anna_n Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Anna Q Nilsson, föddes 1888 i Ystad och emigrerade som sjuttonåring från Sverige till Amerika våren 1905. Hon blev en pionjär inom den nyfödda filmindustrin i Hollywood och Sveriges första filmstjärna, med över 200 filmer i bagaget och egen stjärna på Hollywood Walk of Fame. Anna Q var en förebild och en inspirationskälla för Greta Garbo, Ingrid Bergman och Signe Hasso, en ”våghals” som levde efter mottot ”Man kan bara man vill”. Gjorde sina egna stunts, bar långbyxor och rökte offentligt, men hennes karriär, som en av Hollywoods mest eftertraktade filmstjärnor slutade tvärt, när hon skadades svårt vid en ridolycka 1928 och försvann från filmduken under flera år. När hon återvände till Hollywood, hade Greta Garbo tagit hennes plats som ”den blonda vampen” och 1974 dog Anna Q, ensam och bortglömd i en sjukhussäng i Hemet, Kalifornien. Skulle vilja veta mer om Anna Q, är det någon som vet mer om henne? Eller hur man kan komma i kontakt med någon som gör det? 0 Quote
_nemo_ Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Hon var en mega-stum-films-stjärna som föll inte bara tack vare hästen, utan mer tack vare att film började använda sig av ljud. Imponerande f.ö att vara med i 29 filmer på 1 år (1912). Tänk så skulle någon skådis i dagens samhälle göra det...... 0 Quote
jmalmsten Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 ok, lite vag info kanske, men jag känner igen det där med 200 filmer i amerika... såg en dokumentär för ett tag sedan när man hade premiär av en nyrestaurerad svensk stumfilm där en sån tjej var med. Värmlänningen eller nått sånt hette den, filmades med två olika slut en där en drunknade och en där en överlevde... mer exakt vet jag inte... tyvärr... Men evenemanget var rätt så stort... 0 Quote
playtime Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 [citat=jmalmsten]Värmlänningen eller nått sånt hette den, filmades med två olika slut en där en drunknade och en där en överlevde... mer exakt vet jag inte... tyvärr... Men evenemanget var rätt så stort...[/citat] Värmlänningarna är det nog du menar....? Från 1909. Utan tvekan den sämsta film jag någonsin sett. Efter Tre Solar. 0 Quote
anna_n Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 _nemo_ - Jo jag läste något om det också att hennes amerikanska antagligen inte var tillräckligt bra för ljudfilmen. Det hemska var att olyckan skedde på semestern precis innan hennes första roll i en ljudfilm. Så det var meningen att hon skulle ge sig in i det med, men det gick inte. Hon föll när hon var på topp. jmalmsten - Det där med dokumentären låter intressant, jag undrar om det kan vara "Värmlänningarna kommer tillbaka" från 1921 som du syftar på. Ska försöka få tag på den. Det där med två olika slut låter spännande, den versionen som jag såg överlevde hon i. Undrar om det finns ute så man kan se den andra versionen också? playtime - om Anna hade levt hade hon kanske hållt med dig, hon var inte nöjd med sitt agerande i "Värmlänningarna". Har du sett nån annan av Annas filmer då? T.ex. hennes första film i USA "Molly Pitcher" eller "Sunset Boulevard" där hon spelar sig själv, "The Toll Gate" eller "The Babe comes home" där hon spelar med Babe Ruth! För att hitta mer info om Anna har jag sökt information på bla. de vanligaste sökmotorerna på internet och på bibliotek. Var i förra veckan på stadsarkivet i Ystad där jag hittade en del intressant information om Anna och hennes familj. De bodde även i Hasslarp/Kattarp innan Anna emigrerade 1905. Frågan är om Anna någonsin fick några barn? Var hon är begraven, i Sverige eller USA? Var låg huset som Anna köpte till sina föräldrar här i Sverige? Var tod hennes lillebror Assar vägen? En spännande kvinna som det är synd att glömma bort... 0 Quote
Recommended Posts