Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänk er att ni ska skriva manus för en scen där ni vill att en skådespelare ska nåt "tics" för sig under hela scenen. T.ex att han igenom ett helt samtal ska klia sig i armvecket eller agera snorig.

Ponera att det är oviktigt NÄR skådespelaren gör det (mellan exakt vissa repliker), bara att det är återkommande genom hela scenen.

Hur beskriver man detta bäst? Mina tankar är främst om det räcker att beskriva det en gång i scenhuvudet (och isåfall hur) eller om det är mer effektivt/standardmässigt att skriva in det i dialogen, alltså löpande?

Exempel 1:

INT. KONTOR - DAG

Vi är inne i ett kontor...

A och B samtalar. Under hela scenen ser vi A vrida sig i kramper, som han försöker att dölja. Det är uppenbart att han har ont.

Exempel 2:

INT. KONTOR - DAG

Vi är inne i ett kontor...

A och B samtalar.

A

Lorem Ipsum

B

Lorem Ipsum

A

Lorem Ipsum

A tar sig för magen. Han grimaserar, men försöker dölja att han har ont.

B

Lorem Ipsum

A

Lorem Ipsum

B

A tar sig återigen för magen...

Finns det några riktlinjer för sådant här? Finns det saker som är vettigare att skriva i scenhuvudet än att återupprepa löpande, när det individuella "agerandet" inte ska skilja nämvärt?

Tankar? Synpunkter? Erfaranheter?

Tack på förhand.

Postad

[citat=gorse]Jag röstar för alternativ ett. Men jag vet inte.[/citat]

OK. Jag är total nybörjare på manus-skrivande, men har plöjt en hel del litteratur på området den senaste tiden, utan att kunna minnas att jag läst något om det. Men på "magkänsla" tycker jag också det alternativet känns mest lockande.

Har försökt att komma igång med manusskrivande också genom att läsa mycket av andras manus, och jag kan faktiskt inte komma på så mycket av dylika situationer. Om man tar det till ett mer generellt plan, vill säga.

Jag kan inte riktigt se nödvändigheten av att återupprepa en sak på flera ställen, när det finns ett sammanfattande dedikerat utrymme (scenbeskrivningen) för varje scen, där man ju beskriver bl.a miljön. Jag menar, varför inte använda sig av detta utrymme även för att beskriva sådant?

Jag kan kanske se en nackdel, och det skulle eventuellt vara om det var en längre scen, och att man som läsare skulle "glömma bort" de "generella instruktionerna" för scenen som man läste i scenbeskrivningen. Men jag vet inte å andra sidan hur viktigt det är för läsbarheten, så. Jag menar, när manuset väl blir film så är ju tanken att det ska genomsyra scenen, och det borde väl vara det som räknas.

Nåja, intresserad av alla med vidare tankar/erfarenheter kring det iaf. Särskilt om ni har några "pointers", alltså nånstans i ett manus där en dylik "generell tic" finns beskriven. Så länge, tack gorse!

Postad

Jag röstar för alternativ 2. Men det beror säkert på.

Jag tycker helt enkelt att manuset då på ett bättre sätt speglar den färdiga filmen. Om en person mellan varannan replik petar sig i näsan så får jag en riktigt äcklig bild av detta i huvudet, medan om det nämns som hastigast i den beskrivande texten så glömmer jag halvt bort det, och effekten uteblir.

Jag skulle tro att det är underförstått att det i den färdiga filmen kanske inte blir exakt på det vis som det är angivet i manuset, men det är knappast ett problem.

/Jakob

Postad

[citat=pssthlm]Jag kan inte riktigt se nödvändigheten av att återupprepa en sak på flera ställen, när det finns ett sammanfattande dedikerat utrymme (scenbeskrivningen) för varje scen, där man ju beskriver bl.a miljön. Jag menar, varför inte använda sig av detta utrymme även för att beskriva sådant?[/citat]

Öh, scenbeskrivning ligger inte enbart i början av scenen. Hur som helst glömmer du bort det faktum att information skall avslöjas i samma hastighet i manuset som i den färdiga filmen. Miljöbeskrivning kan dyka upp mitt i en dialog, vilket betyder att det är först vid den tidpunkten vi får se detta. Indirekt är detta förstås instruktioner till regissören (utan att nämna kameravinklar etc).

För att återgå till huvudfrågan så kan jag skriva det jag glömde i mitt svar till trådskaparen, nämligen varför det "beror på". En del grejer kan man förstås skriva endast inledande, t ex om en karaktär haltar genom hela scenen. Haltandet är antagligen ganska oviktigt både i manuset och i filmen, och inget man vill dra uppmärksamhet till. Men när det rör sig om tics och liknande så vill man just att det skall dra uppmärksamhet till sig, och då bör man skriva det löpande för att skapa den effekten.

/Jakob

Postad

[citat=jbergman]

Öh, scenbeskrivning ligger inte enbart i början av scenen. Hur som helst glömmer du bort det faktum att information skall avslöjas i samma hastighet i manuset som i den färdiga filmen.[/citat]

Jag är grymt färsk i ämnet (har nämnt det, men inte i denna tråd såg jag), och jag kan bara tacka för upplysningen.

%2$s skrev:

För att återgå till huvudfrågan så kan jag skriva det jag glömde i mitt svar till trådskaparen, nämligen varför det "beror på". En del grejer kan man förstås skriva endast inledande, t ex om en karaktär haltar genom hela scenen. Haltandet är antagligen ganska oviktigt både i manuset och i filmen, och inget man vill dra uppmärksamhet till. Men när det rör sig om tics och liknande så vill man just att det skall dra uppmärksamhet till sig, och då bör man skriva det löpande för att skapa den effekten.

Jag läste både det här och dit tidigare svar, och det var exakt den här typen av tankar jag sökte. Som sagt, mina tankar är bara "magkänsla" och när jag läser det du skrivit så förstår jag lite av "den andra sidan" också. I mitt fall (ja, jag utgick från ett reelt "problem", som man ju oftast gör) så var det förstås just något sådant jag ville skulle

%2$s skrev:
dra uppmärksamhet till sig
eftersom det är en plantering och något som längre fram i filmen kommer att, indirekt, få betydelse för händelseförloppet. Jag antar att det är mer befogat att bara nämna det i scenbeskrivningen om det är nåt som inte faktiskt är så viktigt, typ "den här personen drar hela tiden händerna genom håret" (ok, dåligt exempel, men you get it).

Hursomhelst: tack för inputen! Jag ska se om jag kan hitta nåt mer om ämnet, och sen testa båda alternativen för att se vad som blir effektivast. Men jag ska tänka på det du skrivit. Tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...