Gå till innehåll

Dum fråga - framkallning


yooonis

Recommended Posts

Hej,

 

Har köpt både en super 8 och plus-x film men jag vill bara filma en rulle eller något just nu och sen fortsätta på resten senare.

 

Här kommer problemet, jag vill gärna skicka all min film på samma gång för att spara kostnader men har för mig nånstans att när man väl använt filmen, dvs spelat in scener så måste man lämna in den på framkallning inom 2 veckor annars blir filmen dålig, unken.

 

Stämmer detta?

 

Tack, yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yooonis]Hej,

 

Har köpt både en super 8 och plus-x film men jag vill bara filma en rulle eller något just nu och sen fortsätta på resten senare.

 

Här kommer problemet, jag vill gärna skicka all min film på samma gång för att spara kostnader men har för mig nånstans att när man väl använt filmen, dvs spelat in scener så måste man lämna in den på framkallning inom 2 veckor annars blir filmen dålig, unken.

 

Stämmer detta?

 

Tack, yonis[/citat]

 

Det kan inte stämma, specielt med svart vitt film som plus-x. Det var nån kille som filmade på icke exponerat svart vitt film från 60 talet, han fick ganska kassa resultat i för sig men man såg bilden tydligt.

 

Det du har hört är skit snack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var inte alls en dum fråga! Hade tänkt att ställa en liknande själv.

 

Jag har läst i flera böcker om smalfilmning att exponerad film är en färskvara. Man kan lagra råfilm (oexponerad) ganska länge i frysen. Det står dock inget om att man kan göra samma med exponerad film. Tvärt om är alla råd jag har läst om att man skall framkalla exponerad film så fort som möjligt. Det beror på att exponerad film är extra känslig för fukt och värme.

 

Nu är min fråga hur länge man kan dra ut på det innan det blir en märkbar bildförsämring? Jag hade en tanke på att dela upp budgeteringen av ett filmprojekt och försöka dra ut på framkallningen så länge som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

på 60 talet brukade folk med sina super 8 kameror ha filmen i kameran året ut, man kunde se nån liten del från sommaren, några födelse dagar och julafton.

 

Så det du har hört är över drivet. Filmen håller i minst ett halvt år när den är exponerat.

 

Min far brukar ta ungefär 24 bilder på sex månader med en vanlig 35mm stillbild kamera, och alla bilder ser helt okej ut efter framkallningen.

 

//dr Strangelove

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Det här var inte alls en dum fråga! Hade tänkt att ställa en liknande själv.

 

Jag har läst i flera böcker om smalfilmning att exponerad film är en färskvara. Man kan lagra råfilm (oexponerad) ganska länge i frysen. Det står dock inget om att man kan göra samma med exponerad film. Tvärt om är alla råd jag har läst om att man skall framkalla exponerad film så fort som möjligt. Det beror på att exponerad film är extra känslig för fukt och värme.

 

Nu är min fråga hur länge man kan dra ut på det innan det blir en märkbar bildförsämring? Jag hade en tanke på att dela upp budgeteringen av ett filmprojekt och försöka dra ut på framkallningen så länge som möjligt.[/citat]

 

Precis min tanke, blir ju lite väl stressigt om man ska klämma ihop all inspelning på ngra veckor för att framkallningen hastar.

 

Tack för svaren, nu kan jag filma!

 

mvh Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Du kanske gör ett stort misstag genom att försöka spara lite pengar.

 

Om jag forstod det hela så har du precis köpt kameran och vet ingeting om den.

 

Den kanske exponerar fel eller den kanske repar filmen etc. etc. och detta kan du bara få reda på genom att köra en testrulle.

 

Tänk om du har filmat alla dina filmar och så skickar du alla filmer samtidigt för att spara lite pengar och så visar det sig att det mesta är mer eller mindre kass för att den expenerar fel eller så kanske det är något annat fel som du hade fått reda på genom att köra en testrulle.

 

Hur kul är det?

 

Jag skulle aldrig filma något viktigt med en kamera utan att ha tagit en testrulle

 

Mvh

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]Hej

 

Du kanske gör ett stort misstag genom att försöka spara lite pengar.

 

Om jag forstod det hela så har du precis köpt kameran och vet ingeting om den.

 

Den kanske exponerar fel eller den kanske repar filmen etc. etc. och detta kan du bara få reda på genom att köra en testrulle.

 

Tänk om du har filmat alla dina filmar och så skickar du alla filmer samtidigt för att spara lite pengar och så visar det sig att det mesta är mer eller mindre kass för att den expenerar fel eller så kanske det är något annat fel som du hade fått reda på genom att köra en testrulle.

 

Hur kul är det?

 

Jag skulle aldrig filma något viktigt med en kamera utan att ha tagit en testrulle

 

Mvh

 

Hans[/citat]

 

Tack för tipsen, jag har redan börjat filma lite bara för att se hur det är, men det är nog som du säger att för att se hur detblir måste jag ändå skicka den till framkallning utan dem andra rullarna.

 

Tack för tipset.

 

mvh yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt St:Ansel (Ansel Adams) så ska man framkalla en film inom 18 timmar för att få bästa möjliga resultat. Om du inte planerar att framkalla filmen så läg den i kylskåpet eller i frysen, men se upp för kondensation. I Kylen så är några år inget större problem (ca 10år gammal film har jag framkallat som legat i Kyl mensom även varit framme i rummstemp nått år) fryser du filmen till runt -20C (+/- 5C) så håller den tills du tinar den om några decenier.

 

Man har framkallat gammal film från andre expeditionen och det var nästan 100år gammal film som hade legat utomhus i burkar (plåt) norr om polcirklen. Det gick aldeles utmärkt.

 

Så det är inga problem för dig om du inte är en riktigt petig perfektionist för då ska filmen framkallas inom 18timmar. men det var nog bara f64 gruppen som sysslade med sånna pettitesser =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Har någon av Er haft en stillbildskamera innan allt blev digitalt?

 

Man hade ju rullen ett tag i kameran, inte fasen knäppte man en rulle om dagen och sedan stressade till framkallningen med den för att den inte skulle "bli gammal".[/citat]

 

 

men det var precis vad jag sa....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...