Jump to content

dyra eller billiga trix: Kran (igen)

gorse
 Share

Recommended Posts

Nu är det dags för lite praktiska experiment. Jag sökte lite på "kran" här på forumet och konstaterar att ni har ju redan uppfunnit hjulet och det är ju bra. Men, min mini-dv är inte direkt så stor och nya familjekameror är ju inte större än en stor tändsticksask. Så, käre läsare, detta inlägg är knappast ambitiöst men yngre medlemmar kanske uppskattar prislappen.

Jag inser behovet att kunna filma från lite högre höjder än armarna räcker till, och i bland vill jag filma där min egen säkerhet äventyras om jag klättrar ut på tex balkonger och husfasader. Så, nu står jag och borrar i en mycket enkel kran. Prislapp, ännu ingenting. På vinden hittade jag överbliven tak-läkt, dvs en hyvlad kvistfri träregel med måtten ca 1x4 cm i tvärsnitt och knappt tre meter lång. I källaren har jag en låda med snickargrejor och däri hittade jag en vinklat laskbit, dvs en perforerad metallplatta som är böjd i 90 grader ca 2,5 mm tjock. Hos järnhandlaren köpte jag en tum-skruv som passar på undersidan av kameran. Jag har borrat ett hål i plattjärnet så jag kan skruva fast kamren i plattjärnet. I vinkeln fäster jag ca 30 av regeln med träskruv (skruvar genom perforeringen) så att jag får en lodrätt stycke. I nerändan planerar jag att fästa ytterligare en vinkelbit och några tjockare plattjärn.

Nu liknar konstruktionen lite av en stabilisator enligt andra trådar. I överändan, rakt genom träregel och vinkeljärnet tänker jag borra ett nytt hål. I resten av träregeln (den långa som blev över när jag sågade av 30 cm bitern) borrar jag ett lika stort hål. Genom de båda hålen sätter jag en skruv och låsmutter som jag inte drar åt så hårt. Nu kan den lilla träregeln med tillhörande vinkel leda sig runt skruven.

Nu inbillar jag mig att jag orkar stå i andra ändan av den långa träregeln och hålla den antingen rakt upp (fågelvy) eller rakt fram, och kameran kommer alltid att peka rakt fram. Hänger ni med? pris; Inte en spänn, men jag gissar att regeln kostar några tior, vinkeln likaså.

Nackdelar; Jag ser inte vad jag filmar. Det går inte att panorera. Jag kan inte fjärrmanövrera kamerans av och på knapp.

Fördelar: Billigt och tusan så enkelt. Jag kan sticka ut kameran i possitioner jag normalt inte når. Rent praktiskt tänkte jag sticka ut kameran över kanten i ett gruvhål.

Farhågor: Att regeln blir för svajig eller att motvikten gungar. Att regelt är kvistfri är rätt viktigt så man man inte tappar kameran i gruvhålet om regeln går av i en kvist. Om allt går bra skall jag provfilma lite i helgen.

inte en spänn säger du samtidigt som du köpte skruvar...;) hehe,

men jag gillar tänket och har ju själv yttrat min åsikt om att gamla plankor och liknande skulle passa skitabra i dessa avseenden... dynd bara att jag spenderat det senaste året i en liten etta i piteå och förlorat alla tillgångar till föräldrarnas bondgårds-skrot... men nu ska jag ner igen... hoho... nu blir det stumfilmsinspelning igen:D måste skriva manus.

av någon anledning tänker jag hela tiden på såna där grävskopor som man ser i var och varannan sandlåda på förskolor när jag tänker på kranar... just deras spak-konstruktion gillar jag... kanske går att spinna vidare på.

en annan sak jag tittat på är min skrivbordslampa, modell lysrör...

panoreringen... kanske kan dra vajrar (eller snören) eller liknande upp dit till plattformen?

hela nollbudgetprojektet låter intressant, visa som sagt gärna upp resultatet.

"Köpa skruv" är väl kanske inte riktigt sant, för när jag bara skulle ha en skruv tog de inte betalt. "Äh, den kostar inget", sa de. Men å andra sidan handlar jag mycket mot faktura där för husets räkning.

Jag hann inte klart innan fotbollen började. Men, jag fick ändra lite i konstruktionen och nu inser jag det förnämliga med bräder. Rapid protyping där vanlig fogsvans och skruvdragaren får jobba parallellt med vanlig hammare och spik. Blev det inte bra är det bara att såga av en bit och göra om och snabbt går det. Nu verkar det finnas två approacher för själva kameran. Antingen hänger man kameran under bommen, eller så sätter man den ovan bomen med en motvikt under. Vilket alternativ det blir får vi se. Jag upptäckte i alla fall att man måste centrera kameran i tyngpunkten så jag fick borra lite nya hål för att få kameran centrerad.

