Gå till innehåll

Skillnaden mellan köp-, och brända skivor


filmnisse

Recommended Posts

Har funderat på detta ett bra tag nu så nu måste jag få reda på svaret.

När jag bränner ut mina och kompisarnas kortfilmer på DVD så funkar det i 90% av spelarna (dvs det funkar i mina och kompisarnas spelare, men så funkar det inte i skolan eller hos ngn annan kompis, trots att deras spelare ska klara DVDR +/-) men alla köpta DVD-filmer funkar överallt. vad är det som gör skillnaden mellan våra brända och de filmer vi köper? Att köpfilmerna åär pressade och inte brända? Eller vad? Det börjar gå mig på nervarna det här.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Massproducerade DVD's (och CD's) är matris-stansade - ej brända. Fördjupningarna blir djupare och felaktigheterna färre. Dom är varken - eller +... dom är...tja...matris-stansade.

 

Äldre spelare har ofta problem att lira hembrännt, men spelare köpta senaste två åren funkar - jag har testat hemränt i många, många nya spelare av olika fabrikat utan problem. Har man en gammal spelare och det står att den lirar hembrännt - så är det inget att bry sig om...vad dom menar är att den kanske lirar vissa hembrännda plattor.

 

Men - även idag så tar jag med mig en hembrännd gjord på Macen och en hembrännd gjord på vår DVD-recorder till butiken och testar spelaren innan jag köper den. DVD är ett instabilt format. Man kan ALDRIG vara säker på att en spelare lirar en platta som man t.ex. skickar iväg till annan person. jag har t.o.m. testat två EXAKT likadana spelare inköpta samma dag: Den ena lirade hembrännt - men inte den andra.

Hallelujah!

Länk till kommentar
Share on other sites

När ni nu ändå pratar lite granna om - (minus) skivor, vad betyder igentligen - och +? hört nånting om att en av dom så kan man bränna så att man håller sessionen öppen, så man kan fortsätta bränna på skivan... om det finns plats kvar såklart!?

 

kanske finns nån guru där ute som kan förklara skillnaden :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

+ och - är olika tillverkares system.

Ungefär som S-VHS och Hi8.

När videon uppfanns var det två läger och ingen ville ge sig utan bägge ansåg att deras system var bäst och skulle bli det världsledande.

Denna uppdelningt följde med till DVD'n varvid ena sidan anser att + är det bästa och andra sidan att - är det. Dock är - mest gångbart då alla nya samt de flesta äldre spelare läser detta format.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Massproducerade/tryckta kan du ha ca 2mbps högre bitrate på också.

 

Gör du en DVD själv så kan du bara ha ca 9mbps (det inkluderar både ljud och bild) och DVD-spelare klarar att spela upp. [Exakta siffror funkar inte direkt då det varierar från spelare till spelare, men runt 9-11 ska spelare klara av, men man brukar ligga på 8...]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]He he...

 

Jag har en sony 9000-es som inte tar brända cd skivor. För att sony helt enkelt har lagt in en begränsning. Men den saknar begränsningen för brända dvd skivor så det fungerar fint.[/citat]

 

?

 

Klarar inte brända skivor men ändå klarar den brända skivor.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...