Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena, till vår film behöver vi en hand + arm, från armbågen ner alltså. Problemet är att alginat och varmskum är lite dyrare än vad som är bekvämt.

Så jag undrar om man kan använda bågot annat? tex. gjuta i gips? och använda flytande latex? fast jag känner på mig att om det var så enkelt så skulle det finnas en tråd med någon som föreslagit det, men tänkte prova ändå, ifall det finns nån som har testat.

Posted

Gips blir brännhett när det härdar. Föreställ er att ha glödhett gips om armen som inte går att ta bort när man drabbas av panik. Om man inte är hårig om armarna kanske det går med gipsbindor om man lägger tunnt lager gipsbinda med vaselin som släppmedel, men bara en halva i taget. Det är mycket svårt att såga bort gips som ligger direkt mot huden. Man behöver forma en fals i skarven mellan halvorna och mer vaselin som släppmedel. Frågan är om det blir så snyggt?

Posted

personligen tycker jag alginat är mer än överkomligt ekonomisk om man köper från tex dabdental och liknande distributörer. Sen behövs ju inte så mycket för att gjuta av en arm. Kostar typ 100kr för alginatet. Varmskummet är ju en annan fråga, får man ju lägga kanske 300 spänn men då har man ju så det räcker till minst två armar

Posted

det låter väldigt intressant.. men hur gör man för att handla av dabdental? jag hittade hemsidan men den var knivig... har dom affär nånstans? och var köper man varmskum för 300 spän så att det räcker till två armar?

tack på förhand, narre

Posted

jag har också hört snack om att gips blir så djävulens varmt när det bräner, men jag har aldrig upptäckt något mer än en svagt ljummen temperatur, köpte 5kg alabaster på panduro det står på påsen att man ska akta sig för vämet, men vilket värme egetligen?

Posted

du ringer upp dem och beställer. så skickar de antingen till postkontor eller med eget bud direkt till dörren efter avtalad tid. Funkar fint.

hos mapont.se kostar det ca 600 för en liter. och det expanderar ju när du vispar så det räcker ju längre. Men jag har hört att man kan köpa billigare om man beställer direkt från tillverkarna. Men det är ju krångligare

Posted

jo gips blir djävulskt varmt när det bränner om det är i innesluten form. Hörde av en lärare en gång om en praktikant som skulle testa att gjuta av sin arm, så han hällde gips i en tunna och stoppade ner armen. Det slutade med att de fick slå sönder det med en slägga för att få loss honom och han hade brännskador över hela armen. Inget att rekomendera. Gipsbindor är lugnt dock

Posted

Låter nästan som en myt. Hur kan man vara så dum i huvudet att man stoppar armen i en bytta gips? Även om experimentet skulle lyckats, hur tusan hade han tänkt komma loss?

En kul myt är nått liknande när en konstnär gjöt in en kvinna i gips. Konstnären bodde på tredje våninegn och de fick bryta upp väggen och lyfta ner gipsfiguren med lyftkran.

Hur som helst, det svåra med gips som kanske är lite svårare att förutse; Man har ofta hår på kroppen. Gissa var det fastnar? Även det slätaste skinn har lite fjun.

Om man lindar gipsbindor om armen, och planerar att skära itu formen kan jag lova att det är omöjligt att skära lagom djupt i gipset utan att samtidigt skära i skinnet. Man skall linda ena halvan först, göra en fals och smeta släppmedel innan man tilverkar den andra formhalvan.

Posted

haha jo det där med hår. Jag skulle för nåt år sedan göra en helhuvudsavgjutning på mig själv med en tvådelad form med gipsbindor. (som du beskriver) Jag hade smort in ansiktet med vaselin för att håret inte skulle fastna. Men likförbannat satt jag fast i gipset i minst 40 min och när den kom loss satt halva skäggstubben och ögonbrynen kvar. Ont som fan gjorde det

Posted

Asså, jag måste bara ställa en fråga som de flesta av er säkert kommer bli förbluffade över. vad annvänder man flytande latex till då?

trodde att det var det man gjöt med, men det är ju tydligen varmskum.

Kan man använda flytande latex till att göra hud med? För det är nämligen sfx-problem nummer 6 (eller vad vi nu är inne på) vi behöver göra mag-hud, som sedan kan skäras upp och innanmäte ska rinna ut. Så jag funderade på en tunn hudfilm och en plastlåda, funkar flytande latex till detta då?