Gå till innehåll

Början till en film med snabb dialog(hoppas jag)


kristofer

Recommended Posts

Jag har börjat skriva manus till en film. Det är bara absolut början på filmen, men jag ville få lite feedback innan jag fortsätter(om jag ska fortsätta). Dels hur ni uppfattar det som finns hittilts och hur filmen borde fortsätta och dels själva manushantverket. Har haft svårt att skriva dialog som börjar i mitten av annan dialog t ex.

 

Pankakssmetsdelen(långt ord) ska nog bytas ut mot nåt annat roligt. Dels för att den inte riktigt passar in och dels för att den är stulen nästan ord för ord från en seriestrip.

 

All feedback är välkommen.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du vill att dom ska avbryta varandra så kan du skriva ut hela repliker så avbrottet inte känns onaturligt. Eftersom Du ska själv ska regissera filmen så kan du använda (Nedlåtande)(ursäktande), och sådant.

 

- är detta speaker, TEXT?:

Mattias är en 21-årig slacker-kille, andra året på högskola, utan nåt särksilt driv i vardagen. Har bor ihop med söta 20-åriga Ebba som går första året. Båda har flyttat till studentstaden, Mattias från Stockholm och Ebba från Skåne.

 

Äta pannkakssmet låter intressant, synd bara om du stulit det från en seriestripp.

 

Lycka till iaf.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ut som om du har skrivit i Final Draft och om det stämmer finns det under Format något som heter Dual Dialogue, så skrivs dialogerna bredvid varann - som att de pratar samtidigt.

 

Annars är det väl inte så bra att skriva hela dialogen om du menar att någon avbryter? Så här brukar jag skriva:

 

LASSE

Men vi kunde ju gå till den där nya rest...

 

LINA

(avbryter)

Tror du jag vill äta nu?!

 

Annars tycker jag dialogen funkar rätt bra. LITE för utfläkande från Mattias kanske. Gränsfall. Folk avslöjar inte sina innersta tankar och känslor utan att vara ordentligt pressade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för feedbacken.

 

Det i början är inte speaker text utan mer en förklarande text om karaktärerna efterssom det kapp finns nåt i manuset som definerar dom än.

 

Jag är väldigt mycket nybörjare så ni får ursäkta lite dumma frågor:

 

"Eftersom Du ska själv ska regissera filmen så kan du använda (Nedlåtande)(ursäktande), och sådant. "

Får man inte skriva t ex (nedlåtande) om man inte ska regissera själv?

 

För att förtydliga det där med avbrott så har jag ett exempel:

 

*exempel*

EBBA

Vad trodde du, att jag inte skulle märka nåt eller!?

 

EBBA

Menar du att---

 

MATTIAS

(Samtidigt som Ebba)

Märka vad?

*slut exempel*

 

Här ska ebba och mattias börja säga "menar du att" och "märka vad" samtidigt. Men ebba sluta prata när hon inser att mattias börjat prata.

 

Jag antar att jag borde skriva det så här då:

 

*exempel*

EBBA

Vad trodde du, att jag inte skulle märka nåt eller!? Menar du att...

 

MATTIAS

(avbryter)

Märka vad?

*slut exempel*

 

eller?

 

 

En sista fråga, kanske inte så viktig, om jag tänker mig t ex att ebba skulle var ur bild när hon säger en viss mening ska jag skriva det då? Eller är det upp till regissören att bestäma det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra dialog tyckte jag svårt att säga nått om hela eftersom det inte är klart.

Den första texten är bara att ta bort. För meningen med manus är att vi ska få informationen i samma takt som en tänkt tittare. Annara kan du bifoga synopsis och karaktärsbeskrivning. Men det ska inte vara i själva manuset.

 

Mycket av dina parantesanvisningar tycker jag hör hemma i scenbeskrivning.

 

Det blir som du gör läsaren dum. Vi förstår troligt vilken ton det är på repliken. Det är är lite också en kontrollbehovsfråga. Litar jag på regissören. Känner jag honom! Är han duktig.

