Jump to content

Den Fjärde Väggen, färdigt filmmanus

Recommended Posts

Med färdigt menas att manuset har en början och ett slut och allting däremellan. Ska dock lägga till scener, renskriva och ta bort dialog och helt enkelt putsa på manuset här och där inför nästa version. Tycker själv att karaktärerna behöver bättre introduktioner, så jag ska lägga till lite "lära-känna"-scener i början. Som ni kanske lär märka så är det fattigt på karaktärsbeskrivningar. Dem kommer i andra utkastet.

Just nu är början en schweizerost med massor av hål jag måste fylla igen. Slutet är ganska nära min vision som jag hade av det hela när jag började, men början är mest bara fakta, om man kan kalla det så. Jag överväger att kanske göra om introt till Freds karaktär helt.

Aja, döm själva. Säg gärna vad ni tycker, om såväl handlingen som språket. Skulle uppskatta om Gorse Allmighty och the Giant Panda skrev några rader... ;)

(OBS! Av någon anledning så kan jag inte ladda upp någon filtyp överhuvudtaget, så tills vidare så får ni använda länken nedan. Man måste vänta några sekunder innan man får ladda ner.)

Det här manuset har en hel del bra idéer inbakade. Jag gillar gott/ont-grejen och balans-grejen. Sen var det några saker jag funderade över.

Vartifrån kommer Erik? Dem pratar om att han kommer från nått annat ställe, men man fick aldrig reda på var.

Vad är syftet med filmen, för jag hittar ingen poäng i slutet?

Vem är huvudperson? Du hänger med Fred en hel del, varför han verkar vara huvudperson, men jag hittar ingen att sympatisera med, kommer tillbaka till det längre ner.

Vad är meningen med att koppla ihop The Alias Men med manusförfattaren? På vad sätt påverkar det historian?

Varför har Fred vassa hörntänder? Det fick mig att i början tro att han var en vampyr, speciellt... ahh, vänta nu, Cain. Är Eva Abel? =)

Sen hade jag några oorganiserade kommentarer:

Det var en bizarr sexfixering bland de flesta karaktärerna. Att Richard pratar konstigt runt det kan jag förstå, Josefine och Emma känns lite underligare men där det skär sig mest är nog Fredrik/Eva-dialogen. Jag fann Fredrik lite väl... ärlig =) Vilket leder mig in till min nästa punkt.

Karaktärerna kändes som att de följer ett manus. Dem känns inte levande. Och anledningen varför jag tror det är så är för att dem hela tiden böjer sig för storyn. Göran får ett brev om Leniel, varför tror han på det? En flashback hade varit okej att förklara det här med om du inte vill ha en prolog eller göra det på något annat sätt. Att dem inte känns levande gör också att jag inte bryr mig om vad som händer med dem, vilket är det första som man bör försöka göra något åt.

Så, tänk efter varför dina karaktärer gör som de gör. Och förklara deras motivationer på något smidigt sätt för tittaren.

Och så huvudpersonsgrejen; jag känner mig lite förvirrad vem jag ska heja på. Fred har voice-overs (ibland till tittaren) och därför känns han som huvudkaraktären, men isf hade det behövts mer voice-overs från hans sida. Det skulle också förstärka fjärde väggen temat.

Appropå det, jag vet inte om jag är så förtjust i Eriks självreflektion över handlingen. Dem dialogerna är för övrigt jäkligt långa =) Det blir lite segt i slutet just på grund av hur länge dialogerna matar på. Kiss Kiss Bang Bang bryter ganska snyggt mot fjärde väggen om du vill ha uppslag.

Och vad är meningen med slutet, ondskan vinner alltid? Evil prevails because good men (tittaren?) fail to act? Som sagt, slutet lämnade mig likgiltig, vilket behöver göras något åt.

Tack för läsningen. Det var klart intressant. Först titeln Den fjärde väggen, då anade jag att det var frågan om någon slags metafilm, och mycket riktigt, det är det. På nåt sätt i alla fall. Jag har inte lagt ner så mycket energi på att förstå mig på handlingen om jag ska vara ärlig, men manusförfattarens pseudonym Alan Smithee är ju ett alias som regissörer använder när de vill vara anonyma, och manusförfattaren heter egentligen ett av namnen på karaktärerna i manuset... Ja, det är djupt, komplext och med referenser hit och dit, och sånt brukar ju vara fascinerande i film. Men det som manuset har i djup saknar det i yta, om man kan uttrycka sig så. Jämför t.ex. med Blade Runner, som reflekterar över filosofiska frågor, men samtidigt har en ganska enkel handling. Ett senare exempel är The Matrix.

Det jag menar är att du borde försöka skriva en film med en rak och enkel handling och peppra den med djup. För du är bra på själva skrivandet; dialogerna flyter bra så länge de inte är enbart exposition (bl.a. var dialogen mellan killarna i skåpbilen i början skitkul), miljöbeskrivningarna funkar bra etc. Låt bara inte din vilja att vara djup stå i vägen för en begriplig handling. Bättre istället att ta en enkel historia och lägga in filosofi, metafilm m.m. för att förstärka upplevelsen. Visa mig det manuset först, så köper jag rättigheterna innan nån annan hinner före. :-)

• 1 month later...

Tja! Har varit borta väldigt länge från läsande på forumet, har varit helt sjukt busy... nu tänkte ja äntligen ta mig tid att läsa det här manuset som jag länge velat... och så verkar det inte finnas längre. Eller så är det att internetet på jobbet blockar det. Fan. Aja, ska prova läsa det hemma, annars får du skicka över det till mig så läser jag det mer än gärna!

Ha re bra/ Pandy