Gå till innehåll

Skapa djup i stillbilder?


henke_b

Recommended Posts

Hej!

Har sett på bla. SVT att de på något konstigt sätt skapar djup i sina stillbilder, istället för att göra en vanlig åkning in i bilden ser det ut som att de klippt i sär en bild, i olika lager, ställt upp bilden som den såg ut, fast med olika avstånd i bilden. Och sedan filmat av det hela och på så sätt "fejkat" någon slags rörlig bild. Visst ser man att det inte är film utan att det är en stillbild de på något sätt delat upp i lager. Men det är ändå en ganska cool effekt tycker jag om den används sparsamt.

Har lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Någon som vet hur man går tillväga för att göra detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror man använder nåt 3D program. Man sätter en textur på ett plane med t.ex en person där bakgrunden e genomskinlig. Sen tar man ett plane till bakom med en bakgrundsbild. När man sedan backar kameran så får man en 3D effekt med 2D bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föstår vad du menar, Det du får göra är att du frigör objektet från bakgrunden och "lagar" bakgrunden med tex clonestamp. sen sparar du objektet som en separat bild med transparent bakgrund, sen är det bara att komponera ihop bilderna i ett redigeringsprogram där du zoomar in eller panorerar i bilden med olika hastighet på lagrena. Har du photoshop och tex ae kan du spara som lager istället för separata bilder.

 

Förstår du vad JAG menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr man; jepp du förstår.

 

Jag har provat på det sättet ungefär, utan något vidare snyggt resultat. Det är så svårt att få rätt hastighet på de olika lagrena så att det ser trovärdigt ut. Men men, det kanske finns något knep? Det ser så snyggt ut ibland, precis som att det vore pappstatyer de ställt upp och filmat av!!

 

Det finns inget 3d program där man kan lägga in sina alla lager, och typ placera ut dom för att sedan "filma av" dom för att uppnå trovärdigast effekt?

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...