Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skall snart köpa en Mini-DV kamera i budgetklassen.

Högsta prio är att kameran har DV-in, så att jag kan ladda ner mina filmer från datorn för biografvisning. Sedan skall upplösningen på videoklippen helst vara 1024x720, men minst 720x576; vill ju inte att mina redigerade filmer skall ha NTSC-upplösning...

Det är inte viktigt med progressiv slutare eller "äkta" 16:9.

Bildkvalitet på själva kamerans egna inspelningsfunktioner (alltså när jag spelar in film med kameran) är väl ingen prio, även om det naturligtvis också kan väga in om det står nära mellan kamerorna, men som digital videobanspelare vill jag att bildkvaliteten också skall vara vägande hurvida väl den spelar in filmer från datorn.

Priset skall ligga runt 3000 kr, gärna under.

Har väl lyckats vaska ut 4 modeller som kan platsa in:

*Canon MV 930 (osäkert om DV-in dock, och videoupplösningen). Lägsta pris: 3075 kr

*JVC GR-D245 (har ej hittat info om videoupplösning). Lägsta pris: 2906 kr

*Samsung VP-D351 (inga tveksamheter kring tekniska specs). Lägsta pris: 2764 kr

*Panasonic NV-GS15 (tveksamheter kring videoupplösning). Lägsta pris: 3052 kr

Så som det ser ut nu verkar Samsung VP-D351 vara hetast, då den enligt flera bekräftade uppgifter visar 1024X720 i videoupplösning och har DV-in, och på köpet är billigast.

Försök gärna motivera varför jag skall välja någon av de andra kamerorna (bildkvalitet får gärna vara ett argument trots allt).

Posted

Högre upplösning än 720*576 får du bara på stillbilder som spelas in på videobandet. Håll dig till Sony, Panasonic eller Canon. GS15 är nog svår att få tag i, efterföljaren GS17 har inte DV-in tror jag. Jag skulle sträcka mig lite längre och köpa Sony HC-35 eller Canon MVX200i och få en bra kamera på köpet. Dubbelkolla specarna på tillverkarnas hemsidor först.

Posted

Jag har nyss köpt en kamera och jag hade ungefär samma kriterier som Tomas bortsätt från att jag inte tittade på upplösningen heller. Jag hittade inte en enda kamera med DV-in och mic-in i dessa prisklasser. Jag prutade på Mic-in och köpte en Sony HC35E för 3790. Jag är hittills nöjd med hur bilden ser ut men så har jag kameran i easy-läge. :-) Mustiga färger och regäl kontrast. Inwarehouse var billigaste stället om man inte ville köpa från grå-importfirmor (läs pixmania). Jo, föressten jag hittade en riktigt billig kamera på expert men den hade så dåliga recensioner att jag inte ens kommer ihåg vad den hette. Den hade ett paket med väska och band och nått videoredigeringsprogram för mindre än 3000 kronor.

Posted

[citat=TomStac]Skall snart köpa en Mini-DV kamera i budgetklassen.

Högsta prio är att kameran har DV-in, så att jag kan ladda ner mina filmer från datorn för biografvisning. Sedan skall upplösningen på videoklippen helst vara 1024x720, men minst 720x576; vill ju inte att mina redigerade filmer skall ha NTSC-upplösning...

Det är inte viktigt med progressiv slutare eller "äkta" 16:9.

Bildkvalitet på själva kamerans egna inspelningsfunktioner (alltså när jag spelar in film med kameran) är väl ingen prio, även om det naturligtvis också kan väga in om det står nära mellan kamerorna, men som digital videobanspelare vill jag att bildkvaliteten också skall vara vägande hurvida väl den spelar in filmer från datorn.

Priset skall ligga runt 3000 kr, gärna under.

Har väl lyckats vaska ut 4 modeller som kan platsa in:

*Canon MV 930 (osäkert om DV-in dock, och videoupplösningen). Lägsta pris: 3075 kr

*JVC GR-D245 (har ej hittat info om videoupplösning). Lägsta pris: 2906 kr

*Samsung VP-D351 (inga tveksamheter kring tekniska specs). Lägsta pris: 2764 kr

*Panasonic NV-GS15 (tveksamheter kring videoupplösning). Lägsta pris: 3052 kr

Så som det ser ut nu verkar Samsung VP-D351 vara hetast, då den enligt flera bekräftade uppgifter visar 1024X720 i videoupplösning och har DV-in, och på köpet är billigast.

Försök gärna motivera varför jag skall välja någon av de andra kamerorna (bildkvalitet får gärna vara ett argument trots allt).[/citat]

NTSC = 720*480 med chroma på 180*480

PAL = 720*576 med chroma 360*288

Alla miniDV kameror har denna standard. 1024*576 är enbart till för när du skall visa upp film på en display som har 1:1 pixel höjd/bredd. Det är inget som kamerona kan spela in i.

Vad för bio vill du visa filmen på?

Posted

[citat=MovieSwede]

NTSC = 720*480 med chroma på 180*480

PAL = 720*576 med chroma 360*288

Alla miniDV kameror har denna standard.[/citat]

O.k. Tack för infon!

%2$s skrev:
Vad för bio vill du visa filmen på?

De flesta festivaler (exempelvis Göteborgs Filmfestival) kräver DV-band om man skall visa sin film, om man inte har råd med att printa ut på 16mm eller 35mm.