Jump to content

Sena krappar, e de pra elle?

narstrand
 Share

Recommended Posts

Hejsan hejsan, jag håller på med förproduktionen till en zombiefilm och har en fråga som jag tror att ni borde kunna svara på ganska lätt.

Det går säkert att läsa sig till detta, men jag föredrar att få svar av folk som har testat själva och som jag kan ha nån sorts dialog med. I alla fall, vi skulle behöva komma på nå smart sätt att göra mynningsflammor till en pistol.

För ett par år sen när vi gjorde en film till skolan så använde vi nåt Mac-program (kommer ej ihåg vilket) och saxade ut de bildrutorna det gällde och sen fick vi lägga in mynningsflammorna i photoshop och sen stoppa tillbaka dem i filmen.

Finns det ett enklare sätt att göra detta? och om inte, vilket program kan man använda på en pc för att göra samma sak?

Tacksam för svar, Narre

EffectsLab DV är ett enkelt program för att fixa muzzle flashes och andra liknande effekter. Programmet är gjort just för dessa ändamål.

Annars finns Adobe After Effects (komb. med Photoshop), som dock kräver mer pyssel, samt kombinationen Premiere/Photoshop.

He he, en klassiker, Snutarna ;)

Jag själv har alltid varit stor ivrare till Paint-verktygen i AE... Jag har alltid gjort mina mynningsflammor med den... och har beskrivit tillvägagångssättet otaliga gånger, dock verkar det inte gå hem, utan folk vill maska o ha sig o blanda in photoshop o grejer, men i grund och botten så är det ju en mynningsflamma som syns på ytterst kort tid, och visst kan man kanske få "bättre" lättare metoder om man gör en 3dflamma som synkas... men jag tänker fortsätta att framhäva AE's egna rotoscoping-funktioner...

Det är ju bara om du tänker använda AE förståss :D