Inte en chans att man orkar hålla en tre meter träribba som jag trodde. En och halv meter går väl om man sätter ändan av ribban mot bältet al'a fanbärare. Jag borrade hålet för den genomgående skruven lite för stort och detta glapp gav skakningar i kameran. Om man väljer att ha en motvikt hängande under kameran får den inte hänga för lågt, för det verkar förstärka "glappskakningar". Men å andra sidan ger det mjukare rörelser.

Tillsvidare väljer jag att göra kameran enbart höj och sänkbar. Jag kan nog också leva med att få klippa bort mycket före och efter tagningen. Med skarpa ögon kan jag nog uppskatta vad jag filmar genom att vikla ner displayen. Doch är den tusan så svår att se utomhus när solen ligger på.

På claesolsson har pumpbara hjul, så jag överväger att spika ihop ett "fäste" att sätta bomen på och eventuellt balansera ut den. Men det får bli i morgon.

Edit: Hm? Om man höjer och sänker mycket sakta verkar det funka med kameran ovan bommen och en motvikt under. Men, minsta sidrörelse så pendlar motvikten/kameran även om hela rasket är utbalanserat. Verkar som det blir olika tröghetsmoment beroende på längden på motvikten. Tydligen får man nog väga kameran, sätta en motvikt exakt samma som kameran och centrera infästningen. Men nu är det frestande att ha nån sorts kulled och då är det inte nollbudget längre.

Fotboll hela dagen satte stop för det mesta av byggandet, men jag har kommit fram till att kranen skall få en bas med en mittstolpe där själva kranen kommer fästas och balanseras ut. Men denna bas tror jag kommer behöva hjul, och nu blir det inte så gratis längre. Claes olsson har luftfyllda skottkärrehjul för runt hundringen styck. Och medan jag grunnat tror jag jag behöver fjärdring också. Jag funderar över hur man kan tillverka nån slags bladfjädring av plattjärn. Men jag har inga plattjärn hemma.

Lyckas denna ide med plattjärn har jag eventuellt en skaplig dolly också.

Edit; den första delen är klar, den del som bara håller kameran. Verkar fungera förvånansvärt bra som vanlig handhållen stabilisator om man håller den som på bilden. Förutom att rörelse i verktalrotationsled inte dämpas alls blir det mycket stabilare än utan träregel med vikt.

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/ (bilderna tagna med mobilen :-/ )

Delarna är ett perforerat vinkeljärn som fått lite större hål. En vanlig träregel. Jag har sågat av plankan i godtycklig längd. Längden verkar inte spela så stor roll så vitt jag sett ännu. Vikterna i nerkant är skivstångsvikter från garaget (nej, jag gjorde ingen karriär som tynglyftare heller men sportaffären kom på grön kvist tack vare mig för många år sen. Numera driver han resturangrörelse). Kameran väger 1300 gram och vikterna 1500 och jag skall fästa bommen nån centimeter ovan tyngdpunkten för kamera och vikterna, mao mitt på regeln ungefär där jag håller handen. Helst hade jag velat haft typ lika tyngd, men ett halvkilo var minsta vikten. Men å andra sidan skall ju plankan peka vertikalt hela tiden. Att vikten är ungefär lika som kameran verkar spela roll för tröghetsmomentet när man förflyttar kameran (så det inte gungar).

Själva bommen tänker jag fästa där jag håller handen. Ännu inga utgifter mer än plåster då jag gjorde mig lite illa i handen när jag slant med sågen.

hehe, andra bilden din får mig att tänka på he-man... I have the power!

hm var inne på den där danska länken... där hade han en skitsnygg video... höll dock på o garva ihjäl mig halvägs in i jib-manövrarna... kadunk skrap prassel! plötsligt blev det karlar i trikåer av det hela:D

nu när jag sett ditt och danskens så känns det som att jag måste börja med något liknande, och för att spä på, så kommer jag att sätta målet: carmount:) alltså att kunna fästa basen på en bil/pickup-flak... (undrade förut vad jag skulle spendera sommaren med, nu är det problemet löst... tack gorse!)

Edit: efter många funderingar så gav iallafall jag upp tanken att ha en anordning för att sköta rotation och jaw på "huvudet" styrt mekaniskt nerifrån marken av den som styr åbäket... däremot känns tilt som en väldigt lätt sak att styra.

