Jump to content

Att få ordning på sitt skrivande.

Gremanz

Recommended Posts

Jag lider av ett allvarligt problem. Mitt skrivande är kaotiskt.

Så här fungerar det. Oftast får jag en idé vid den mest olämpliga situation, t.ex. på bussen, i matkön på Ica eller i duschen. Men de allra bästa ideerna (eller ja, åtminstone enligt mitt tycke) kommer sent på kvällen. Typ, såhär dags, när tröttheten börjar närma sig succesivt.

Så. Jag rotar fram ett av mina femmiljarderton utspridda noteringshäften och en penna och börjar skriva. Det blir 5-10 spontana rader, sedan är jag helt övertrött (vid det här laget är klockan vanligtvis 2-3 på natten, då hjärnan fungerar mindre behagligt). Dagen därpå kommer jag knappt ihåg vad fan jag skrev om, och noteringarna hamnar på hyllan för evigheten tycks det.

Varför kommer alla ideer så jäkla sent, och vad gör man åt det? :P

Idéer är överskattat. 10% Inspiration, 90% perspiration.

Nej, jag känner igen det du pratar om. Jag tror att självkritiken är nedsatt när man börjar bli trött, vilket gör att man blir helt till sig av idéer som man inte skulle brytt sig om i vanliga fall.

Mitt tråkiga tips är att tvinga ned sig i stolen och skriva, fast det känns oinspirerat.

Om du har mic till datorn, så föreslår jag att du vänjer dig vid din röst och börjar spela in dina minnesanteckningar.

Ofta har man lättare att uttrycka sig med fler ord på kortare tid. Sen kan du skriva ner dessa anteckningar dagen efter, hjärnan är med och kreativiteten är inspelad.

:)

Så funkar min hjärna också, kreativt på natten och arbetsmyra på dagen. Morgonkvisten är förfärlig, FÖÖÖÖRFÄÄÄÄRLIG!!!!! Alltid trött.

Jag har dock personligen ett förfärligt brum i micen, men jag har dock lärt mig att skriva rätt ord i mina anteckningar.

Spela in det du tänker istället - det är inte lika jobbigt att babbla på när man är så där trött som att sätta sig och skriva. Antingen spelar du in på datorn eller om du ex. har mp3spelare med inspelningsmöjlighet. Igår låg jag på stranden och lyssnade på musik och solade... Läste Syd Fields "Screenplay.." och hux flux fick jag en idé men orkade inte rota fram papper och penna så jag tryckte bara på inspelningsknappen på mp3spelaren. Dock tyckte väl mina kompisar att jag var lite tokig men jag är glad att jag kom på det just då=)

Jag har en "ide-bok" bredvid min säng, då iderna som du säger kommer på kvällen. Det är bra att ha allt samlat på ett ställe och oftast behöver man inte skriva så mkt för att ha en ide. Det är ju bara en själv som ska fatta det och det man en gång tänkt ut finns ju oftast kvar, bara man blir påmind av det, genom t.ex en anteckning.

[citat=jonpet]

Nej, jag känner igen det du pratar om. Jag tror att självkritiken är nedsatt när man börjar bli trött, vilket gör att man blir helt till sig av idéer som man inte skulle brytt sig om i vanliga fall.

[/citat]

Så sant. Därför är det en pina att läsa sina kvällsider dagen efter, eller ännu värre veckor efter, uuh.