Jump to content

En kompositörs kontrakt

Norbert

Recommended Posts

Rubriken på den här tråden låter lite som en filmtitel... "En Kompositörs Kontrakt - kommer på bio den här sommaren" (läs med basröst).

Hur som helst, nu ska jag koncentrera mig på ämnet. Det är så att jag har blivit väldigt intresserad av musik till media på sista tiden men har varit hobbymusiker i många år. Om jag någon gång i framtiden skulle bli tillfrågad att skriva och producera musiken till något projekt, kommersiellt som icke-kommersiellt, hur bör då kontrakten se ut? Jag har hört uttryck som "exklusiv" och "icke-exklusiv" men jag kan bara gissa vilt på vad de innebär. Det är alltid bra att vara förberedd.

Det skulle vara intressant om det kanske finns någon hemsida med tips och tricks angående sånt här, eller kanske någon hobbyjurist här på forumet har några utlägg. :)

Jag har tipsat om en sida i värmland som hade en mall. Undrar var den är nuförtiden? Låt mig googla en stund...

*Några minuter senare*

Ha! Jag hittade på en gång och läsningen verkar sammanfatta detta med musik i film rätt bra tycker jag så jag repeterar länken. Avtalsförslaget finns ungefär på slutet av sidan.

http://www.filmivarmland.se/index.asp?fu_id=27

Det är bara en grej jag funderat över. Ofta står det i exemplen att nån medverkare skall få 10% av eventuell framtida vinst, om man talar om någon ersättning. Men är 10% verkligen en realistiskt pris? När jag räknar på fingrarna, så skall musikern ha 10%, skådespelarna ha 10% (var?), kameramannen etc etc. Man behöver inte plussa många gånger innan alla tio procenten överstiger 100%. Så, max antal inblandade personer är 10 stycken?

Tack och bock för den länken! Den verkar dock mer rikta sig till amatörfilmaren som vill ha "låtar" i sin film. Är det glest med sidor som riktar sig till kompositörer som vill göra underscore, signaturer och.. ja.. merdelen av musiken till mediet i fråga?

Det där med 10% av vinsten tycker jag låter skumt. Vissa inblandade får väl mer än andra. Ska skådespelaren med huvudrollen få lika mycket av vinsten som han som springer omkring med munkar och kokar kaffe till alla? Eller är filminspelningar ett klasslöst samhälle? :)

Det viktigaste först är väl att försöka luska ut hur mycket man ska ta för själva jobbet. Man måste kunna beräkna hur många timmar man behöver jobba med musiken och sätta ett pris efter det. Men hur mycket tar man? Det är ju så olika på arbetsgivare. Jag läste på soundsonline-forums att kompositörer i vissa fall kan ta flera hundra dollar för varje minut musik och i vissa fall tycker arbetsgivaren att flera hundra dollar är dyrt för hela stycket. Det är säkert annorlunda i Sverige dock. Kompositörer har väl inte så hög status antar jag.