäng är, om det går att digiscopa med tubkikare så borde det ju även gå med kortare brännvidder, säg ett 50mm objektiv.

Sen har ju storleken på filmplanet en del att göra med hur kort skärpedjupet blir, och eftersom filmplanet här är kamerans CCD istället för en mattskiva så kanske det ändå inte blir så litet som man önskar med de här adaptrarna? Bilden som projiceras av en kikare är ju som sagt mindre än ccd:n och det är väl därför man använder ockularet för att förstora upp bilden. Kanske måste den förstoras ännu mer?