 

Skriv inte vem bilden ligger på om det inte är så att personen befinner sig i ett annat rum. Då skriver du (O.S.).

Det blir regissören och klipparen som tar det beslutet tillsammans.

 

 

mvh

henrik

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag börjar förstå, man ska inte vara överflödig i manuset.

 

Men vad är scenbeskrivning? Är det nåt som är skiljt från själva manuset? Vem skriver i så fall scenbeskrivningen? Och säg att jag skulle vilja att filmen innehöll en pratscen vid en järnvägskrossning så att tåget kan dundra förbi precis efter att nåt viktigt sägs, hör det också till scenbeskrivning eller ska det stå i manuset?

Länk till kommentar
Share on other sites

nej scenbeskrivning är bara det som du skriver händer i scenen som inte är dialog. precis som du har gjort. Och det kan vara mellan replikerna också. Skriv i presens och måla bilden framför oss.

det var bara att lite av parantes informationen kan du placera i svenbeskrivningen.

 

typ

johan kommer in genom dörren och sätter sig på en rosa stol.

 

mvh

henrik

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Dags att återuppta den här lilla tråden.

 

Har jobbat vidare lite med mitt konstiga lilla manus. Jag vet inte om jag fått ihop knappt en halv långfilm, men det skulle kännas bra med feedback endå. All kritik är välkommen.

 

Jag har gjort en del ändringar efter förslagen ovan. Scenen som utspelar sig backstage på konserten är inte klar, har lite svårt att komma på nåt roligt som kan hända där.

 

/Kristofer

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra dialog. Den flyter bra, känns naturlig och har karaktär.

 

Jag har svårt att säga något om handlingen eftersom den inte är färdig och att jag inte har läst så noga.

 

Det finns ett parti som inte känns lika bra som resten, och det är konsertsekvensen. Den känns lite mesig, det känns lite som Mitt livs novell möter Okej ungefär, om du fattar vad jag menar. Lite för pojkdrömsaktig.

 

Några detaljer:

 

1. "Mattias: Igen med dom svenska actionfilmerna." Behövs den repliken?

 

2. Hur blir det om du klipper dansgolvsscenen direkt efter repliken "Jessica: Ni två kanske skulle vilja komma och kolla imorgon."? D.v.s. att man inte får reda på vad Mattias svarar. Höjer det spänningen kanske?

 

3. Kallar verkligen läraren provet för prov istället för tenta?

 

4. Använd inte namn som 13-ÅRINGEN. Det låter som en misstänkt mördare. Kalla honom DANSKILLEN eller nåt istället.

 

5. Skriv namn med versaler första gången de förekommer så man fattar att det är en ny karaktär. Ett par meningar karaktärsbeskrivning är också bra så man vet vad man har att vänta sig. Lisa är ett exempel på någon som introduceras med bara en replik.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jo konsertdelen vet jag inte riktigt heller om den blir bra. Men jag är ju som sagt inte klar med den heller. Ska fundera mer på den.

 

Tack för att du tog dig tid att läsa manuset och komma med punkter:

1. Nope. Tas bort.

2. Bra ide.

3. Bra. Ska ändras.

4. DANSKILLEN blir bra.

5. Ok.

 

/Kristofer

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Några saker jag tänkte på:

Du skulle kunna hinta lite mer att förhållandet varit lite knackigt innan, mattias verkar inte vara särskilt berörd över att det tagit slut (alternativt få fram mer att han mår dåligt).

 

När de ska beställa öl: det skämtet känns lite billigt. du kanske kan avfjantisera det genom att vem det nu var som stog sist istället för att vända sig om bara gnäller lite.. "vafaan.."

 

annars tyckte jag om scenerna som hade flera spår samtdigt. tex med tonårsflickorna på busshållsplatsen.

 

jag kände mig ganska träffad som den Halo-spelande högskolestudent på 20 år jag är :)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...