Jump to content

Super 8 och digital redigering

playtime

Recommended Posts

Hej och hallå

Jga har inte riktigt uppfattat hur detta går till. Exempel: Först filmar jag Super 8, sen framkallar jag filmen, och sedan betalar orimliga summor för att föra över den digitalt och får den alltså på skiva/dvd. Filmen läggs sen över till datorn där jag redigerar den lämplig programvara(?). Men vad händer sen? Jag förstår ju att jag inte kan få klippningen tillbaka till själva filmen. Vad är upplösningen på de digitala filerna? Går det att bara mastra ner detta på en dvd/video sedan?

[citat=playtime]betalar orimliga summor för att föra över den digitalt[/citat]

varför? det finns ju massor med lågprisalternativ, plus att de som tar det du kallar orimliga summor gör ett sjukt bra jobb vilket inte gör priserna orimliga längre. eller vad menar du?

/mattias

[citat=mattsand][citat=playtime]betalar orimliga summor för att föra över den digitalt[/citat]

varför? det finns ju massor med lågprisalternativ, plus att de som tar det du kallar orimliga summor gör ett sjukt bra jobb vilket inte gör priserna orimliga längre. eller vad menar du?

/mattias[/citat]

LOL, undrar om Uppsala BildTeknik AB klassas som ett lågprisalternativ, eller som en av de som gör ett sjukt bra jobb? :D

Förresten Playtime, visst går det att få ut något man har redigerat digitalt till film igen, men där kan du nog räkna med orimliga summor. Det är inte att tänka på om man tycker att scanningen är dyr i sig. ;)

[citat=Uppsala BildTeknik][citat=mattsand][citat=playtime]betalar orimliga summor för att föra över den digitalt[/citat]

/mattias[/citat]

LOL, undrar om Uppsala BildTeknik AB klassas som ett lågprisalternativ, eller som en av de som gör ett sjukt bra jobb? :D

Förresten Playtime, visst går det att få ut något man har redigerat digitalt till film igen, men där kan du nog räkna med orimliga summor. Det är inte att tänka på om man tycker att scanningen är dyr i sig. ;)[/citat]

Jag menar att det är upp till den enskilde att själv bedöma om huruvida man tycker kostnader är orimliga eller inte. Men detta var inte ens vad min fråga handlade om.

[citat=playtime]Jag menar att det är upp till den enskilde att själv bedöma om huruvida man tycker kostnader är orimliga eller inte. Men detta var inte ens vad min fråga handlade om.[/citat]

Vad handlar frågan om som du inte har fått svar på än då?

Den enda frågan jag ser som är obesvarad (sorry, missade den) är upplösningen på filerna. Upplösningen är 720x576 om du inte vill scanna till HD eller någon annan sjukt hög upplösning, men där kan vi återigen prata om redigt höga kostnader, allt som är högre än 720x576 är både svårare att redigera och dyrt.

[citat=playtime]Jag menar att det är upp till den enskilde att själv bedöma om huruvida man tycker kostnader är orimliga eller inte.[/citat]

glöm att jag sa något. du får se dig om någon annanstans efter hjälp i fortasättningen. idiot.

/mattias

[citat=Uppsala BildTeknik]

Vad handlar frågan om som du inte har fått svar på än då?

Den enda frågan jag ser som är obesvarad (sorry, missade den) är upplösningen på filerna. Upplösningen är 720x576 om du inte vill scanna till HD eller någon annan sjukt hög upplösning, men där kan vi återigen prata om redigt höga kostnader, allt som är högre än 720x576 är både svårare att redigera och dyrt.[/citat]

Äh jag har fått lite annan information innan vilket rörde till det helt. Men varför skulle man redigera i HD? Vad är fördelen med det? Men tack för svaret.

[citat=Uppsala BildTeknik]Ingen fördel, om du nu inte ska distribuera filmen i HD.[/citat]

Om man nu redigerar med 576x720 (dvs. stadard PAL-upplösning) kan jag förstå att det räcker om man endast vill distribuera på DVD. Men om man vill printa ut filmen, säg på 35mm, kommer det inte se dåligt ut när man projicerar i en traditionell biograf? Eller räcker 576x720 gott och väl?

Har du tekniken, Uppsala Bildteknik, att föra över film till video på HD?

[citat=TomStac]Om man nu redigerar med 576x720 (dvs. stadard PAL-upplösning) kan jag förstå att det räcker om man endast vill distribuera på DVD. Men om man vill printa ut filmen, säg på 35mm, kommer det inte se dåligt ut när man projicerar i en traditionell biograf? Eller räcker 576x720 gott och väl?

Har du tekniken, Uppsala Bildteknik, att föra över film till video på HD?[/citat]

Vanlig SD (alltså 720x576) skulle inte jag köra med om man hade ekonomi att köra ut det till 35mm film. (skulle inte ens köra med 8mm film då...). Har aldrig gjort det så jag vet inte exakt vad som krävs, men jag tror inte att SD är tillräckligt.

Nej, vi kan inte scanna till HD. Tänk ochså på att HD är ju 16x9 i formatet, vilket betyder att bilden beskärs i över- och underkant (om man inte vill ha svarta kanter på sidorna).

Personligen tror jag att HD är overkill för Super8, jag rotade och läste en hel del om det där och bestämde mig för att inte hoppa på HD-tåget. Dels för att marknaden är så liten för nyproducerade Super8 filmer överhuvudtaget (för att inte tala om hur liten den är för de kunder som vill betala extra för HD upplösning) och dels för att man inte kan scanna gamla Super8 filmer till HD. Eller visst kan man, men antingen med kapade huvuden på folk eller med svarta kanter på sidorna (vilket tar bort nästan hela den extra upplösningen man får i sidled).