Jump to content

Mikrofon med egenresonans


Norbert
 Share

Recommended Posts

Nu har jag provat allt. Jag går bet. Nu ger jag upp.

Jag köpte för en tid sedan en shotgunmikrofon med tele-funktion för ca en tusenlapp som jag tänkte att vi kunde sätta på en bom och använda vid inspelning.

Det verkar dock som att micken har en förfärlig egenresonans. På ett metspö gick det absolut inte, varenda rörelse hörs i mikrofonen som ett muller. Man behöver knappt nudda metspöt för att det ska höras i mikrofonen.

Jag kom på tanken att ett metspö som är ihåligt kanske fungerar som en enda lång resonanslåda. Jag gick därför efter en solid trästav. Ingen skillnad. Fortfarande lika känsligt. Jag provade att linda skumgummi runt änden på staven där mikrofonen skulle sitta och satte sedan mikrofonen utanpå skumgummit. Ingen skillnad.

 

Är det jag som är dum i huvet eller måste man helt enkelt ha en mikrofon som kostar en månadslön för att den inte ska ta upp ljud från själva bommen och sin egen sladd (eller allt annat den är fysiskt förbunden med för den delen)?

Link to comment
Share on other sites

Du behöver en hyffsad upphängning till miken, så den vilar i gummiband typ. Sen är det svårt ändå att hantera en bom utan att det går in i miken, knackar du på bommen får du nästan alltid stomljud in i miken, men det ska ju ändå gå att manövrera utan att få störljud. Har du basavskärning på miken kan du prova med det eftersom stomljuden ligger ganska långt ner i frekvens. Skär inte för långt bara, kolla var miken skär om du har ett hp-filter där.

 

Den bästa och smidigaste upphängningen tycker jag är "vaggan" till mkh-50, det finns olika hållare att sätta mellan gummibanden så dom flesta mikar passar, så länge miken inte är för lång ska det nog gå bra.

 

http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11016&ProdID=3288

Upptäckte precis att den visst kostar mer än dubbelt så mycket som din mik :( men det borde finnas liknande som är billigare. Eller bygg en själv, så avancerade är dom ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag borrade och borrade. Jag tror pelarborren fick träningsvärk, men såhär ser min hastiga variant ut som blev färdig precis innan vi skulle iväg och filma idag.

 

http://stagvall.mine.nu/apa/gummivagga.jpg

http://stagvall.mine.nu/apa/gummivagga2.jpg

 

Det är ingen skönhet direkt. Jag ritade snett, sågade snett och borrade snett... men den fungerar verkligen. Jag kan inte höra några missljud alls tack vare den här annordningen.

 

Åter igen, jag tackar och bockar för länken deerel! En sekund till och det hade varit senare...

Link to comment
Share on other sites

Ser ju nice ut. =)

 

Men en liten detalj. Det finns en anledning varför jag skär bort det mesta av röret, till skillnad mot hur du gjort. Om du har för mycket rör kvar så kan du få andra missljud.

 

Du märker väl om du får ett annat ljud med den du bygg jämfört med om du har mikrofonen utan upphängningen.

 

Som du hade micken nu kanske du klarar dig. Men tänk dig själv att ha micken i en burk, den effekten vill man ju oftast inte ha.

 

Kul att du hade nytta av konstruktionen i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Mjo, kan tänka mig att det lätt blir burkig akustik, men jag hade så lite tid. Jag kanske sågar bort väggarna mellan hållen någon dag. Jag tror faktiskt att jag ska klara mig bra ändå, i teleläget tar mikrofonen ändå bara upp ljud som kommer rakt framifrån.

Link to comment
Share on other sites

Miken tar även upp ljud från sidorna men fasar ut dom, det är därför det är hål på sidorna också på miken typ. Ju mer riktad mik man vill ha, desto mer ljud måste den fasa ut rakt från sidorna och desto längre är den typ. Så att frigöra så mycket som möjligt runt sidorna är väl att rekomendera. Jag tycker riktmikar har lätt för att fasa ibland även med riktiga upphängningar, kan tänka mig att fasfel blir väldigt vanligt om miken är i ett rör.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Luzer]Miken tar även upp ljud från sidorna men fasar ut dom, det är därför det är hål på sidorna också på miken typ. Ju mer riktad mik man vill ha, desto mer ljud måste den fasa ut rakt från sidorna och desto längre är den typ. Så att frigöra så mycket som möjligt runt sidorna är väl att rekomendera. Jag tycker riktmikar har lätt för att fasa ibland även med riktiga upphängningar, kan tänka mig att fasfel blir väldigt vanligt om miken är i ett rör.[/citat]

 

Intressant, du råkar inte ha tips på nån url där det finns mer att läsa om fasning och det du talar om ovan?

Link to comment
Share on other sites

[citat=deerel]

Intressant, du råkar inte ha tips på nån url där det finns mer att läsa om fasning och det du talar om ovan?[/citat]

 

Nae hitta inget om hur mikarna fungerar mer ingående, men här är lite enkelt om fasning.

http://www.sfu.ca/sca/Manuals/ZAAPf/p/phase.html

 

Edit:

Kanske hade fel förresten, eller halvfel i allafall? Hittade det här nu när jag spanade lite mer. Nån som är bättre på att förklara får gärna försöka...

-----

To answer your question simply, a "Shotgun" mic has an "interference tube"

with one or more capsules mounted near the rear of the tube. The tube has

sound ports along its length to control the admittance of sound into the

tube. As sound from various axis enter the tube, most get acoustically

canceled except for sound entering the front of the tube. The longer the

tube, the better the ambient noise rejection.

Interference tube mics are designed for the specific purpose of picking up

dialog from a distance while rejecting ambient sounds as much as possible.

Their polar pattern is similar to a very hypercardioid mic in the mid to

upper frequency regions, while being less directional in the lower

frequency range, which is usually filtered out and is not critical for

most dialog (at least in situations where it is necessary to use a shotgun

mic).

 

Hope this helps

 

Marty Atias

ATS Communications

-----

Från sidan: http://groups.google.com/group/rec.audio.pro/browse_thread/thread/89dfbf48afebb762/11cc16a665fe3d65?lnk=st&q=how+do+a+shotgun+mic+works&rnum=5&hl=sv#11cc16a665fe3d65

Link to comment
Share on other sites

Fasfel betyder att vissa frekvenser kolliderar & tar ut varandra.

Ljudvågor är som vågor på vattnet, när två likadana vågor från varsitt håll kolliderar med samma kraft & höjd så tar dom ut varandra & det blir stilla.

Så fungerar ljud åsså.

Om å andra sidan vågorna möts när den ena vågen är i bottenläge & den andra i topp så kan dom tvärt om förstärkas. Det gör ljud mä.

Det är sånt här som gör jobbet så intressant & aldrig tråkigt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mm.. jag vet.. jag har läst Fysik B. :) Jag trodde att fasfel hade att göra med omvända stereokanaler eller nåt. Jag har dock inte stött på några problem med ljudet, jag är riktigt nöjd för att ha fixat det med en så pass enkel lösning.

Jag säger då det, utan Voodoofilm hade jag stått och stampat på samma fläck. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det ska inte göra nån skillnad. Själv använder jag ett teleskopskaft från frugans före detta golvmopp. Inte så långt (max 2m eller nått) men den funkar i de flesta lägen jag hamnat i. Har limmat dit en 3/8"-bult i längst ut i ena änden, så jag kan skruva dit mikrofonhållaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...