Gå till innehåll

Hur ställer man in fokus??


ibbe_san

Recommended Posts

Tjena jag har en dv-kamera ev märket panasonic NV-GS11. Jag vet har sett att man kan trycka på en knapp så att man kan läga autofokus elr manuel.

 

 

Min fråga är hur gör man när man har manuel fokus. Tex, jag har ett litet föremål nära kameran och ett ansikte längre bort. Hur gör jag så att jag kan ändra fokus mellan dessa två?

Länk till kommentar
Share on other sites

kanske inte förklarade så bra. Asså det finns en spak som om man drar upp så blir det autofokus. Och om man drar ner så blir det manuel. Om du trycker ner den 2 ggr så kommer det upp en sak på displyen.

Men asså jag vet inte hur man styr själva fokusen. I vissa filmer kan man se att det är suddigt men sen blir det skarpt. Vill kunna göra så typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

sitter med just en sådan kamera och någon "fokusring" finns helt enkelt inte... det man istället gör är att ställa in den på manuell focus och så justerar man med knapparna för att spola fram och bakåt inne i luckan för displayen... det är inte roligt att jobba med men det är det enda sättet. Det jag ibland har gjort är att först ställa den på autofokus, vänta tills den blir skarp och sen slå över den till manuell för att den inte ska göra något åt fokuseringen om jag vill ha en suddig del i förgrunden... detta kallas på dyrare kameror push-auto (att man låter autofunktionen ställa in lite snabbt sen slår den över till manuellt igen)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Eh? Jag är inte säker på att jag förstår frågan så ursäkta om mitt svar låter dumt men...du drar skärpa med skärperingen på optiken...[/citat]

 

Jo du Martin Munte, inte är du dum!! Du är bara van vid de bästa proffs kamrorna. Med alla Panasonic under NV-GS 400 så är det elektronisk inställning av fokus. Det är lite klumpigt att använda denna knapp. jmalmsten beskriver det väldigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibbe,

Ett litet tillägg, som du kanske redan vet om. För att lättast ställa skärpan exakt, så ska du ha zoomen i max inzoomat läge medan du gör det. Efter skärpeinställningen zoomar du ut till det bildutsnitt du vill använda.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Det han menar är att man zoomar in på personen (vanligen dennes ögon eller liknande (som du vet med GS11'ans 24x zoom så kan det bli ganska extremt:D)) ställer fokus och sedan går ut igen. Det tjatas ganska mycket om den här metoden på skolan jag går, hehe... Fördelen med att zooma in är att skärpedjupet förkortas och skärpan blir därmed mycket mera synbar när du finner på den...

 

Fast något inom mig säger att det inte borde vara så enkelt... det borde bli en förskjutning i fokusplanet när man zoomar... men hittils verkar det ju ha funkat;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry att jag dröjt med svar. Har ätit påskägg. Men Jmalmsten svarade bra åt mig. På Sonys hdv-kamera FX1 finns till och med en liten knapp som tillfälligt dubblerar brännvidden, när skärpan ska ställas. När skärpeinställningen är klar vidgas bilden automatiskt igen.

Du har rätt, Jmalmsten, att fokusplanet förskjuts lite. Men eftersom skärpedjupet samtidigt ökar, när du zoomar ut, så märks inte det.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...