bronge Postad 24 april 2006 Postad 24 april 2006 Hur vanligt är det att man spelar in ljudet till en dialog i en studio, till skillnad mot att spela in det på plats. Hörde att typ 98% av all dialog i Härskarringen-filmerna är inspelad av skådespelarna i efterhand och sedan matchad med själva filmen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 april 2006 Postad 25 april 2006 I svenska filmer är det ganska ovanligt tyvärr, vilket gärna märks på kvalitén. Hollywood-rullar däremot loopas (ADR, dubbing) alltid, för det mesta ganska mycket. Hur mycket som behövs beror lika mycket på omständigheterna under inspelningen som ljudteknikernas noggrannhet. Det är mycket som kan förstöra en tagning, & ADR (som redan sagt: i allmän tunga dubbing) kan vara en betydligt bättre lösning än att slita sitt hör för en hopplös sak. ADR står för Audio Dialogue Replacement, & skiljer sig från vanlig dubbing i att man byter ut redan befintlig dialog mot ny fräsch med samma skådespelare, medans dubbing innebär att byta ut en röst mot en annan. I min & många andras åsikt så borde i stort sett alla filmer loopas här & var, men i Sverige täcker budgeten sällan sånt, men med tanke på hur många jobb med sånt jag haft & har inbokade framöver så ser det ut att ljusna något till slut endå :bire 0 Citera
Danell Postad 25 april 2006 Postad 25 april 2006 Vi fick göra det i voran nya film p.g.a fel med micken på inspelningen. Det funkar faktiskt förvånadsvärt bra. Bara man har ett bra issolerat rum med bra akustik och några bra reverbeffekter i datorn. 0 Citera
jakethesnake Postad 25 april 2006 Postad 25 april 2006 han nån något tips på en mic till datorn som håller gudomlig standard, men som man ändå inte måste beställa, via en helikopter och kajak från sibirien, utan som kanske till och med finns på siba eller nått sånt? Finns det pc-mickar med stereo? 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 april 2006 Postad 25 april 2006 Stereomickar är verkligen inte bra för dialog. Det blir svårt att mixa dom bra & det är grymt slöseri med minne. Den mick jag kan rekomendera som mest prosvärd för sina pengar är Röde NT3, kostar under 1000 på Musikbörsen :-) Vill du ha gudomlig kvalitet däremot så ligger den billigaste micken ungefär på 2-300.000....plus moms, vill jag minnas. Dom bästa mickar jag nånsin hört låg på strax över miljonen ex. moms. Inte en enba mick dom har på SIBA eller liknande håller annat än ren diktafon-kvalitet. 0 Citera
TomStac Postad 25 april 2006 Postad 25 april 2006 Har jag förstått det rätt att man alltså kan spela in röster (dubba) direkt mot datorn? Är det något speciellt ljudkort som skall till då som passar standardmikrofoner? Angående akustiken. Är det inte lämpligt att spela in i samma lokal eller lokal med liknande akustik som där filmen spelades in, så att det dubbade ljudet smälter in med det direktinspelade ljudet? Eller kan man ändra ljudets karaktär (akustik) i ett program? 0 Citera
jmalmsten Postad 26 april 2006 Postad 26 april 2006 det beror väl helt på... det vore ju ingen idé att dubba ljud från en kyrka från en kyrka när den usla akustiken var anledningen till dubbningen iallafallen... men det finns ju exempel där man dubbat i andra ställen än ekofria ljudstudios, exempelvis så spelade miyazaki in rösterna till Spirited Away i en biosalong (som är rätt dämpad ioförsig) för att han ville sitta i samma rum och samtidigt se filmen på duk... fungerade rätt hyffsat (bortsett från att han sabbade några tagningar själv ;)) jag själv har en tendens att gilla ekofritt ljud, men jag är ingen ljudtekniker (en av anledningarna till att jag otaliga gånger propsar på eftersynkat ljud när jag sysslar med film...) och jag vet att det går att göra riktigt fint ljud med ordentliga mickar... inte med headset-micken till min dator dock :(... hehe 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 26 april 2006 Postad 26 april 2006 Det som folk tänker minst på när det gäller ljud i filmer är atmosfären, det lika viktigt att höra bakgrund ljud som att höra dialog, det gör helt enkelt en film mer levande. Helst ska man spela in ljud i en ljud fri plats så man hör dialog tydligt och efteråt lägger man till bakgrund ljud. Om det inte funkar så behövs ADR när ni ser Apocalypse Now tänk på att nästan hela filmen är gjort med ADR. 0 Citera
Luzer Postad 28 april 2006 Postad 28 april 2006 Det kan vara ganska knivigt att eftersynka bara vissa delar i en scen då det är svårt att få till samma klang och karaktär som på synkljudet. Ibland behöver man eftersynka hela scenen när det egentligen bara är något ord som egentligen behöver bytas ut. Men om man använt hyfsade myggor på plats så är det lättare, då allt ljud låter mer nära, fast man måste ändå vara ganska duktig för att lyckas med en bra ADR. En generell regel här i sverige är väl att man alltid försöker ta ljudet så att det ska hålla medans man kanske i hollywood mer har inställningen "vi tar nåt som vi har å synka på sen" :/ låter ju lite halvkul att vara ljudtekniker på en sån inspelning om ni frågar mig... Vissa filmer blir det dock ganska mycket eftersynk på även här i sverige, kanske sällan vi kommer upp i 98% men hälften är nog inte så ovanligt. 0 Citera
jmalmsten Postad 29 april 2006 Postad 29 april 2006 Strul, MHO-s med flera filmer.... helt eftersynkade ;) Appropå myggor... någon som såg filmen Köpmannen i Venedig? När jag såg den så klappade en av skådespelarna på bröstet och kraftiga dunsar hördes på ljudet, snabb gissning gav att han råkade slå på myggan... men varför den låg kvar till distributionskopiorna är för mig en gåta... 0 Citera
Luzer Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 [citat=jmalmsten] Appropå myggor... någon som såg filmen Köpmannen i Venedig? När jag såg den så klappade en av skådespelarna på bröstet och kraftiga dunsar hördes på ljudet, snabb gissning gav att han råkade slå på myggan... men varför den låg kvar till distributionskopiorna är för mig en gåta...[/citat] Jag har inte sett filmen men ibland vill man ju ha kvar sånna saker som påminner en om att det är film, oftast i dokumentära sammanhang. Fast även vissa spelfilmer vet jag att man valt att inte ta bort dessa ljud. I "Gitarrmongot" har man ju tom ibland förstärkt myggskrap etc. 0 Citera
jmalmsten Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 eh... ja... i gitarrmongot så kan det ju vara befogat... men Köpmannen i venedig är ju en shakespeare som utspelar sig i en tid där myggor var en blodsugande insekt... hehe... kanske är som Willhelm... den bryter också ur en från "suspension of disbelief"... 0 Citera
Luzer Postad 1 maj 2006 Postad 1 maj 2006 [citat=jmalmsten]eh... ja... i gitarrmongot så kan det ju vara befogat... men Köpmannen i venedig är ju en shakespeare som utspelar sig i en tid där myggor var en blodsugande insekt... hehe... kanske är som Willhelm... den bryter också ur en från "suspension of disbelief"...[/citat] Ha ha ja ja ok du har en poäng där :) Jag får ta å kultivera mig nån gång med "Köpmannen i venedig" så jag hör det själv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.