dreamcast116 Postad 6 juli 2006 Postad 6 juli 2006 Har ett problem i det numera ganska åldrade Premiere Elements 1.0. Det är så att när jag slutligen skall skapa själva filmen, så flyter allting visserligen på som planerat, men slutresultatet är allt annat än vackert. Oavsätt om jag bränner filmen på en DVD direkt eller om jag sparar den på datorn kvarstår samma problem. Och vad är det då för problem? Jo,det blir konstiga streck över hela filmen när något rör sig, precis som om filmen smetar ut sig. Rör någon sig, så smetas personen ut i vertikala streck, så att konturerna blir taggiga. Konstigt. Har prövat många olika inställningar, men ingenting verkar fungera. Någon som kan råda bot på problemet? 0 Citera
dreamcast116 Postad 7 juli 2006 Författare Postad 7 juli 2006 Jo, tyckte också att det lät som det efter att ha kollat runt lite på forumet. Men vad jag förstår så skall sådana problem endast uppstå på datorskärmen. För mig ser det lika dant ut var jag än spelar upp filmen. 0 Citera
Rogge Postad 7 juli 2006 Postad 7 juli 2006 [citat=dreamcast116]För mig ser det lika dant ut var jag än spelar upp filmen.[/citat] Det låter som om du vänt på filmens Field Order när du renderat ut filmen. När du renderar ut filmen, se till att använda samma Field Order som filmen är fångad i. Om den är fångad i Premiere Elements + att det är DV PAL så är filmens Field Order Lower. Film fångad som Lower Field First skall alltid renderas ut som Lower Field First och vice versa. Vänder man på detta och renderar ut film som är fångad som Lower Field ut till Upper Field så uppstår precis det du beskriver. Om du har en svensk version av Premiere Elements vet jag inte vad Field Order, mm heter. Du hittar iaf dessa inställningar när du exporterar. Exportera två varianter av filmen - en som Upper och en som Lower och bränn en DVD så kommer du att se skillnaden. Exportera bara en kort snutt, ca 10-30 sekunder för att spara tid. Det räcker med någon sekund för att se skillnaden och vilket som är rätt. 0 Citera
dreamcast116 Postad 7 juli 2006 Författare Postad 7 juli 2006 Man tackar så mycket. Det löste problemet ^_^ 0 Citera
ThirddOracle Postad 10 juli 2006 Postad 10 juli 2006 Men för mig så blir det vita streck etc. som trådskaparen beskrev. Exakt så. Men det blir inte bara så när jag renderat filmen i Premiere Pro utan det blir så direkt när jag fört över filmen till datorn från min DV kamera. Jag använde först Movie Maker att för över filmen, då blev det så dålig kvalle. Sedan använde jag MotionDV Studio och då blev det finfin kvalle men då uppkom detta problem när saker rör sig. Vad är det för fel för mig? 0 Citera
Rogge Postad 10 juli 2006 Postad 10 juli 2006 [citat=ThirddOracle]Men för mig så blir det vita streck etc. som trådskaparen beskrev. Exakt så. Men det blir inte bara så när jag renderat filmen i Premiere Pro utan det blir så direkt när jag fört över filmen till datorn från min DV kamera. Jag använde först Movie Maker att för över filmen, då blev det så dålig kvalle. Sedan använde jag MotionDV Studio och då blev det finfin kvalle men då uppkom detta problem när saker rör sig. Vad är det för fel för mig?[/citat] - Hur och till vad renderar du ut filmen till idag? - Provade du att att rendera ut två versioner, en Lower och en Upper, och sedan bränna en DVD för att titta på resultatet som jag skrev tidigare i denna tråd? - Har jag förstått rätt att filmen är fångad i MotionDV Sutio och nu är renderad i Premiere Pro? Dvs, filmen är inte fångad i Premiere Pro? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.