Jump to content

widescreen

Mikael_hs
 Share

Recommended Posts

Som jag har förstått det efter läsning av diverse inlägg är widescreen detsamma som 16:9 format. Men detta gör inte per automatik några "sorgekanter"?

Jag antar att min TV är 16:9 eftersom den har en "bildkomprimering"'s knapp där man får fram svarta kanter då. Men om man vill ha svarta kanter på filmen, ska man då också ändra resolutionen i exporten, d.v.s. sänka "heigth"?

Eller ska man ha exakt vanliga PAL upplösningen men bara ändra till 16:9 läge (går att välja format i Vegas)

EDIT: Alltså för att klargöra. Ska man ändra resolutionen i filmen eller inte? Orginal-res är 720 x 576 eller nått. Om man vill få svarta kanter, ska man sänka 576 så att filmen blir "lägre". När jag prövar detta försöker bara TVn kompensera och smetar ut bilden ännu mer på höjden =(

Vet du inte vad du har för teve? Det låter som att du har en vanlig 4:3-burk, men att du ser bilden utdragen på höjden eller kapad i sidled. Dvd-spelare hanterar sånt där lite olika, men det går alltid att se bilden i rätt format även om man inte har inställningsmöjligheten direkt på teven.

Spara i full upplösning och lita på att de som skall se filmen vet hur deras utrustning fungerar.

Edit: Jag antog av din beskrivning att du filmat 16:9 anamorfiskt. Men Rogges fråga nedan är relevant.

/Jakob

Min åsikt är ju att filmar man 4:3 skall man exportera som 4:3.

Vill man ha "16:9-känsla" hade jag lagt till två svarta kanter, en längts ned och en längst upp men fortfarande exporterat som 4:3 efterssom det ju är 4:3. Någon annan med mer kunskap om hur man gör 4:3 till 16:9 får förklara hur man gör för att förvandla 4:3 till 16:9 utan att lägga till några svarta kanter uppe och nere på det filmade materialet och därmed ta bort material som redan finns. Jag kan för lite om det och kan inte ge någon hjälp där tyvärr. :)

[citat=Mikael_hs]Alltså det enda jag vill ha är lite svarta kanter :p

Men jag vill inte croppa bilden, d.v.s. ta bort av själva bilden.

Hur tusan ska jag göra? :P[/citat]

I Premiere Pro hade jag använt Title Designer där det finns färdiga mallar för att lägga till svarta kanter uppe och nere i bilden. Att få med allt material i bilden blir då omöjligt och är något som framför allt skall lösas redan vid filmning. Dvs att se till att man inte filmar något man verkligen vill skall komma med i det område där det svarta kanterna kommer att vara. Många sätter tejp upp och nere på kamerans LCD-skärm när dom filmar för att bara se den bildinformation man vill ha med och därmed undvika att filma något som befinner sig över eller under tejpen. Har man gjort det så kan man lägga svarta kanter utan att förlora något viktigt efterssom tejpen på LCD-skärmen förhindrade att man filmade något viktigt där.

Många kameror har också en funktion att lägga till svarta kanter på 4:3-material, ett fejkat 16:9 läge alltså. Bilden är dock fortfarande 4:3. Det sker vid inspelning och kan inte läggas på i efterhand vid tex överföring till dator.

Man kan också använda sig av sk Pan&Scan då man tex flyttar bilden uppåt eller nedåt för att få med det som annars skulle döljas av det svarta i bilden. Det kan vara lite tidskrävande samt att man ju då per automatik tar bort mer på ovansidan eller undersidan av bilden. En kompromisslösning mao.

Det bästa är alltså att planera för dom svarta kanterna redan vid filmning och då är tejp på LCD-skärmen ett mycket bra alternativ. :)

Vegas har något liknande Adobe's Title Designer men jag vet inte vad den heter eller var du hittar den. Om den inte har mallar så kanske du kan göra svarta kanter direkt i den eller använda en bild från tex Photoshop med svarta kanter upp och nere och som är transparent på övrig bildyta.

Hursomhelst, är det filmat i 4:3 så finns inte lika mycket bildmaterial på sidorna av bilden som det skulle göra om exakt samma scen vore filmat med äka 16:9 och det är där det blir problem. Att försöka "trolla" fram bildinformation som inte finns genom att sträcka på bilden gör att bilden får fel proportioner. En cirkel blir tex oval, mm vilket inte är en bra lösning tycker jag. Alla har sina åsikter, så prova gärna och se om du tycker att det blir bra.

jo det funkar med 16:9 tycker jag, eller iaf när vi kört så som vi nu gjort. Får inga svarta kanter på TV:n, men får dem på datorn när vi tittar; det som är så himmla skumt tycker jag. Verkar som om TV:n försöker kompensera en "kortare" bild (prövat på 2 TV-apparater).

när ni kör till tvn, vilken pixel aspect ratio (PAR) kör ni då? 720*576 är ju med kvadratiska pixlar 1,25:1 i proportion... i tv-n antar jag att den sträcks ut lite till 4:3'ans 1.33 eftersom pixlarna där inte är kvadratiskt utlagda. Man måste med andra ord tala om för den apparat som skickar bilden till tv-n att bilden skall ha en PAR på exempelvis 1.42 för att bilden ska sträckas ut till widescreen. och då få en bildproportion på 1.77:1 eller som vi säger 16:9...

De allra flesta dvd-spelare (alla som jag sett iallafall) har möjlighet att få veta av sin användare om tv-n den är ansluten till är widescreenTV eller inte, om sen dvd-skivan är rätt kodad med rätt PAR och allt så ska det inte vara några problem...

Problemet är nog att min skitiga dvd-spelare är för gammal :P

Men tack så mkt för hjälpen! =) Verkar som att det blir bäst o exportera normala inställningar fast med 16:9, eller ska man ändra pixel aspect ratio? DV-pal har väl en viss sådan? =)