Gå till innehåll

Patric - kortfilm


blixa

Recommended Posts

Tjo,

 

tänkte tanka upp ett manus jag (verkligen) precis skrev. Samtlig dialog ska läsas av en speaker och rimmar.

 

Filmen är klart inspirerad av "Vincent" av Tim Burton som jag anser vara en av de bästa kortfilmer jag sett. Dialogen är skriven på engelska, mest på grund av det faktum att engelska språket är så mycket rikare än det svenska, men också det faktum att alla andra manus jag skrivit har varit på engelska och det är svårt att lära en ung hund sitta. Eller nåt.

 

Enbart dialogen är på engelska, resten på svenska.

 

Jaha. Läs och njut, hoppas ni gillar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

(Bara så ni vet, jag glömde inte filen, men jag läste igenom och ändrade ett par saker och det gick inte att lägga till en fil när man redigerade ett inlägg och jag kunde inte ta bort mitt gamla inlägg och...jajaja, undanflykter).

 

Här är filen också ;)

patric.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

pretty - city kan jag hålla med om, men teens - jeans är jag nog mest nöjd av alla i hela manuset :)

 

Ska arbeta om några rim, dock, speciellt de som tappar flyt. Jag skrev hela saken rätt så hastigt, så det ska nog till lite innan jag filmar (men filma ska jag nog...).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan förtydliga lite. Med nödrim menar jag inte rim som är dåliga rent ljudmässigt, pretty-city och teens-jeans rimmar bra, men det är sammanhanget som gör att det låter som om du har sökt rimord. Man kan säga att ett nödrim är då det hörs att författaren har valt vissa specifika ord bara för att det ska rimma. Det är bra rim om det låter helt naturligt.

 

OK, mer specifikt:

 

Patric likes women, tender and pretty.

He used to have a girlfriend who lived in the city.

 

Är att hon bor i stan det viktigaste berättaren har att säga om hans flickvän? Det låter mycket som om du klämmer in det bara för att det rimmar.

 

She was a woman, yet still in her teens.

She like to wear nothing under her jeans.

 

Det här känns också lite halvbeigt. Men när jag tänker efter kanske det inte är rimmet i sig... Det kanske är att det är rätt många intetsägande eller värdeneutrala ord (yet, like, nothing, under). Jag ska väl inte lägga mig i och säga hur du ska göra, men vad tror du om nåt sånt här? Tydligare och starkare tycker jag, men kan naturligtvis bli mycket bättre:

 

A beautiful woman, but still in her teens.

She never wore panties under her jeans.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstod vad du menar, och jag gillar ditt förslag. Tror slutgiltiga blir samma som ditt, fast "yet" istället för "but", för meningen med meningen är ju att hon är en kvinna, fast fortfarande tonåring (som Britney då "I'm not a girl, yet still not a woman") :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant idé, idé som jag haft själv många gånger eftersom jag också älskar Vincent. Men jag tycker du ska fila mycket på rimmen och det han berättar, för det tar tid att göra sånt här riktigt bra. Jag vet inte vilken rytm du har tänkt mig men jag tycker att alltför ofta känns det som att det är irrelevant och lite orytm.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, självklart. Som sagt, jag skrev detta en trött lördagskväll på en halvtimme (inklusive dialog), så det är ju mest ett test - men jag gillar själv grundstoryn så jag ska fila och pilla och se vad det kan bli.

 

...om jag nu någonsin får tid med det. Geez, en kortfilm, en långfilm, en pjäs, en musikvideo och en dokumentär, allt ska vara klart i mars. Vem sa nåt om att jobba för mycket? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har den på engelska om du vill läsa den på ett språk. Mina close on och utzoomningar kunde jag iofs skrivit som script notes, men jag la in dom i texten för egen vinning, det är ju jag som ska filma och regissera så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...