Hur mycket motvikter skulle det krävas för att ha en vuxen människa på kamera fästet för att styra den delen? :D

är roterande/tiltande/snurrande huvud något du tänker bygga in, och i så fall hur? Man blev ju lite nyfiken nu... Kom nämligen att tänka på filmen Azumi av Ryuhei Kitamura där han lät kameran rotera över, vid sidan om och under dom flera varv under en fäktnings klippserie... Det intressanta var att man i bakom kulisserna fick se att det spelades in på plats utan vare sig blue-screen eller bullettimelösningar... bara en motoriserad kran/jib som snurrade runt dom... men såna kamerarörelser är nog lite utanför ett sånt här projekt tror jag. men jag nämner det bara för att visa hur en kran/jibb skulle kunna användas på ett udda sätt.

Jo, hehe, jag ville inte vara med på bild och i köket var det enda neutrala bakgrunden med någolunda ljus (det var sen kväll).

När jag stod på vinden och rev bland plankorna för att se om någon skulle passa mot den metallvinkel jag hade i handen hade jag inte en tanke på rotation eller hjul utan jag ville egentligen enbart höja och sänka kameran lite snäppet mer än vad mina armar är långa. Jag stod häromveckan och kollade när de fotograferade hus som skulle få en försäljningsannons i tidningen. De monterade en kamera på en radiostyrd helikopter och plåtade från ovan. Jag har funderat om man kan hyra deras tjänster då jag inte kan flyga helikopter. Men, å andra sidan, när jag fixade teveantennen på huset (vårt hus är två våningar + vind) så tänkte jag att man kanske kan filma från hustak. Eller föresten, varför inte spänna lina mellan hustaken eller ner till marken. Fast, behöver jag flyga så högt över marken egentligen? Nej, en skapligt lång pinne borde jag kunna klara att balansera upprätt. På den vägen är det. Min familj fattar inte varför jag spikar på denna monstermanick då det borde vara mycket enklare att hålla kameran i handen. När Sverige nästan förlorade mot trinidad såg de kamerakranen vid målen och såg hur det kan se ut. Hehe!

Så, min ambition till en början enbart att höja och sänka kameran. Inget annat. Jag såg också hur danskens kamera krachade rakt in bland trädtopparna. Och jag blev nästan flygsjuk. Och när man förstod hur apparaten fungerade tyckte jag mig kunna se hur kameran flög i den cirkelbana som kranen räckte. I min videofilmningsbok står det att man skall inte zooma eller panorera i onödan och jag går nog på den linjen. Hos mig skall kameran stiga (eller sjunka) lite lagom sakta och lite subtilt. Min konstruktion klarar inte alltför raska manövrar i alla fall utan att skruven som ledar kamerafästet kärvar eller ger glapp-skakningar. Rickard Erixons första 15 sekunder (finns här på forumet eller hur?) eller alesandros video (?, hoppas jag sa rätt nu, för det tar hundra år att ladda ner demot) sakta stigande på http://www.homebuiltstabilizers.com/ är ungefär vad jag vill uppnå, eventuellt ännu lite subtilare.

Att vrida kameran struntar jag i, utan där får vridninen bestämmas av hur jag skruvar fast kameran. Tilt kan jag i förväg bestämma genom att flytta tyngdpunkten. Med hjul kan jag i alla fall åka framåt eller bakåt och det kommer nog duga för mig. På samma sida som nämns i detta inlägg använder de baggagekärror som dollies. Martin har redan sagt att hjul på asfalt är odugligt, men jag ser att ingen har avfjädrat hjulen. När jag byggde lådbil åt grabben gjorde jag ganska enkla bladfjädrar av tunna plattjärn och fäste barnvagnshjulen i dessa och vips blev lådbilen en dröm att åka i.

Men skrotnisses bakgård har inga plattjärn så det får vänta till näsa vecka. Kanske de har lite metalskrot på jobbet? Jag har föresten lagt upp en bild till, med själva bommen provisoriskt monterad och sen kortade den lodräta regeln och flyttade upp infästningen. Annars ville kameran gärna snurra runt centrum.

Tada!! Med tålamod kommer man långt. Jag har inte gjort nånting med min kran eftersom fyra hjul för lite över hundringen styck var jag för snål för att köpa. Men i dag kastade jag en hel del grejor på soptipen och där stod mina fyra hjul. Vips fanns hela ekipaget i baklyckan på bilen efter det jag frågat om jag kunde ta den. Hjulen är mjuka och pumpbara, rätt stora och gratis. För er med modem kan jag berätta att jag hittade en barnvagn med moderna stora mjuka hjul. Kanske kan de bli en dolly eventellt också.

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00170.JPG