Gå till innehåll

Litet mobilt ljudkit?


tuco

Recommended Posts

Är lite sugen på att skaffa ett litet mobilt ljudkit.

Funderar lite på en M-audio MicroTrack:

http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack2496-main.html

Men vad finns där för andra billiga/bra alternativ?

 

Sen behövs ju nån okej mikrofon också.

Har nu en Blue Babybottle, Studio Projects B1 och en Sennheiser MD441.

Vill mest ha det för att kunna spela in "vilt" ljud.

Alltså inte till inspelning där den ska behöva döljas osv...

Vad för mikrofon kan funka okej till det?

Det ska inte vara nåt för dyrt. Skulle en Röde NT3 funka bra till det?

Har sett att den ofta nämns här. Kom gärna med tips/förslag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är dålig på billiga alternativ när det gäller inspelningsmedia och sånt. Finns inte så mycket heller vad jag vet. En sak man kan tänka på när det gäller mikar är väl att om du tänk ta atmosfärer så vill du gärna ha dessa i stereo och då behöver du två mikar, eller en stereomik. Jag hade mycket hellre kört på två mikar då är du mer flexibel.

Och i den lägre prisklassen så finns det väl inga mikar som är bättre och sämre på vissa saker, utan en bra mik brukar funka till det mesta. Måste dock vara en kondensator eller elektret mik (hellst kondensator då elektret är lite mer ömtåliga har jag för mig) Och Nt3´an är helt ok för sitt pris, jag har själv aldrig använt den vid filmljud utan mer studio. Röde överlag gör väldigt prisvärda mikrofoner. Har faktiskt själv en Nt2-a här i trampstudion. En stor fördel med Nt3an är ju att den kan drivas med batteri om man inte har phantommatning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco]Är lite sugen på att skaffa ett litet mobilt ljudkit.

Funderar lite på en M-audio MicroTrack:

http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack2496-main.html

Men vad finns där för andra billiga/bra alternativ?

 

Sen behövs ju nån okej mikrofon också.

Har nu en Blue Babybottle, Studio Projects B1 och en Sennheiser MD441.

Vill mest ha det för att kunna spela in "vilt" ljud.

Alltså inte till inspelning där den ska behöva döljas osv...

Vad för mikrofon kan funka okej till det?

Det ska inte vara nåt för dyrt. Skulle en Röde NT3 funka bra till det?

Har sett att den ofta nämns här. Kom gärna med tips/förslag![/citat]

 

Hur då mobilt ? Vad händer med datorns inbyggda ljudkort om du nu tänker att använda ett mobilt sådant?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur då mobilt ? Vad händer med datorns inbyggda ljudkort om du nu tänker att använda ett mobilt sådant?

MicroTrack är inget ljudkort till datorn utan en portabel digital "bandspelare", där det inspelade sparas på CompactFlash-minnen. Sedan kan man tanka över allt inspelat till datorn via usb eller kortläsare t.ex.

 

Roland har också ett par (som jag inte vet något pris på): http://www.rolandus.com/products/productlist.aspx?ParentId=109

 

Andra jag har sett (billigare än MicroTrack), klarar tyvärr inte av okomprimerad inspelning...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=tuco]Tack för info.

Nån som provat Microtrack?

Hur är Röde´s NT4 (stereo) - nån som provat den?[/citat]

 

NT-4 fungerar alldeles utmärkt. Stereo och du behöver aldrig fundera på fas/tidsfel mellan kapslarna vilket betyder att det alltid blir rätt. Kan drivas med 9volts batteri eller 48v och förhållandevis billig om du jämför med att köpa två "lösa" mickar. Levereras med två anslutnings möjligheter, 2 x XLR eller 1 x minitele stereo (passar de flesta DV kameror, MD-spelare o.dyl.

Har själv använt den ofta för att banda ambienser och pulikljud på MD som senare har synkats mot DV för hand i FCP.

På minus sidan kan man väl nämna att den är en aning stor och att stereo bilden blir lite "smal".

slutsats: Rekomenderas varmt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...