Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet inte... Vems är "mansrösten", jag har en teori men... Det bjöd inte på några överraskningar direkt, påminner mig mycket om en novel jag skrev på högstadiet faktiskt (fick G- vill jag minnas). Men kanske med lite spännade musik, och vinklar att det skulle kunna vara något.

Posted

Problemet mde filmen, som den delar med de flesta filmer av den längden, är att den blir så innehållslös. Jaha, så han dödade sin pojkväns alskarinna? Var det allt?

Du försöker leda våra tankar vilse ett par gånger, dels med antagandet att Lisa är huvudpersonens flickvän och dels med antagandet att han tänker ta livet av sig, men i slutändan blir det ändå ganska poänglöst.

Fundera på vilken poäng du vill få fram och hur du skall lyckas med det på fyra minuter. Skriv sedan manuset som åstadkommer det du vill lyckas med.

/Jakob

Posted

[citat=jbergman]Problemet mde filmen, som den delar med de flesta filmer av den längden, är att den blir så innehållslös. Jaha, så han dödade sin pojkväns alskarinna? Var det allt?

Du försöker leda våra tankar vilse ett par gånger, dels med antagandet att Lisa är huvudpersonens flickvän och dels med antagandet att han tänker ta livet av sig, men i slutändan blir det ändå ganska poänglöst.

Fundera på vilken poäng du vill få fram och hur du skall lyckas med det på fyra minuter. Skriv sedan manuset som åstadkommer det du vill lyckas med.

/Jakob[/citat]

Hum, kan hålla med om att det kan bli innehållslöst på fyra minuter, men att det inte finns en poäng kan jag inte riktigt hålla med om, poängen är att ändra uppfattningen av ordet jag älskar dig.

Sen kan man diskutera om jag lyckats med det. Men det är i alla fall "Poängen" med filmen. Vad det är tänkt.

Att göra det längre finns det ingen möjlighet till då jag tänkte filma med 8mm och inte har råd med mer film/framkalning/Telecine.

Frågan är hur man kan efektivisera berättandet. något för mig att bita i. Tackar :)

Posted

Okej, så du menar att du ändrar betydelsen av "jag älskar dig" från att markera den osjälviska kärleken till den själviska? Från "jag gör vad som helst för dig (för att du skall bli nöjd)" till "jag gör vad som helst för dig (för att du skall förbli min)"?

I så fall är jag med på vad du är ute efter. Men då inställer sig istället frågan om varför manuset i sin nuvarande form har så svårt att få fram detta. Jag skulle säga att vändningarna i intrigen gör mer för att dölja budskapet än för att lyfta fram det. Jag tror att jag vet exakt vilken känsla du vill få fram i slutscenen, men då måste filmen tydligare leda fram till den. Varje scen borde i någon form fokusera på det väsentliga istället för att leda tittarna vilsna.

Eller har jag missuppfattat något centralt?

/Jakob

Posted

Umm, du har nog rätt i att vändningarna mer döljer än hjälper till, blev nog lite för ivrig med vändningarna när jag fick idéen-. Men annars har du uppfattat det rätt.

Frågan är om jag ska ta bort en av vändningarna, det vill säga då hellst den då man får, oj han var bög vändningen-- Kanske göra honom till en henne? Kanske lägga till en scen med dem innan fotona där man ser dem kära... Där huvudpersonen, offrar något för sin älskade, hellt osjälviskt.

Hummm, tänk, tänk tänk :)

Posted

Jo, bögvändningen är ganska onödig, så den kan du stryka.

En idé jag precis fick är att lägga in ett självmordsförsök i handlingen. Så här ungefär: 1) HP (huvudpersonen) älskar X, och är villig att göra allt för denne. 2) HP inser att X har varit otrogen. 3) HP ger sken av att vara på väg att ta livet av sig och 4) vi ser till och med hur HP slänger i sig en burk tabletter eller skär sig i handlederna. 5) Vi ser en tillbakablick där HP dödar personen som X var otrogen med. 6) X hittar den döende HP (eller vakar vid hans sjukhussäng eller dylikt) och svär att han älskar HP, bla bla... Poängen skulle vara att HP manipulerar X till att tycka synd om HP (utöver mordet). Eh, du förstår säkert. Hur som helst var det bara en idé, och jag vet inte hur väl det går att trycka in alltihop på fyra minuter.

/Jakob

Posted

Tackar, ska ta detta i betänkande...

Självmordstanken har jag hafft där själv dock på ett annat sätt, ska tänka över den mer...